هدف این پژوهش بررسی مبانی، اصول و روشهای تربیت اخلاقی در سیره پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) است. نوع این پژوهش کیفی است. برای رسیدن به هدف پژوهش از روش تحلیلی-اسنادی استفاده شده است. به منظور جمع آوری اطلاعات در مورد عوامل پژوهش یعنی اخلاق، تربیت اخلاقی، سیره پیامبر و اهل بیت، اصول، مبانی و روش های تربیت اخلاقی از تمام کتاب های روایی، تاریخی و پژوهش ها در این زمینه بهره گرفته شده است؛ بدین معنی که ابتدا به شناسایی و گردآوری منابع مورد نیاز همراه با فیش برداری و ثبت موضوعات مورد نظر پرداخته شد؛ سپس داده ها طبقه بندی و در نهایت مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها حاکی است که در سیره پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) سه مبنا استنباط و از هر مبنا یک اصل و از هر اصل دو روش استخراج شده است که جداگانه به آن ها پرداخته شد. مبنای اول هماهنگی عقل و وحی است. اصل ناظر بر این مبنا تعامل تفکر اخلاقی و تعبد اخلاقی است و روش های ناظر بر این اصل نیز تبیین ارزش های اخلاقی و مبارزه با هوای نفس است. مبنای دوم هماهنگی دین و اخلاق است. اصل ناظر بر این مبنا درهم تنیدگی تربیت اخلاقی و تربیت دینی است و روش های ناظر بر این اصل پاک کردن محیط مظاهر فساد و امر به معروف و نهی از منکر (ایجاد فضای اخلاقی) است. سومین مبنا هماهنگی حسن فعلی و حسن فاعلی است. اصل ناظر بر این مبنا تعامل انگیزه و عمل است و روش های ناظر بر این اصل تحریک ایمان و اعتقادات دینی متربیان و پرورش میل و اشتیاق در به دست آوردن فضیلتها و توانایی مخالفت با رذیلتهاست.

منابع مشابه بیشتر ...

5a1402619f36c.JPG

فقدان جایگاه نهضت سربداران در ادبیات کودکان

حمید جوادیان, سمیرا شریفان

بخش وسیعی از ادبیات کودکان، متأثّر از جریان هاي حماسی، اخلاقی و تربیتی است. اینگونه ادبیات، همیشه با نمادهاي قدرت، متأثّر از فِکرت، برخاسته از باورها و تاریخ یک ملّت عجین بوده و در ادبیات نقش آفرینی می نماید؛ که با دادخواهی، ظلم ستیزي و پیروزي مردم در مقابل حکومت و جریان ظلم، پیام و رسالت اخلاقی خود را در ذهن جامعه و به تبع در تربیت کودکان نهادینه نموده و برجاي میگذارد. حماسه هایی از نوع، جنگهاي ملّی، اعم از دفاع و کشورگشایی، حماسه هاي دینی و مذهبی، مانند حماسهي عاشورا، حماسههاي پهلوانی از جمله داستان رستم و سهراب و یا از نوع عیاري مانند رابین هود و دیگر قصص و حکایتهایی که جایگاهی را در بین ادبیات ایران و جهان باز نموده و مورد وفاق ادبیات ملّتها میباشد. نهضت سربداران نیز با برخورداري از شخصیتهاي عقیدتی و حماسی همچون، شیخ خلیفه ها، عبدالرّزاقها و... میتواند فضایی براي پرداختن به قصه هایی از جنس شاهنامه ولی واقعی و حماسی، در ادبیات کودك باز نموده و فرصتی براي معرفی این نهضت بزرگ ملّی به مردم در ادبیات جهان فراهم آورد. پژوهش حاضر بر آن است تا با ذکر چند نمونه از قصص و حکایتهاي حماسی نهضت سربداران و تحلیل و بررسی آنان، به ضرورت و هم ترازي و شایستگی این نهضت براي ورود به ادبیات کودکان بپردازد. نویسندگان این مقاله سعی و اهتمام دارند تا با اثبات این مدعا، با اغتنام فرصت، به عنوان دستاوردي علمی، آموزشی و تاریخی، در کنگرهي بزرگ سربداران، پیشنهاد ورود حکایت هایی از نهضت سربداران را براي درج در کتاب هاي دورهي آموزش ابتدایی کشور (سال پنجم یا ششم تحصیلی ابتدایی) به وزارت محترم آموزش و پرورش پیشنهاد نمایند.

59043b14e27dd.jpg

سبک زندگی معصومان (ع)

علی اکبر ذاکری

سبک زندگى، زوایاى گوناگونى دارد، بخشى از آن کسب وکار و هزینه درآمد است. در این مقال بر آنیم که این دو مقوله را در سیرهرفتارى معصومان)(ع) بررسى کنیم. و از سبک زندگى آنان در چگونگىبه دست آوردن درآمد و هزینه، آن، آگاهى یابیم و آن را بشناسیم وبشناسانیم. و روشن کنیم برترین هاى عالم هستى، روزگار خود را بهگوشه نشینى و عبادت سپرى نمى کردند، بلکه کار را عبادت مى دانستندو به آن مى پرداختند.از گزارشهاى تاریخى استفاده مى شود، معصومان در تولید ثروتپیشگام بوده اند.درآمد آنان از راه کارگرى، دامدارى، کشاورزى، تجارت و گاهبیت المال بوده است. و آنان در هزینه درآمد خود، نه تنها خانواده،بلکه نیازهاى نیازمندان را نیز برآورده مى ساختند. حتى بخشى ازدارایى خود را براى اصلاح بین شیعیان، بخشى را براى آزادى بردگان وبخشى را به وقف اختصاص مى دادند