در اين نوشتار، به تشكيلات تشيع به رهبرى امام كاظم (ع) (148- 183 ق) بر اساس چارچوب نظامند و انسجام منطقى شهيد صدر و روش تركيبى (متن زمينه) پرداخته مى‏شود. امام در بدترين اوضاع سياسى، با اتخاذ استراتژى ستيز از طريق ايجاد پايگاه علمى- فرهنگى، پايگاه ارتباطاتى تشكيلاتى، پايگاه اقتصادى معيشتى و پايگاه سياست‏گذارى تشيع، در مقابل فرعونيان عباسى، تشكيلات تشيع را حفظ كردند. در اين زمينه از عناصر سياسى تقيه، نفوذ تاكتيكى، پيام‏هاى ارتباطى، انسجام و سازمان‏دهى، استقامت، صبر و آموزش و پرورش نيروهاى كارآمد، به راهبُرد موفقيت‏آميزى دست يافتند.

منابع مشابه بیشتر ...

58171a00117c3.png

اندیشه سیاسی امام کاظم (ع)

عبدالرضا عرب ابوزید آبادی

منظور از انديشه سياسى، نگرش فرد به مقوله قدرت، حكومت و سياست است. پاسخ به اين پرسش‏ها كه حكومت چيست؟ چه كسى بايد حكومت كند؟ چرا بايد حكومت كند و چگونه بايد حكومت كند؟ و ... انديشه سياسى فرد را شكل مى‏دهد. از آن‏جا كه امامان شيعه از يك منبع فكرى و فيض الهى به صورت يك‏سان بهره‏مند بودند؛ انديشه سياسى يك‏سانى داشتند. چنان‏چه مجموع سخنان ائمه در موضوع سياست و حكومت در كنار هم قرار گيرد و تحليل شود، مى‏توان به انديشه سياسى امامان دست يافت كه بازتاب آموزه‏هاى وحى و تعاليم اسلام است. دوران 35 ساله امامت امام كاظم (ع) با حوادث مهم سياسى همراه بود. اين نوشتار، فارغ از عمل‏كرد سياسى حضرت، به بررسى ديدگاه‏هاى امام در حوزه مباحث سياسى مى‏پردازد. با مطالعه سخنان گهربار آن حضرت، ديدگاه آن امام را در موضوع جايگاه قدرت و حكومت، مشروعيت، اقسام حكومت، اهداف حكومت، ويژگى‏هاى حكومت مطلوب، وظيفه حكومت در برابر مردم و وظايف مردم در برابر حكومت بررسى مى‏كند.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

54f57cac56c5c.jpg

راهبرد امام کاظم علیه السلام در برابر هژمونی حاکمان عباسی

مسعود پورفرد

محور اصلی این نوشتار، واکاوی راهبرد شیعیان به رهبری امام کاظم علیه السلام (148- 183ق) بر اساس چارچوب نظام­مند و انسجام منطقی شهید صدر و روش ترکیبی(متن - زمینه) است. امام علیه السلام در سخت­ترین اوضاع سیاسی، با اتخاذ راهبرد ستیز و از طریق ایجاد پایگاه علمی- فرهنگی، پایگاه ارتباطاتی -تشکیلاتی، پایگاه اقتصادی - معیشتی و پایگاه سیاست­گذاری تشیع، در مقابل دستگاه خلافت عباسی، جامعة شیعیان را حفظ کردند و در این زمینه از عناصر سیاسی تقیه، نفوذ تاکتیکی، پیام­های ارتباطی، انسجام و سازمان دهی، استقامت، صبر و آموزش و پرورش نیروهای کارآمد بهره بردند و در نتیجه به راهبُرد موفقیت­آمیزی دست یافتند.

تاریخ/تاریخ معصومان(ع)/امام موسی کاظم(ع)
مقاله