در بخش پیشین درباره دو کتاب مهّم عقیدتى شیخ مفید سخن گفتیم و معلومات وسیع و گسترده او را در بُعد عقیدتى نمایاندیم. در این بخش بر آنیم به موضوعى بسیار مهّم و اساسى که در گفته ها و آثار عالمان شیعى از جمله شیخ مفید مطرح بوده است اشاره کنیم و آن امامت و فلسفه سیاسى در اسلام است که به خاطر اهمیّت آن جداى از دانش کلام به بررسى آن مى پردازیم.

منابع مشابه بیشتر ...

5e39643373bec.JPG

امت و امامت : شیعی یا مارکسیستی

محمدمنصور هاشمی

یکی از مشهورترین بازخوانی های علی شریعتی از سنت، نظریه امت و امامت اوست. دراین مقاله تحلیل نظر شریعتی درباره امامت نسبت این نظریه از سویی با آراء متکلمان متقدم شیعه و سنت کلامی این مذهب و از سوی دیگر با نظریه دیکتاتوری پرولتاریا در مارکسیسم سنجیده شده و سپس به بررسی و ارزیابی تلاش علی شریعتی برای بازخوانی مفهوم امامت نیز پرداخته است.

5a2982579d08c.JPG

امام خمینی(ره) و فلسف هی سیاسی انتظار (ولایت فقیه؛ دولت انتظار)

داود مهدوی زادگان

غیبت و انتظار فرج از آموزه های رئیسه ی مذهب امامیه است که به انضمام طولانی شدنغیبت امام زمان(عج) برانگیزاننده ی پاره ای از شبهات در اندیشه ی سیاسی امامیه شده است.این سوال مهم همواره در این دوران مطرح بوده که آیا امامیه در دوره ی غیبت از فلسف هیسیاسی خاصی دفاع می کند، یا منکر هرگونه فلسف هی سیاسی است؟ التفات و پاسخ امامخمینی به این پرسش اساسی را ن ه تنها با تأسیس نظام جمهوری اسلامی، بلکه پیش ازشروع نهضت 15 خرداد و با نگارش کشف اسرار در سال 1323 ه.ش باید ملاحظه کرد.فلسفه ی » بنابر عقیده ی ایشان، امامیه اساسا با هرگونه تفکر آنارشیستی مخالف است و ازدفاع می کند؛ فلسفه ای که منحصر به دوره ی حضور معصوم(ع) نیست و در « سیاسی امامتدوره ی غیبت نیز قابل اجراست. مشروعیت ولایت فقیه در دور هی غیبت نیز از فلسفه یسیاسی امامت ناشی می شود. بنابراین، برمبنای اصل امامت، ولایتفقیه را باید معادل فلسفه ی سیاسی انتظار و دولت انتظار عصر غیبت کبری دانست.