در این مجموعه،مقاله‌هایی به قلم بزرگان علمی و هنری ایران و عراق ازجمله:واعظ خیابانی،سید مرتضی نجومی،مدرس تبریزی،سید محمد علی روضاتی،محمد رضا حکیمی،اقبال آشتیانی،سعید نفیسی،جلال آل احمد،مرتضی مدرسی چهاردهی،و سید حسن صدر،کیوان سمیعی،شیخ محمد حرز الدین،آیة الله مرعشی،استاد سید محمد حسین جلالی آمده است. متن اجازه ایشان به سید احمد صفایی خوانساری و سید شهاب الدین مرعشی نجفی در این بخش از کتاب آمده است. در این اجازات آگاهی ارزشمندی از زندگی و آثار و مبارزات میرزا صادق آقا به قلم خودش ثبت شده است. در این بخش کتابهای فقهی ایشان به ترتیب زیر معرفی شده است:انتصاف المهر بالموت،نهایة التذکرة فی شرح التبصرة،شرائط العوضین، الفوائد فی مسائل المتفرقة،رسالة فی بعض مسائل الصلاة، رسالة فی الربا،رساله عملیه فارسی رساله واجیات الأحکام، حاشیه بر منهاج الصلاة حاشیه بر وسیلة النجاة،کتاب الصلاة،طریق النجاة،حاشیه بر رساله عملیه پدر بزرگوارشان میرزا محمد بالامجتهد،رساله معالم دینیه. رساله نخست؛کتاب مجلس شورای آسمانی اثر عبد الرحیم قراچه‌داغی(از فعالان عصر مشروطه) است که جواب میرزا صادق آقا در ادامه این کتاب آمده است. رساله سوم،کتاب فواید مجلس شورای ملی اثر سید نصر الله تقوی تهرانی و دریه آن به قلم میرزا صادق آقا است. بلوای تبریز اثر حاج محمد باقر ویجویه‌ای که در 1348 در تبریز به طبع رسیده گزارشی واقعی از تاریخ مشروطیت در تبریز است و در آن نقش میرزا صادق آقا در این واقعه به خوبی ترسیم شده است. سالشماری شامل ثبت وقایع تاریخ زندگی و چاپ آثار میرزا صادق‌آقا در پایان این کتاب فراهم آمده است.

منابع مشابه بیشتر ...

596e06a2ae7f3.JPG

مراکز علمی و فرهنگی: مؤسسه کتاب شناسی شیعه (مؤسسه تراث الشیعه)

رضا مختاری

این دانشنامه مشتمل بر معرفی دقیق و همه‌جانبه آثار مکتوبه شیعه امامیه و مؤلفان آنهاست و درمعرفی آثار مهم،نکات ذیل مدنظر قرار می‌گیرد: نام دقیق و کامل اثر؛نامهایی که به آن شهرت یافته است؛موضوع؛زبان؛تاریخ آغاز و انجام تألیف؛لغزشهای منابع مهم در معرفی اثر موردنظر؛محتوای اثر؛ارزش علمی؛اشاره به ابو اب و فصول؛روش مؤلف در تدوین؛کتابهای اثرگذار بر آن؛نسخه‌های خطی و چاپهای آن؛فواید گوناگونعلمی،تاریخی و کتاب‌شناختی،مانند نقل از کتابهای مفقود،مهدی الیه؛معرفی اآثر وابستهمانند:شرحها،مستدرکها،ردیه‌ها و ترجمه‌ها؛آثار مشابه؛همچنین تصویر نمونه‌هایی از دستخط و تصاویر مؤلفان؛تصویر صفحاتی از نسخه‌های خطی؛و در پایان،انواع فهارس راهنما،مانندفهرستهای موضوعی،آثار مفقود،آثار مخطوط،آثار مطبوع،آثار فارسی،آثار عربی و دیگر زبانها بهویژه فهرست آثار مربوط به هر علم،مانند کلام،فقه،حدیث با شاخه‌های مختلف آن علوم،و نیزفهرست موضوعی خاص؛مثلا ذیل فقه،آثار مربوط به غنا،رؤیت هلال،ولایت فقیه. مؤسسه به منظور نشان دادن اهتمام شیعه به حدیث و اسناد درست و برای بهره‌برداری فراواناز این گنجینۀ عظیم در دانشنامه آثار شیعه،و بزرگان شیعه،اجازات علمای شیعه را به ترتیبتاریخ وفات مجیزین،مرتب و پس از تحقیق انتقادی منتشر خواهد کرد. تألیف کتابهایی در سرگذشت آن دسته از علمای شیعه که به هر دلیل مشمومل طرح بزرگانشیعه نیستند نیز در دستور کار مؤسسه است که از این گروه تاکنون الشیخ حبیب آل مهاجرالعاملی منتشر شده است. نشریات ادواری مؤسسه برای نشر و پژوهش‌های مرتبط با موضوعات یاد شده،دو نشریۀ اداری-یکی به زبانفارسی ودیگری به زبان عربی-را در برنامۀ کار خود دارد: الف)دو فصلنامۀ کتاب شیعه در این مجله بسیاری از مباحث که در دانشنامه آثار شیعه نمی‌توان به‌طور گسترده به آنها پرداخت،مجال نشر می‌یابند

596cd6ff6afb2.JPG

نقد ومعرفی کتاب - مجله: منشورات مؤسسه کتاب شناسی شیعه

عباس علی مردی

کتاب‌شناسیشیعه یکی از منابع تراجمی و کتاب‌شناختی آن دیار را به کوشش حجة الاسلام و ا المسلمین آقایعلی فاضلی(پژوهشگر برگزیدۀ بیست و هفتمین دورۀ جایزۀ کتاب سال جمهوری اسلامی ایراندر شاخۀ دین)چاپ کرد. بخش دوم آن،قسمتی از کتاب تذکرة العلماء المحققین فی آثار الفقهاء و المحدثین نوشتۀ سید مهدیبن نجف علی حسینی رضوی عظیم‌آبادی(زنده در 1263)می‌باشد که تاکنون چاپ نشده است. فهرس مکتبة العلامة السید محمد صادق بحر العلوم قدس سرهاحمد علی مجید الحلی،1431 ق1389/ ش،416 ص(372+44 تصویر)بسیاری از آثار قلمی علمای شیعه در جای‌جای کتابخانه‌هاست که هنوز طبع نشده و حتیناشناخته‌اند. سهلترین راه شناسایی این آثار فهرست کردن گنجینه‌های مکتوب این کتابخانههاست؛یکی از این کتابخانه‌ها که گنجینه‌ای بس ارزشمند از آثار مکتوب شیعه را در خود حفظکرده،کتابخانۀ علامه سید محمد صادق بحر العلوم در نجف اشرف است. علامه سید محمد صادق بحر العلوم با نیم قرن پژوهش و تلاش کتابخانه‌ای ارزشمندو ستودنی فراهم آورده و بسیاری از آثار مکتوب شیعه را حفظ کرده است. معرفی اسنادی به قلم علما و دانشمندان شیعه در نجف و زندگینامۀ خودنوشت علامه سیدمحمد صادق بحر العلوم از دیگر بخشهای این کتاب است.