مسلمانان ارادتى خاص به اهل‏بيت (عليهم السلام) و مقام ويژه امامان شيعه داشته، مناقب بسيارى را براى آنان مى‏شمارند، اما دولت‏هايى كه بعد از پيامبر (ص) به وجود آمدند، اعمال خشن و سركوب‏گرانه‏اى بر ضد خاندان آن حضرت و شيعيان آنان انجام دادند. اهل‏بيت (عليهم السلام) در مواجهه با خلفاى عصر خويش، داراى موضع‏گيرى و استراتژى دقيق و حساب‏شده‏اى بودند و مى‏كوشيدند على‏رغم احساسات تند برخى از شيعيان، تا حد امكان از درگيرى و درافتادن با استبداد مطلق خلفا بپرهيزند كه نتيجه‏اى جز كشته شدن خود و شيعيانشان در برنداشت؛ با وجود اين، هريك از امامان، با توجه به اوضاع اجتماعى و نياز فرهنگى زمان خود، بر جوانبى خاص از انديشه‏ها و آموزش‏هاى دينى تأكيد داشتند. عباسيان با استفاده از محبوبيت و جايگاه رفيع خاندان رسالت، كرسى خلافت اسلامى را به دست گرفتند، اما پس از رسيدن به قدرت، براى قوام و دوام بيش‏تر حكومت، به اقداماتى بر ضد شيعيان دست زدند. رويارويى شيعيان با عباسيان، در دو گروه امامى و زيدى و با دو راهبرد متفاوت قيام و تقيه، پى‏گيرى شد. در دوره مأمون، به دليل گستردگى فعاليت شيعيان و نياز وى به حمايت آنان، نخستين بار از يك رهبر شيعى در منصب ولايت‏عهدى استفاده گرديد، اما طولى نكشيد كه امام رضا (ع) توسط عباسيان به شهادت‏ رسيد. خردسال بودن امام جواد (ع) در زمان كسب مقام امامت، ايجاد اختلاف در بين شيعيان در تعيين امام، هم‏زمانى دوره امامت ايشان با شكل‏گيرى و توسعه سيستم وكالت و حضور و فعاليت فرق متعدد شيعه، عصر امامت امام جواد (ع) (203- 220 ق) را به يكى از دوره‏هاى مهم تاريخ اهل‏بيت (عليهم السلام) و شيعيان تبديل كرد. خلفاى عباسى براى جلوگيرى از اقدامات آن حضرت و رشد شيعيان، از راه‏كارهاى مختلفى بهره بردند. در مقابل، امام جواد (ع) نيز در برابر هر يك از اقدامات آنان، راهبردى هوشمندانه را در پيش گرفتند. اين مقاله با توجه به سير تطور فعاليت حكومت عباسى، به چگونگى مواجهه عباسيان با امام جواد (ع) و طرف‏داران حضرت، به وضعيت سياسى، فرهنگى و اجتماعى شيعيان در عصر آن حضرت و چگونگى ارتباط امام با آنان مى‏پردازد.

منابع مشابه بیشتر ...

625acd0bdb0e3.JPG

بررسی تطبیقی مراحل شکل گیری و عوامل پیدایش سازمان وکالت امامیه و سازمان دعوت اسماعیلیه

جعفر شریفی

سازمان های وکالت امامیه و دعوت اسماعیلیه دو نهاد سری بودند که هرکدام با هدف انتشار و استمرار فعالیت های عقیدتی،سیاسی و تبلیغی خود در نواحی متعدد سرزمین های اسلامی و در چارچوب برنامه ای منظم و سازمان یافته ، با محوریت امامان و سلسله وکلا و داعیان خود به وجود آمدند.امامان معصوم (علیهم السلام) در عصر حضور برای تسهیل و امکان بهتر ارتباط با شیعیان سازمان وکالت را تشکیل دادند و امامان اسماعیلیه نیز با ایجاد سازمان دعوت و بهره گرفتن از داعیان خود کوشش نمودند ارتباط منظم با پیروان خود را فراهم کنند.لازم به ذکر است که اهمیت بررسی تطبیقی این دوسازمان موجب قضاوت بهتر تاریخی نسبت به سیاست ها،اهداف وعملکرد آنان می شود. پرسش اصلی در این مقاله این است که دو سازمان وکالت و دعوت چه وجوه اشتراک و افتراقی در چگونگی شکل گیری و پیدایش سازمانی خود داشته اند؟در پاسخ می توان گفت،سازمان وکالت امامیه در شرایط خاص تاریخی دوره امام صادق(ع) به بعد بنا به دلایل افزایش تدریجی شیعیان ، سخت گیری روز افزون دولت عباسی ، دشمنی دیگر رقبا و مخالفان عقیدتی و سیاسی نسبت به آنان ،توسط امامان معصوم شکل گرفت.امامان(علیهم السلام) با اهداف چندگانه ساسی-اجتماعی به هدایت شیعیان ، حفظ ارتباط و صیانت از آنان ، گسترش و تحکیم عقاید شیعه ،احقاق حق اهل بیت و ترویج معارف شیعه کوششی مستمر داشتند.اسماعیلیه نیز با تشکیل سازمان دعوت مدعی امامت منصوص اسماعیل و فرزندش محمد بن اسماعیل، به عنوان امام پس از امام صادق(ع) بودند.

