این مقاله می کوشد به بررسی رفتار فردی حضرت زهرا(س) و نیز نیز ارزش های اجتماعی حضرت با تاکید بر منابع اهل سنت بپردازد. در این زمینه، ارزش های اخلاقی همچون عبادت، عفت، زهد، حیا، و برخوردهای اجتماعی حضرت با اطرافیان از جمله پدر، همسر، فرزندان، مظلومان، یتیمان، فقرا و ... و نیز فعالیت های اجتماعی ایشان قبل و بعد از وفات پیامبر(ص) مورد بررسی قرار می گیرد و برای هر کدام از این موارد از کتاب های معتبر اهل سنت نمونه و شاهدی بیان می گردد.

منابع مشابه بیشتر ...

5c208ad1e4abc.JPG

مفهوم‌شناسی شیعه در منابع اهل سنت

محمد غفوری

در منابع مختلف شیعه معادل اصطلاحات و مفاهیم متعددی بکار رفته است که هریک نیازمند توضیح و تشریح تخصصی است. صرف نظر از این تنوع می‌توان این مفاهیم را در چند گروه اصلی دسته‌بندی کرد: شیعه محب، شیعه جلد و رافضی( اعم از مقیت، خبیث و غالی) این اصطلاحات، از سده‌های میانه به بعد، دچار تغییر مفهومی‌شدند؛ بطوری که، اصطلاح شیعه، به طور مطلق، به کسانی گفته شد که در گذشته، رافضی غالی نامیده می‌شدند. در سده‌های نخستین مطابق عرف معمول شیعه غالی به کسانی اطلاق می‌شد که به عثمان، زبیر، طلحه، معاویه و مخالفان علی(ع) انتقاد داشتند و به آنها دشنام می‌دادند. اما در دوره‌های بعد، غالی، به کسی گفته می‌شد که ضمن کافر دانستن مخالفان علی(ع) از شیخین هم بیزاری می‌جستند. هم‌چنین، شیعه در قرون نخستین اسلامی، کسی بود که تنها به تقدم علی(ع) بر عثمان اکتفا می‌کرد؛ ولی در سده هشتم- قطع نظر از این که رافضی یا غالی خوانده شود- صحابه- حتی شیخین- را تکفیر می‌کرد و دشنام می‌داد. بدین ترتیب بررس تغییرات اصطلاحی و مفهوی شیعه از سده‌های نخستین به بعد و تشریح معنای متعدد آن با رویکرد تبیینی در منابع اهل سنت و تمییز تشیع عراقی از اصطلاح تشیع کوفی دستامد این پژوهش است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

5960df40db22c.jpg

بررسی آیه «الرجال قوامون علی النساء» با رویکرد به تفاسیر شیعی

عزت الله مولایی نیا

دین مقدس اسلام که خاتم الادیان است، با توجه به نوع نگاه و رویکردی فکری و عملی آن به زندگی دنیوی و اخروی بشر، رژیم حقوقی خود، از جمله جایگاه حقوقی زن و مرد را در عرصه های مختلف، با یک نگاه عادلانه، فرارمزی و فرامادی و فرازمانی تنظیم نموده و در نصوص قرآن، سنت را به صورت یک دستورالعمل الزامی در معرض دید جهانیان قرار داده است. مقاله حاضر، آیه «الرجال قوامون ...» را – که یکی از ده ها آیه ای است که نظام حقوقی زن و مرد را در نهاد خانواده و گستره جامعه مطرح می نماید – با بهره گیری از آرای ارجمند پژوهشگران فریقین در حوزه های تفسیر، حدیث فقه، تاریخ و حقوق اسلام مورد بحث و بررسی دقیق قرار داده و دستاورد و نتایج حاصله را در اختیار خوانندگان گرامی قرار می دهد.

قرآن/تفاسیر/پژوهشی
مقاله
556aacbb5dc77.jpg

تأملی در اصول اخلاقی حکومت علوی

عزت الله مولایی نیا

انسان دوستی و مفاهیم مرتبط با آن، از جمله مباحثی است که در طول تاریخ بشر، مورد توجه بوده و از اهمیت ویژه ای در روابط انسانی برخوردار است. مفهوم انسان دوستی و مسائل مرتبط با آن، بار ها از سوی صاحب نظران و اندیشمندان مورد نقد و بررسی قرار گرفته است.

تاریخ/تاریخ معصومان(ع)/امام علی(ع)
مقاله