بررسی کتاب«النفض»،از آثار کلامی شیعه از نوع ردیه‌نویسی،موضوع‌ این مقاله است.این کتاب در قرن ششم هجری در شهر ری و در پاسخ به‌ کتاب«بعض فضائح الروافض»نگاشته شده که با سخنان ناشایست و موضع‌گیری‌های خود،درصدد ایجاد تفرقه میان شیعیان و سنیان بوده‌ است.کتاب النفض با روی‌کرد کلامی تدوین یافته،اما با توجه به اطلاعات‌ تاریخی پراکنده‌ای که در آن به چشم می‌خورد،اهمیت تاریخی مهمی یافته‌ است.اوضاع سیاسی-اجتماعی عصر نویسنده و تاریخ تشیع می‌باشد. عبد الجلیل قزوینی رازی نویسنده کتاب النفض،از متکلمان،عالمان و سخن‌وران نام‌دار ری به شمار می‌آید.اهمیت تاریخی کتاب به اخبار و گزارش‌هایی برمی‌گردد که درباره اوضاع سیاسی-اجتماعی آن زمان‌ نگاشته است.

منابع مشابه بیشتر ...

5de9378db467c.JPG

بررسی و نظر: نگاهی به کتاب معنویت اسلام شیعی: عقاید و اعمال از محمدعلی امیرمعزی

موشق آساتریان

نوشتار حاضر، ترجمه مقال های از موشق آساتریان است که در مجله مطالعات اسامی از مجموعه انتشارات بریل، شماره 109 ، سال 2014 ، صص 329 - 347 به زبان انگلیسی منتشر شده است و به بررسی یکی از جدیدترین آثار محمدعلی امیرمعزی می پردازد. کتاب معنویت اسام شیعی: عقاید و اعمال، متشکل از چهارده پژوهش توسط محمدعلی امیرمعزی است که در دو دهه اخیر در مجموع هها و نشریات مختلف منتشر شد هاند. به ترتیب تاریخی، این مجموعه مقالات کل تاریخ اسام را پوشش م یدهند و توجه اصلی آ نها بر بعد باطنی و عرفانی فرقه شیعه است. رویکرد نویسنده، تاریخی و پدیدارشناسی است که با مطالعات انتقادی منابع، همراه با شناخت احساسات مذهبی و یافته ها و تجربیات عرفانی نویسندگان آ نها و شاید خوانندگان ترکیب می شود.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

554712ba2319a.jpg

پیامدهای برگزاری آیین‌های مذهبی شیعه در دوره صفویه

مرتضی حسینی شاه ترابی

 آیین های مذهبی شیعه بالغ بر دو قرن تحت حمایت و پشتیبانی حکومت صفویه برگزار شده و گسترش یافت، اما برخلاف آنچه انتظار می رود، پیامدهای این برگزاری کمتر مورد توجه قرار گرفته است و تحقیقات تاریخی بیش از هرچیز، بر چگونگی برگزاری این آیین ها تمرکز یافته اند. این نوشتار می کوشد با هدف جبران این کمبود و کمک به فهم بهتر فرآیند برگزاری آیین های مذهبی شیعه در دوره ی صفویه، پیامدهای برگزاری این آیین ها را در دوره ی تاریخی مذکور تبیین کند.پیامدهای بررسی شده در سه محور اصلی «پیامدهای سیاسی»،«پیامدهای فرهنگی و مذهبی» و «پیامدهای اجتماعی» دسته بندی می شوند و بیان خواهد شد که برگزاری آیین های مذهبی شیعه در قلمرو صفویه از سویی به استقلال سیاسی صفویان و مشروعیت بخشی به حکومت آنها انجامید و از سوی دیگر موجب گسترش کمی و کیفی آیین های مذهبی شد، درعین حال، «گسترش آیین های مذهبی»، «رسوخ آیین های مذهبی در فرهنگ عمومی»، «ورود آرایه ها در آیین های مذهبی» و «شدت گرفتن تنش های کلامی» را موجب شد.

فرهنگ و تمدن/ادبیات/ادبیات آئینی/کلیات
مقاله