زندگى كوتاه امام جواد (ع) ابعاد گوناگونى داشته، اما وجه معيار و معيارسازى آن، مايه تمايز آن حضرت با ديگر پيشوايان است. امامان شيعى كه طى 250 سال زيسته‏اند، به منزله پيكر واحد و انسان يگانه‏اى بوده‏اند كه به حكم اقتضائات زمانه، نيازهاى جامعه، مناسبات اجتماعى و ضرورت‏هاى نوپديد، رفتارهاى متفاوتى داشته‏اند. البته اين به معناى پيروى آنان از زمانه نيست، بلكه حاكى از به‏روز بودن و نيازمحور بودن آنان است. از اين منظر، اگر هر يك از امامان به جاى ديگرى بود، همان مسيرى را مى‏پيمود كه آن امام پشت سر نهاده بود. امام جواد (ع) نيز از اين قاعده مستثنا نبودند. ايشان به جهت حضور در دوره خاصى از تاريخ، مأموريت ويژه‏اى داشتند كه ديگر امامان بدان مأمور نشده بودند؛ مأموريت معيار بودن و معيارسازى براى يافتن الگوى صحيح زندگى؛ الگويى كه تا عصر غيبت تداوم يافت و شيعيان ديگر در اصل امامت دچار سردرگمى و ترديد نشدند. اين مقاله مى‏كوشد هر چند كوتاه، اين نقش امام را بنماياند و به اين پرسش اساسى پاسخ دهد كه چرا آن حضرت به چنين نقشى متمايز شده است. فرضيه اصلى نوشتار آن است كه امام نهم، به سبب واقع شدن در دوره عقل‏گرايى و هجوم انديشه‏هاى انتقادى، در مقام تنزيه انديشه اسلامى با ارائه معيار برآمدند.

منابع مشابه بیشتر ...

5e1b4783d7664.JPG

مکتب شیعی امامان در دو سوی ایران‌گرایی ضدّ‌عربی و غلوگرایی از دیدگاه امیرمعزی

ابوالفضل هادی منش

پیدایی و گسترش تشیع، یکی از مسائل مهم مطالعات شیعی است و برخی پژوهش‌گران، دیدگاه‌هایی چالشی در این باره دارند. امیرمعزی هم در این زمینه نظریه‌ای ویژه دارد و در آثار خود، با روش پدیدارشناسی، بر این باور است که آموزه‌های مکتب تشیع از یک سو، از فرهنگ و آموزه‌های باستانی ایران پیش از اسلام سرچشمه می‌گیرد و به دلیل فرمان‌روایی اعراب بر امپراتوری اسلامی و فضای قومیت‌گرایی پنهان مانده است و از دیگر سوی، تشیع دارای اسرار باطنی زیادی است که امامان به شیعیان رازآشنای‌شان در قالب یک «سنت عرفانی فراعقلانی» منتقل کرده‌اند. به باور وی، گرچه این اصحاب خاص در منابع فرقه‌نگاری به «غالیان» شهرت یافته‌اند، در اصل،‌ اینان یاران حقیقی و مؤمنان راستین هستند و به علت آشکارسازی این اسرار باطنی و تعالیم خاص، مورد لعن و طرد امامان قرار گرفته‌اند. امیرمعزی مکتب فکری شیعی را بر دو پایه «ایران‌گرایی» و «غلوگرایی» استوار می‌داند. این مقاله، در پی بررسی نظریه وی با رویکرد تاریخی و کلامی است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

5ccf1aa56d8f3.JPG

راه کارهای اصلاح جامعه در سنت امامان شیعه با تاکید بر آگاهی بخشی و مسئول سازی

علیرضا واسعی

امامان شیعه که در باور پیروانشان همچون پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم، عهده دار رهبری امت و پیشوایی جامعه اند، برای اصلاح جامعه و مواجهه با ناهنجاری ها دست به اقداماتی زدند و با کاربست راه کارهایی متناسب با ضرورت های اجتماعی و اقتضائات زمانه به ایفای نقش رهبرانه پرداختند. این که اقدامات و راهکارها اصلاحی آنان چه بود و از چه مسیرهایی پیش رفتند، پرسش اصلی مقاله است. فرضیه نویسنده این است که ائمه برای اصلاح جامعه بیش از هر چیز به اقدامات و فعالیت های فرهنگی - تربیتی، یعنی آگاه سازی امت و ایجاد حس مسئولیت در آنها اهتمام داشتند. این تحقیق مبتنی بر نظریه اسلام تمدنی است که با بهره گیری از سخنان امامان به تحلیل آنها براساس منابع اولیه پرداخته است. در این نگاه، همه امامان معصوم به منزله یک پیکره واحد قلمداد شده اند.

تاریخ/تاریخ معصومان(ع)/امامان(ع)
مقاله