فقهای امامیه درباره میراث زوجه از زوج معتقدند زوجه در فرضی که فرزند داشته باشد یک هشتم و در صورتی‌ که فرزند نداشته باشد یک چهارم را به فرض ارث می‌برد ولی آنان در موردی که زوج وارث دیگری غیر از زوجه نداشته باشد، اختلاف نظر دارند، برخی بر این باورند که مازاد فرض زوجه از آن امام معصوم(علیه السلام) است و بعضی معتقدند که به فقرای محل زندگی زوج متوفی داده می‌شود و برخی آن ‌را در عصر حضور از آن امام معصوم و در عصر غیبت از آن زوجه دانسته‌اند. فقهای امامیه برای نظریات خویش به روایات استناد نموده‌اند و بنابراین مهمترین مستند آرای مذکور روایات می‌باشد. در این نوشتار، نظریه تفصیل (رد مازاد فرض به امام در عصر حضور و رد آن به زوجه در عصرغیبت) محصول جمع مقبول بین روایات به شمار آمده است.

منابع مشابه بیشتر ...

586e186a19e31.png

اسقاط جنین از دیدگاه فقهای عامه و امامیه

عبدالجبار زرگوش نسب, طاهر علی محمدی

مساله سقط جنین امروزه بیش از پیش، توجه عموم مردم را به خود جلب کرده است، بخصوص در مواردی که ادامه بارداری برای زن مشقت داشته باشد، یا حرجی در میان باشد، یا حفظ آبرو و حیثیت زن و خانواده او در سقط جنین و رهایی از عواقب آن باشد. لذا به دست آوردن حکم سقط جنین دارای اهمیت ویژه ای است. این مقاله احکام شرعی سقط جنین و آثار مترتب بر آن را با توجه به انگیزه های مختلف سقط، از دیدگاه علمای شیعه و سنی مورد بررسی قرار می دهد که از آن جمله است: اسقاط جنین به انگیزه نجات دادن مادر در صورتی که ادامه حاملگی، حیات مادر یا حیات جنین و مادر را تهدید کند. بعضی از فقها گفته اند اگر قائل به جواز سقط جنین شویم، باید علل و اسباب ضروری بودن اسقاط جنین به طور قطع ثابت شود و نتایج مترتب بر آن یقینی و ملاک و مصلحتی که از آن استفاده می شود، اقوی از ملاک و مصلحت ممنوع بودن سقط باشد. شقوق مختلف سقط جنین و دلایل آن از دیدگاه شیعه و سنی، موضوع بررسی مقاله حاضر است.

586dfcc45cde3.png

عده ی زنان در آیینه ی فقه امامیه

صدیقه اشرف, اعظم نظری

امروزه با توجه به زياد شدن وقوع طلاق ميان زوجين، يكي از مسايل مهمي كه بانوان بايد به آن توجه داشته باشند، بحث نگه داشتن عده و رعايت احكام مربوط به آن مي باشد. با نگه داشتن عده، وضعيت زن از نظر بارداري يا عدم بارداري مشخص مي شود تا از اختلاط انساب جلوگيري شود و نيز زوجين در اين دوره، بار ديگر مي توانند در مورد وضعيت خود تجديدنظر كنند و در صورتي كه نادم و پشيمان بودند، به زندگي مشترك خود دوباره بازگردند. اين مقاله به بررسي عده بانوان مي پردازد. به نظر مي رسد يكي از دلايل اصلي نگه داشتن عده، احراز باردار بودن يا عدم بارداري زوجه است. هرچند دلايل ديگري نيز مطرح است كه در اين پژوهش به آنها اشاره مي شود. مساله اصلي تحقيق آن است كه عده در جامعه اسلامي چه جايگاهي دارد و دلايل وجوب نگه داشتن عده و مسايل مربوط به آن چيست؟ براي رسيدن به پاسخ از نرم افزارهايي چون مكتبه اهل بيت، جامع فقه اهل بيت، المعجم از آيت الله سيستاني و نيز سايت اينترنتي WWW.Hawzah.Qandas و مقالات پيرامون عده استفاده شده است. با توجه به بررسي هاي انجام شده در كتاب هاي فقهي، عده در لابه لاي بحث هايي چون نكاح دايم و منقطع، طلاق، آميزش به شبهه، وفات زوج، فسخ نكاح، ارتداد زوج و زوجه، بذل مدت يا انقضاي آن و ... مطرح شده؛ اما در كتاب هاي جديد، مختصرا به بحث پيرامون «عده بانوان» پرداخته شده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

5963855e4711a.jpg

نظریه جواز و صحت خرید و فروش اعضای بدن در فقه امامیه

ابوالقاسم نقیبی

مسئله خرید و فروش اعضای بدن از جمله مسائل مستحدثه فقهی است که فقیهان امامیه در پاسخ به این مسئله دو نظریه را اختیار نموده اند. عده ای از آنان به استناد روایات متضمن مفاد بطلان بیع میته و اجماع بر آن، حکم وضعی خرید و فروش اعضای بدن را بطلان و حکم تکلیفی آن را حرمت دانسته اند. در مقابل، گروهی دیگر به استناد عمومات و اطلاقات آیات و روایات، این خرید و فروش را حلال و صحیح تلقی نموده اند. در این نوشتار، ضمن نقد و بررسی ادله قائل ین به حرمت و بطلان خرید و فروش اعضای بدن و با توجه به ترتب منفعت محلله عقلائی بر پیوند اعضاء از جمله نجات جان انسان یا رهایی انسانی از درد و رنج که خود یک غرض عقلائی است، و با توجه به شمول عمومات ادله بیع بر جواز و صحت خرید و فروش اشیائی که دارای منافع و اغراض عقلائی هستند، بر نظریه جواز و صحت تاکید شده است.

فقه/فقه/معاملات
مقاله