در فرهنگ جوامع بشری به زن و جایگاه او همواره با افراط و تفریط نگریسته شده و ماحصل آن موجب گردیده است تا جامعه ای نا متعادل به وجود آید. در این میان، هر از گاهی با طرح های توسعه محور بر مبنای تحلیل و برنامه ریزی جنسیتی، سعی کرده اند وضعیت زنان را بدون توجه به طبیعت و فرهنگ جوامع تغییر دهند که در مرحله عمل ، نه تنها موفق نشده اند، بلکه با چالش های زیادی در زمینه زنان، بخصوص در جوامع غربی مواجه گردیده اند. اما تفکر شیعی به زن مطابق فطرت ، خلقت طبیعت و توانایی های واقعی او می نگرد و بستر خانواده را با محوریت زن، مهم ترین جایگاه می داند. او می تواند بهترین الگو در جامعه امروز جهانی باشد. در این زمینه توجه به فرهنگ جوامع و ارائه الگوی حقیقی اسلامی و طرح حقوق زنان از دیدگاه شرع ، می تواند زمینه و بستر لازم را برای رسیدن به کمال و نقطه مطلوب در جامعه فراهم آورد ؛ زیرا جامعه ای سعادتنمند است که زن و مرد با قرار گرفتن در جایگاه حقیقی خود و توجه به وظایف و مسئولیت های خویش، جامعه را به سوی کمال خلیفه اللهی شدن رهنمون شوند

منابع مشابه بیشتر ...

5a953d29c9c2e.JPG

نقش محبت اهل بیت علیهم السلام در کمال انسان و رشد فضائل اخلاقی از دیدگاه علامه طباطبایی و علامه بحرانی

کریم شامی

با توجه به اینکه مراد از اهل بیت ٦ طبـق روایـات متعـدد علـی١، فاطمـه ٧، حسـن ١، حسـین ١ و فرزندان آنها میباشند و اینها انسان های کامل از هر جهت هستند و برای اینکه انسان بخواهد به یـک انسـان کامل تبدیل شود، لازم است که به انسان های کامل چنگ بزند و تا آخر عمر از آنهـا فاصـله نگیـرد. یکـی از راه هایی که انسان میتواند به کمال واقعی برسد، عشق ورزیدن به انسان های کامل است ، محبت بـه آنهـا در رسیدن انسان به کمال واقعی اثراتی را در پی خواهد داشت . از طرفی دیگر محبت به اهل بیت با وجود موانـع محبت نسبت به آنها امکان پذیر نخواهد بود. زیرا موانع محبت جلوی تحصیل آن را خواهد گرفت و در نتیجه باعث جلوگیری از ایجاد این اثرات خواهد شد. بنابراین ، انسان باید در وهله اول ، موانع محبت را از خود برطرف سازد تا بتواند عاشق واقعی آل محمد باشد، که در این صورت آثار محبت به آنها در هر دو جهان نمایان خواهد شد. در این مقاله تاثیری که عشق به اهل بیت در خوشبختی انسان خواهد داشت از نظر علامـه طباطبـایی و علامه بحرانی بررسی شده است . تاثیر محبت به اهل بیت که در این مقاله توضیح داده شده عبـارت اسـت از: ١. هدایت ٢. سعادت بدی ٣. ثبات قدم ٤. اطاعت و تبعیت ٥. تقرب به خدا.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

5541e088c24eb.jpg

علم آموزی و روایتگری در سیره حضرت معصومه(س)

فرزانه نیکوبرش راد

از آن رو که روز ولادت حضرت معصومه(س) به عنوان «روز دختر» نام گذاری شده است، بر آن شدیم با بررسی سیره علمی و حدیثی آن بزرگوار که به عنوان «عالمه» و «محدثه آل طه» مشهور است، گامی کوچک در جهت شناساندن این بانوی بزرگوار به نسل جوان و به خصوص دختران برداریم تا ایشان با تاسی از این الگوی عملی اسلام چراغ راه جامعه باشند. در این تحقیق، نگرش علمی و حدیثی و نیز عملکرد حضرت فاطمه معصومه(س) را در حراست از احادیث ناب نبوی، مورد بررسی قرار داده ایم. معصومه ای که پیش از ولادت در لسان ائمه معصومین(ع) نام و آثار و برکات و شفاعت و کرامت او ترسیم شده بود. از جمله اینکه به برکت وجود این سلاله پاک و معصوم و در محور مکان مزار وجودی ایشان، علم و نشر معارف حقه ای گسترش خواهد یافت، همچنان که امام رضا(ع) فرمودند:«من زارها عارفا بحقها فله الجنة». هر کس او را زیارت کند در حالی که عارف به حق او باشد، بهشت از آن اوست.

رجال/تک نگاری ها
مقاله
54f70367bbea5.jpg

فاطمه زهرا (ع)؛ الگوی مبارزه سیاسی زن امروز

فرزانه نیکوبرش راد

  عملکرد سیاسی حضرت زهرا(علیها السلام) در دفاع از حریم ولایت، پس از دوران رحلت پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) تا زمان شهادت ایشان، از فرازهای مهم تاریخ اسلام است که در این مقاله، نحوه مبارزات و برخوردهای حضرت زهرا(علیها السلام) با غاصبان خلافت و شیوه های سیاسی اتخاذ شده برای رسیدن به هدف، با محور دفاع از ولایت و امامت مورد بررسی قرار گرفته اند.

تاریخ/تاریخ معصومان(ع)/حضرت فاطمه(س)
مقاله