625ac5806ebbb.JPG

اقدامات امام کاظم علیه‌السلام در راستای اثبات امامت ایشان در منابع شیعه و اهل سنت

شهربانو دلبری, حمیده عراقیان, اردشیر اسدبیگی

«امام کاظم» (علیه‌السلام) در ابتدای امامت، با چالش‌هایی روبه رو بوده اند که این چالش‌ها موجب شده است تا اقدامات ایشان به عنوان قرینه فعلی علاوه بر دلایل نقلی مورد توجه باشد. اهداف اصلی تحقیق، چگونگی و دلایل امامت امام موسی بن جعفر (علیه‌السلام) و نیز اقدامات ایشان در اثبات این موضوع با استفاده از منابع شیعه و اهل سنت است. سوال اصلی این تحقیق نیز بدین شرح است که «مهمترین اقدامات امام کاظم (علیه‌السلام) در راستای اثبات امامت ایشان با توجه به چگونگی و دلایل امامت ایشان در منابع شیعه و اهل سنت چیست؟» این تحقیق با روش توصیفی، تحلیلی و تطبیقی، به این نتیجه دست‌یافت که برای انتخاب امام، شرایطی مانند «وصیت، علم خاص، ودایع و سن» به‌عنوان ملاک تعیین‌شده که بنا به دلایل قدرمتیقن، مشخص می‌شود که امام کاظم (علیه‌السلام) شرایط امامت را داشته است. علاوه بر احادیث و دلایل منقول در قبال امامت ایشان، مهمترین اقدامات ایشان که عبارت است از وارستگی مادی و سیاسی، شفاف‌سازی در غصب حکومت شیعیان، مقابله علمی با جریان‌های انحرافی و فرقه‌های مختلف شیعه، مناظره با خلفای عباسی و انتخاب رویکرد تقیه، گویای این است که طرز فکر امام کاظم (علیه‌السلام) طرز فکر یک «ولی، امام و زعیم» امت است؛ زیرا از یک‌سو جامعه شیعیان را از طریق تقیه و وکالت مدیریت کرده و از طرفی، برای اثبات حقانیتشان از طرق مختلف مانند مناظره و شجاعت در بیان، تلاش نموده و ازنظر علمی و فرهنگی نیز با بزرگ‌ترین چالش زمان خود، مقابله نموده و خط‌مشی آگاهانه‌ای را بنیان‌گذاری نموده‌اند.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

5c1e049c26f48.JPG

بررسی تحلیلی وضعیت شیعیان امامی در دوران امام هادی علیه السلام

رمضان محمدی, محمدعلی توحيدی نيا

عصر امام هادی(ع)، از دوره‌های مهمّ گسترش و تثبیت تشیع است. مقاله حاضر، با بهره­گیری از روش مطالعات اسنادی و تحلیلی در منابع تاریخی، روایی و کلامی، کوشیده است به کشف و وصف چگونگی وضعیت شیعیان در آن دوره بپردازد. یافته­های پژوهش نشان­دهنده آن است که از یک سو، امام با وجود تنگناهای سیاسی که با آن مواجهه بود، توانست مرزهای اندیشه­ای تشیع را برای شیعیانی که پس از شهادت امام جواد(ع)‌ همگی به امامت امام هادی(ع)‌ اتفاق نظر داشتند، حفظ نماید و از سوی دیگر، شیعیان نیز دست به تولید آثار فراوانی برای ترسیم اندیشه­های شیعی زدند که به عنوان میراث شیعی همچنان باقی است. شیعیان در برخورد با مواضع محدودکننده خلفای عباسی نیز گاه به صورت ابتکاری و گاه به اشاره امام(ع)، راهبردها و سیاست‌هایی متناسب اتخاذ کردند.

تاریخ/تاریخ معصومان(ع)/امام هادی(ع)
مقاله