مسئله اشتغال زن به امور خارج از منزل و درگیری‌های اقتصادی او و تزاحم این‌ اشتغال با نقش اصلی زن در خانواده به عنوان مربی و تأمین‌کننده نیازهای عاطفی‌ اعضای خانواده،از جمله مسائلی است که شایسته توجه و عنایت بیشتری می‌باشد. فقهای امامیه با اشتغال زن در صورتی که منجر به تضییع حقوق خانواده نشود و متناسب با قوای جسمی و روحی زن باشد موافقند.متقابلا اهل سنت با اشتغال زن‌ مخالفت می‌کنند و مسئولیت او را در محدوده خانه و خانواده می‌دانند. با توجه به ضرورت موضوع در زمان ما،لازم است ادله طرفین در زمینه اشتغال‌ بانوان بررسی گردد تا از این طریق سخن صواب آشکار شود.

منابع مشابه بیشتر ...

595a649d2d5f2.jpg

علل ورود تنقیح به مذاهب امامیه

جواد ندنوروز

تنقیح مناط یکی از قوانین و قواعد اصول فقه است که برای استنباط احکام و قواعدشرعی به کار گرفته می شود. به طور کلی، یکی از شیوه های تعمیم احکامی است که برای وقایع و موارد خاص صادر شده و با این روش خصوصیات آن واقعه یا فرد خاص که در حکم دخیل نیست شناسایی شده کنار زده می شود و حکم در همه موارد مشابه به جاری می گردد. این اصطلاح را، ابتدا، علمای اصولی عامه به کار گرفتند و سپس، در قرنهای بعد از پنجم هجری، با زایش مکتب حله و گرایش علمای اصولی امامیه به عقل گرایی و رد اخباری گرایی وارد حوزه اصولیین امامیه گردید. گرایش به توسعه ادله لبی، تفریق بین قیاسِ ظنی و قیاسِ قطعی، نفی حجیت خبر واحد و رای و قیاس، تنقیح و تهذیب اخبار، ظهور عقل گرایانی همچون ابن ادریس حلی، شیخ طوسی، شیخ انصاری، علامه حلی، و ظهور و گسترش مکتب حله از علل اصلی ورود تنقیح مناط به مذهب امامیه است.

586e1c8d44ba6.png

جایگاه نکاح منقطع در فقه شیعه و امکان و موانع ترویج آن در جامعه ایرانی

شیوا کریمی

نکاح منقطع (متعه، ازدواج موقت، صیغه) از اختصاصات فقه شیعه امامیه است که در قانون مدنی ایران نیز قوانینی بدان اختصاص یافته و مورد پذیرش قرار گرفته است. در سال های اخیر، موجی جدید در توجه به این نوع نکاح به وجود آمده است و برخی از صاحب نظران آن را راه حلی برای محرومیت جنسی ناشی از فاصله طولانی بلوغ تا ازدواج دائم می دانند. اما با توجه به شرایط زمان و مکان، این نیاز احساس می شود که قوانین حکومتی باید رویه اجرایی نکاح منقطع را کنترل کنند و مجموعه قوانینی تدوین گردد که کمترین آسیب و بیشترین فایده را در بعد اجرایی در سطح جامعه داشته باشد. این تحقیق پس از بررسی مختصر فقهی ـ حقوقی نکاح منقطع، با نگاهی جامعه شناسانه به تدقیق موضوع پرداخته است.