حجاب و عفاف یکی از آموزه‌های ارزندۀ ادیان الهی است. افزون بر قرآن کریم، در سنّت رسول خدا و سیرۀ اهل بیت(ع) نیز به روشنی اهمّیت و نقش این ارزشِ دینی تبیین شده است. هر چند در باره نوع و میزان پوشش شرعیِ برآمده از متون دینی، میان عالمان اختلافاتی وجود دارد، اما نه ‌تنها هیچ‌ گاه در سیرۀ خاندان وحی، نمودی از تساهل و سطحی‌نگری در مقولۀ حجاب و عفاف به‌چشم نمی‌خورد، بلکه گفتار و رفتار آنان همواره مشوّق پاسداری از مرزهای عفاف و حیا و پای‌بندی به پوشش اسلامی بوده است. در این میان، برخی با تکیه به برخی گزارش‌های منقول در منابع روایی متأخّر، بر تساهل و انعطافِ خارج از معمول دین در مسألۀ پوشش (حجاب) حکم رانده‌اند. بررسی و ارزیابی سه‌گانۀ منبعی، متنی (دلالی) و سندی این گزارش‌ها و گاه روایات، با بهره‌گیری از حقایق تاریخی، از نادرستی بخش‌هایی از آنها پرده برمی‌دارد. از این رو، صرف نقل در منابع روایی مشهور، دلیلی بر راستی محتوا نیست و شایسته است برای آگاهی از حکم دقیق اسلام در مسائل مختلف دینی (از جمله حجاب)، با بهره‌گیری از ابزار و روش‌های علمی، اصل و میزان اعتبار این دست گزارش‌ها را مورد ارزیابی قرار داد.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

596df9d65bbf2.JPG

معرفی و نقد کتاب: کتاب شناسی تاریخی مناقب نگاری اهل بیت (علیهم السلام) از آغاز تا پایان قرن سوم

حسن اصغرپور

مناقب و فضائل اهل بیت علیهم السلام بخش قابل توجهی از میراث حدیثی ما را تشکیل‌ می‌دهند.نگارندگان و مؤلفان بسیاری در تاریخ اسلام،با انگیزه‌های مختلف در این‌ عرصه قلم زده‌اند.کوشش نگارندگان مناقب و فضائل اهل بیت علیهم السلام،پیدایش سبک‌های‌ متنوع و متعدد تألیفی را به دنبال داشته است.نگاهی به گزارش‌های تاریخی موجود نشان می‌دهد که در دهه‌های آغازین تاریخ اسلام،به دلیل وجود پاره‌ای مشکلات و موانع‌ سیاسی و اجتماعی،نگارش و تألیف در زمینهء مناقب و فضائل اهل بیت علیهم السلام از رونق‌ چندانی برخوردار نبوده است،اما با گذشت زمان و دگرگونی شرایط،نگارش کتاب‌ها و رساله‌ها در این حوزه،رشد چشمگیری یافته است.متأسفانه بسیاری از آثار نگاشته‌شده‌ در این عرصه به دلایل مختلف،در گذر زمان،از میان رفته و امروزه تنها شمار اندکی از آن کتب و رسائل در دست ماست.

کتابشناسی/پژوهش ها/مناقب
مقاله
596df9126d2d7.JPG

درآمدی بر مناقب نگاری اهل بیت

حسن اصغرپور

بخش قابل توجهی از میراث حدیثی ما را روایات مناقب و فضایل تشکیل می دهند. در این دسته روایات، از برتری و یکه تازی یک فرد یا گروه بر دیگر افراد یا گروه ها در یک یا چند زمینه سخن به میان آمده است. عقل سلیم و فطرت پاک انسانی همواره به برتری و تقدم افضل بر مفضول حکم رانده است. از این رو، تکاپو بر سر طرح فضایل و مناقب از دهه های آغازین اسلام، در گفت و شنودها به چشم می خورد. از آنجا که موضوع فضایل و مناقب بستر مناسبی برای پیدایش جعل و وضع بوده، این پدیده ناگوار بخشی از میراث حدیثی این حوزه راه آلوده ساخته است. نگارندگان و مولفان بسیاری در تاریخ اسلامی، در زمینه مناقب و فضایل اهل بیت (ع) و مثالب دشمنان آنها قلم زده اند. در نتیجه، در عرصه مناقب نگاری نیز، همچون دیگر عرصه ها، با تنوع و تعدد گونه های تالیف روبه رو هستیم. در بحث مناقب و فضایل، جنبه های گوناگون مناقب فردی (ذاتی یا اکتسابی)، گروهی، قبیلگی، ملیتی و ... مطرح شده است. در این پژوهش به بحث و گفتگو درباره موضوعات فوق خواهیم پرداخت.

کتابشناسی/پژوهش ها/مناقب
مقاله