شهرستان پیشوا مانند دیگر مناطق استان تهران، دارای چندین مکان مذهبی و زیارتی در خود می‌باشد که مهم‌ترین و ارزشمندترین میراث آن مرقد مطهر امامزاده جعفربن موسی الکاظم (علیهما السلام) است. حضرت امامزاده جعفر(علیه السلام) که صحن و سرای زیبا و مطهرش هر روزه در شهر پیشوا، منزلگه هزاران عاشق دل‌سوخته به خاندان عصمت و طهارت (علیهم السلام) است، یکی از فرزندان بلافصل حضرت امام موسی کاظم‌ (علیه السلام) می‌باشد. مدفن آن بزرگوار در این ناحیه باعث شکل گیری هسته‌ی اولیه شهر پیشوا بوده و همچنین در بافت معماری و اقتصادی منطقه، تاثیر به‌سزایی داشته است. دراین مقاله سعی گردیده ابتدا مرقد مطهر ایشان، معرفی و سپس موقوفات و به خصوص قدیمی‌ترین وقفنامه این امامزاده، مورد بررسی و مطالعه قرار داده شود.

منابع مشابه بیشتر ...

5cd031156ddff.JPG

وقفنامچه ای به قلم ادبیانه آقا حسین خوانساری برای میرزا رضیا محمد برای حرم امام علی و امام حسین(ع)

رسول جعفریان

از میــان آثــار برجایمانــده ادبــی آقاحســین خوانســاری، وقفنامــه ای اســت کــه بــرای میــرزا رضیــا محمــد نوشــته و تمــام تــلاش خــود را بــرای نــگارش یــک متــن ادبــی در چارچـوب وقـف بـا اسـتفاده از آیـات و احادیـث بـکار بـرده اسـت. نسـخهای از وقفنامـه آقاحسـین بـرای میـرزا رضیـا در نسـخه شـماره 2570دانشـگاه (فریـم )60-58و نیـز نسـخه شـماره 1997دانشـگاه (فهرسـت: ( )604/8فریـم )171-165آمـده اسـت. نویسـنده، متـن حاضـر را از روی نسـخه 1997تهیـه کـرده و بـا نسـخه 2570مقابلـه و مـوارد افـزون یـا متفـاوت را در کروشـه افـزوده اسـت.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

5957b9b119eb6.jpg

بقعه متبرک قیدار نبی علیه السلام در شهرستان خدابنده قیدار

مهدی بختیاری

"شجرۀ طیبۀ قیدار نبی علیه السلام در تاریخ یعقوبی آمده است: «چون فرزندان«قحطان بن عامر»به یمن رفتند و آنجا را مالک شدند،فرزندان«جرهم بن عامر»به زمین تهامهآمدند و با اسماعیل بن ابراهیم همسایهگشتند. بنای بقعۀ قیدار نبی علیه السلام گنبد و بنا از نمای بیرونی فاقد هرگونه تزیینات است،اما پوشش نخستینگنبد که سقف بقعه را تشکیل می‌دهد،از درون با گچ‌بری‌های بسیار زیباییتزیین گردیده است. ضریح بقعۀ قیدار نبی علیه السلام این بقعه را زائرسرای بزرگی محصورکرده که با طرح مستطیلی و به سبکیخاص ساخته شده و تقلیدی ناقصاز سبک بناهای چهار ایوانی است. در ضلع شرقی و جنوب شرقیاین بقعه،مسجد جامع قیدار در سال1321 در دوران محمد علی‌شاه قاجار،با نظارت جهان‌شاه‌خان افشار-که ازعمال حکومت و فئودال منطقه بوده-از محل اعتبارات موقوفۀ قیدار نبی علیه السلامساخته شده است. کتیبۀ دوم در ضلع جنوبی فضای نخشت(هشتی)نصب شده و مضمونیبدین شرح دارد:«اخراجات،تعمیرروضۀ مقدس و گنبد منور حضرت(به تصویر صفحه مراجعه شود)قیدار نبی علیه السلام راسخ جلیل ابن مرحومشیخ ابراهیم‌خان سلطانیه‌ای سنۀ 7

فرهنگ و تمدن/هنر و معماری/بناها
مقاله
556d99bc1cb3e.jpg

بقعه متبرکه امامزاده جعفر (علیه السلام) پیشوا و موقوفات آن

مهدی بختیاری

شهرستان پیشوا مانند دیگر مناطق استان تهران، دارای چندین مکان مذهبی و زیارتی در خود می‌باشد که مهم‌ترین و ارزشمندترین میراث آن مرقد مطهر امامزاده جعفربن موسی الکاظم (علیهما السلام) است. حضرت امامزاده جعفر(علیه السلام) که صحن و سرای زیبا و مطهرش هر روزه در شهر پیشوا، منزلگه هزاران عاشق دل‌سوخته به خاندان عصمت و طهارت (علیهم السلام) است، یکی از فرزندان بلافصل حضرت امام موسی کاظم‌ (علیه السلام) می‌باشد. مدفن آن بزرگوار در این ناحیه باعث شکل گیری هسته‌ی اولیه شهر پیشوا بوده و همچنین در بافت معماری و اقتصادی منطقه، تأثیر به‌سزایی داشته است. دراین مقاله سعی گردیده ابتدا مرقد مطهر ایشان، معرفی و سپس موقوفات و به خصوص قدیمی‌ترین وقفنامه این امامزاده، مورد بررسی و مطالعه قرار داده شود.

جغرافیا/آسیا/ایران/تهران
مقاله