مهارت‏هاى زندگى، حاصل چاره‏انديشى جامعه‏شناسان و روان‏شناسانى است كه مى‏كوشند تا راه‏كارى مشترك براى ايجاد بهداشت روانى فرد و جامعه فراهم سازند. تصميم‏گيرى و حل مسأله، از مهم‏ترين اين مهارت‏هاست كه رويكردهاى گوناگون فكرى در تبيين چرايى و چيستى آن وجود دارد. بررسى برخى آراء موجود در اين زمينه، نشان مى‏دهد كه در دهه‏هاى اخير، عده‏اى از انديشه‏وران، به نقش عنصر معنويت در اين مهارت‏ها توجه نشان داده‏اند. اما معنويت موردنظر اين دسته از دانشمندان، ساخته بشر و مبتنى بر جهان‏بينى انسان‏مدارانه است كه به ناچار، متأثر از محدوديت‏هاى نظرى برخاسته از عصر جديد است. اين معنويت، اگر خاستگاهى وحيانى و توحيدى داشته باشد، مى‏تواند نقش تعيين‏كننده وجهت‏دهنده‏اى در همه مهارت‏هاى زندگى به ويژه مهارت تصميم‏گيرى و حل مسأله داشته باشد. واكاوى احاديث برگزيده امام جواد (ع)، تصويرى گويا از تأثير معنويت وحى‏بنياد و باورهاى الهى را در مهارت تصميم‏گيرى و حل مسأله در اختيار ما قرار مى‏دهد. اين مقاله، كوشيده تا اين تصوير را در معرض داورى سيره‏پژوهان از يك‏سو و پژوهش‏گران عرصه مهارت‏هاى زندگى از سوى ديگر، قرار دهد.

منابع مشابه بیشتر ...

5cbad5bd52cb7.JPG

نقد و بررسی تاریخ ولادت و شهادت امام جواد(ع)

یدالله مقدسی

تاریخ ولادت و شهادت امام جواد(ع) از جمله موضوعاتی است که گزارش های تاریخی چندگانه ای از آن، در منابع تاریخی آمده است. رسیدن به نتیجه ای روشن در این گونه موارد، علاوه بر افزودن آگاهی های قابل اعتماد درباره معصومان(ع)، به شناخت بهتر زمان صدور برخی روایات و رویدادها مدد می رساند. این مقاله برای تعیین زمان دقیق تولد و شهادت امام جواد(ع)، با بررسی گزارش های موجود در منابع شیعه و اهل سنت درباره سال و ماه تولد امام(ع)، گزارش های تولد آن حضرت در غیر سال 195 قمری و نیز گزارش تولد ایشان در دهم ماه رجب را نامعتبر و گزارش تولد آن حضرت در پانزدهم ماه رمضان سال 195 قمری را مستند و برتر از دیگر گزارش ها شمرده است. این نوشتار، گزارش های دال بر شهادت امام جواد(ع) در غیر سال 220 قمری را نیز دارای اعتبار ندانسته و گزارش شهادت آن حضرت در آخر ماه ذی قعده سال 220 قمری را برتر از دیگر گزارش ها نهاده است.

5cbad217ef298.JPG

نقش امام جواد علیه السلام در آماده سازی جامعه شیعی برای دوران غیبت

یکی از مهم ترین فعالیت های امامان شیعه، به ویژه امامان متاخر، آماده سازی جامعه شیعی برای ورود به دوره غیبت امام مهدی عجّل الله تعالی فرجه الشریف بود. شایدچنین به نظر رسد که این فعالیت برای امامانی که با سن کم و دوره کوتاه امامت مواجه بودند، دشوار بوده است. تحقیق پیش رو درصدد پاسخ به این پرسش اصلی است که نقش امام جواد علیه السلام در آماده سازی جامعه شیعی برای عصر غیبت حضرت قائم عجّل الله تعالی فرجه الشریف، به چه میزان و چگونه بوده است نتیجه توصی و تحلیل متون تاریخی و حدینی، در بررسی فعالیت ها و آموزه های امام جواد علیه السّلام ، فرضیه نویسنده را تایید می کند که جوادالائمه علیه السلام با وجود به امامت رسیدن در خردسالی و کوتاهی عمر شری شان، نقش مهمی در ترسیم و تبیین درست زوایای مختل غیبت حضرت مهدی عجّل الله تعالی فرجه الشریف و آماده کردن شیعیان برای آن دوران داشتند.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

5da5cb350ff87.JPG

گونه شناسی انتقادی دیدگاه ها درباره تاریخ و چگونگی پیدایش تشیع

محسن الویری

تاریخ و چگونگی پیدایش تشیع، از دیرباز در منابع تاریخی و کلامی مسلمانان و سپس در آثار مستشرقان مورد توجه بوده و در سال‌های اخیر هم با انگیزه‌هایی غیرعلمی در انواع منابع مکتوب و چندرسانه‌ای، دیدگاه‌هایی دراین‌باره مطرح شده است. شیعیان با توجه به پیوند این بحث با هویت خود، کوشیده‌اند دیدگاه‌های ناصواب را نقد، و دیدگاه مورد پذیرش خود را ارائه کنند. این نوشتار با استفاده از تکنیک گونه‌شناسی، پس از دسته‌بندی دیدگاه‌ها، می‌کوشد با روش‌های متعارف نقد آنها را نقد، و دیدگاه برگزیده خود را پیشنهاد نماید. این دیدگاه با تکیه بر تمایز بین وجود یک اندیشه و بروز اجتماعی آن، بیان می‌دارد که بنیان‌های اندیشه شیعی که بر مدار امامت می‌چرخد، به‌مثابه بخشی گسست‌ناپذیر از آموزه‌های اسلامی، همزاد قرآن و سنت نبوی است و از عصر پیامبر| وجود داشته، ولی بروز اجتماعی آن به‌تدریج و در عصر حضور معصومان^ صورت گرفته است.

تاریخ/مبانی و کلیات/پیدایش و شکل گیری شیعه
مقاله