"شجرۀ طیبۀ قیدار نبی علیه السلام در تاریخ یعقوبی آمده است: «چون فرزندان«قحطان بن عامر»به یمن رفتند و آنجا را مالک شدند،فرزندان«جرهم بن عامر»به زمین تهامهآمدند و با اسماعیل بن ابراهیم همسایهگشتند. بنای بقعۀ قیدار نبی علیه السلام گنبد و بنا از نمای بیرونی فاقد هرگونه تزیینات است،اما پوشش نخستینگنبد که سقف بقعه را تشکیل می‌دهد،از درون با گچ‌بری‌های بسیار زیباییتزیین گردیده است. ضریح بقعۀ قیدار نبی علیه السلام این بقعه را زائرسرای بزرگی محصورکرده که با طرح مستطیلی و به سبکیخاص ساخته شده و تقلیدی ناقصاز سبک بناهای چهار ایوانی است. در ضلع شرقی و جنوب شرقیاین بقعه،مسجد جامع قیدار در سال1321 در دوران محمد علی‌شاه قاجار،با نظارت جهان‌شاه‌خان افشار-که ازعمال حکومت و فئودال منطقه بوده-از محل اعتبارات موقوفۀ قیدار نبی علیه السلامساخته شده است. کتیبۀ دوم در ضلع جنوبی فضای نخشت(هشتی)نصب شده و مضمونیبدین شرح دارد:«اخراجات،تعمیرروضۀ مقدس و گنبد منور حضرت(به تصویر صفحه مراجعه شود)قیدار نبی علیه السلام راسخ جلیل ابن مرحومشیخ ابراهیم‌خان سلطانیه‌ای سنۀ 7

منابع مشابه بیشتر ...

5a47ccf472e87.JPG

بررسی فرصت های جریان تشیع از سقوط بغداد تا تأسیس دولت صفویه

آزاده منتظری

رسمیت یافتن تشیع در دوره صفویه پدیده ایست ریشه ­دار در قرن­ ها، جریان­ ها، فرازها و فرودهایی که تشیع در جهت اثبات و تثبیت خود با آن مواجه شد. این پژوهش برآن بوده که به بررسی و کنکاش جریان تشیع و فرصت­ های آن از سقوط بغداد تا تأسیس دولت صفویه و به رسمیت شناخته شدن تشیع دوازده امامی در ایران بپردازد و حاصل اینکه تمایل و گرایش به تشیع در مسیر تاریخ ایران، از آغاز تا پیش از سقوط بغداد در سال 656 هجری قمری سیر صعودی اما بسیار کندی داشته است اما با حمله خانمان­برانداز مغول به ایران و کشورهای جهان اسلام و فرصت­ های پیش آمده، جریان تشیع چنان شتاب و قدرتی گرفت که پس از گذشت حدود سه قرن با وجود فرقه ­ها و مذاهب گوناگون در ایران، سرانجام رسمیت یافت و به هویت ملی ایران و ایرانی پیوند خورد.

5a2bc6c242f85.JPG

نقش سید بن طاووس (م664ق) در رشد فرهنگی و اجتماعی شیعیان

محسن رحمتی, زینب بیرانوند

شیعیان در سده هفتم هجری به رشد فرهنگی و اجتماعی قابل توجهی، به ویژه در شهر بغداد، دست یافتند. بی‌تردید رضی‌الدین علی بن موسی بن طاووس (589ـ664ق) در این پویایی و رشد سهمی مؤثر داشت. این مقاله با روش وصفی ـ تحلیلی بر آن است، پس از مروری بر وضعیت شیعیان در قرن هفتم و نیز شخصیت سید بن طاووس، نقش او را در این زمینه بررسی کند. یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که سید بن طاووس با تدوین و نشر کتاب در موضوعات مختلف، رواج دادن مقتل و منقبت‌خوانیِ اهل بیت:، بر پا کردن مجالس مناظره با پیروان سایر فِرَق اسلامی، ترویج اندیشه مهدویت و نزدیکی ظهور منجی، همکاری با ایلخان مغول در چارچوب یک نظریه سیاسی دینی و سرانجام تدوین ادعیه و رواج دادن فرهنگ دعا، در رشد فرهنگی و اجتماعی شیعیان در این دوره نقش داشته است

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

5957bb0c3019f.jpg

بقعه متبرکه امامزاده جعفر - علیه السلام - پیشوا و موقوفات آن

مهدی بختیاری

شهرستان پیشوا مانند دیگر مناطق استان تهران، دارای چندین مکان مذهبی و زیارتی در خود می‌باشد که مهم‌ترین و ارزشمندترین میراث آن مرقد مطهر امامزاده جعفربن موسی الکاظم (علیهما السلام) است. حضرت امامزاده جعفر(علیه السلام) که صحن و سرای زیبا و مطهرش هر روزه در شهر پیشوا، منزلگه هزاران عاشق دل‌سوخته به خاندان عصمت و طهارت (علیهم السلام) است، یکی از فرزندان بلافصل حضرت امام موسی کاظم‌ (علیه السلام) می‌باشد. مدفن آن بزرگوار در این ناحیه باعث شکل گیری هسته‌ی اولیه شهر پیشوا بوده و همچنین در بافت معماری و اقتصادی منطقه، تاثیر به‌سزایی داشته است. دراین مقاله سعی گردیده ابتدا مرقد مطهر ایشان، معرفی و سپس موقوفات و به خصوص قدیمی‌ترین وقفنامه این امامزاده، مورد بررسی و مطالعه قرار داده شود.

فرهنگ و تمدن/هنر و معماری/بناها
مقاله
556d99bc1cb3e.jpg

بقعه متبرکه امامزاده جعفر (علیه السلام) پیشوا و موقوفات آن

مهدی بختیاری

شهرستان پیشوا مانند دیگر مناطق استان تهران، دارای چندین مکان مذهبی و زیارتی در خود می‌باشد که مهم‌ترین و ارزشمندترین میراث آن مرقد مطهر امامزاده جعفربن موسی الکاظم (علیهما السلام) است. حضرت امامزاده جعفر(علیه السلام) که صحن و سرای زیبا و مطهرش هر روزه در شهر پیشوا، منزلگه هزاران عاشق دل‌سوخته به خاندان عصمت و طهارت (علیهم السلام) است، یکی از فرزندان بلافصل حضرت امام موسی کاظم‌ (علیه السلام) می‌باشد. مدفن آن بزرگوار در این ناحیه باعث شکل گیری هسته‌ی اولیه شهر پیشوا بوده و همچنین در بافت معماری و اقتصادی منطقه، تأثیر به‌سزایی داشته است. دراین مقاله سعی گردیده ابتدا مرقد مطهر ایشان، معرفی و سپس موقوفات و به خصوص قدیمی‌ترین وقفنامه این امامزاده، مورد بررسی و مطالعه قرار داده شود.

جغرافیا/آسیا/ایران/تهران
مقاله