این مقاله شرحی است بر کلام معصوم علیه السلام در باب صفات شیعیان توسط استاد علّامه مصباح. عنوان «شیعه» از دیدگاه اهل بیت علیهم السلام، جایگاه، منزلت و قداست خاصی دارد. شیعیان از نظر اهل بیت علیهم السلام، دارای ویژگی های ممتازی هستند. ازجمله صفاتی که موجب می شود شیعیان در پناه خدا از آفات و خطرات دشمنان در امان بمانند، عبارتند از: 1. به اصلاح رابطه با خدا بپردازند؛ 2. ارتباط خود را با امامشان اصلاح کنند؛ 3. به وظایف خویش در قبال برادران دینی عمل کنند. از ویژگی های شیعیان اینکه پارساترین و باتقواترین مردمانند، با متانت و آرام سخن می کنند، عقده گشانی نمی کنند، در ستایش پیشوایان معصوم، زیاده روی نمی کنند، با دوستان اهل بیت علیهم السلام با رفاقت رفتار می کنند. با گمراهان همنشینی نمی کنند، دشمن اهل بیت را دوست نمی دارند. همچنین در روایاتی متانت، خوشرفتاری، ناآزمندی، نداشتن گمان بد به دیگران، در برخورد با دیگران مهربان، عامل به وظایف خود و عزت نفس، از مهم ترین ویژگی شعیان واقعی شمرده شده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

59fddb9363cc0.JPG

امام رضا علیه السلام و مدعیان تشیع

محمد تقی مصباح

این مقال شرحی است بر کلام امام رضا علیه السلام در باب صفات شیعیان. امام رضا علیه السلام ویژگی بارز شیعه واقعی را اطاعت محض از خدای سبحان، انجام وظایف الهی و پرهیز از محرمات و نافرمانی خدا می دانند. همچنین ویژگی های شیعیان عبارتند از: خداترسی، اطاعت از او، فروتنی و خشوع، امانت داری و یاد فراوان خدا، اقامه نماز و روزه، نیکی به والدین، مراعات حال همسایگان، مستمندان و یتیمان، راستی گفتار، تلاوت قرآن، نیکی به مردم. امانت داران واقعی شیعه، به درستکاری و امانت داری میان خویشان و مردم شهره هستند. اگر کسی صرفا ادعای دوستی با خدا و اهل بیت علیهم السلام داشته باشد، هیچ گاه امان نامه آزادی از جهنم نخواهد داشت. ملاک محبت و ولایت اهل بیت علیهم السلام، اطاعت از خدا و ملاک دشمنی با آنها، عصیان و نافرمانی از خداست. ازاین رو، ولایت و محبت اهل بیت علیهم السلام با عمل صالح و اطاعت خدا به دست می آید.

تاریخ/تاریخ معصومان(ع)/امام رضا(ع)
مقاله

ویژگی های برجسته ی شیعیان واقعی توصیفی دیگر

محمد تقی مصباح

این مقال در مقام بیان ویژگی های شیعیان واقعی از زبان امیرمومنان علی علیه السلام است. برخی از ویژگی های شیعیان واقعی عبارتند از: همواره ذکر خدا بر زبانشان جاری است، از دنیا رویگردانند، آثار توجه به خدا در چهره آنان هویداست، راهبان شب و شیران روز هستند. حلیم و بردبارند. کریم و بزرگوارند. زمین را فرش خود، آب را عطر و قرآن را شعار خود قرار داده اند. در میان مردم گمنام هستند. نسبت به پست و مقام دنیایی بی اعتنا هستند. شرّ ایشان به کسی نمی رسد. دل هایشان غمناک و خواسته هایشان اندک است. به کسی اظهار نیاز نمی کنند. گشاده رو و با خوش رویی با مردم برخورد می کنند. دارای عزت نفس هستند. نیازهایشان اندک و به لقمه نانی اکتفا می کنند.

علوم/علوم اخلاقی
مقاله