حکومت سربداران اولین حکومت مردمی شیعه در ایران محسوب می شود این حکومت براي اولین بار پس از سال ها برقراري حکومت هاي سنی مذهب و نیز هجوم واستیلاي مغول بر ایران، در محدوده قلمرو خود مذهب شیعه را رسمیت بخشیدند. قیام سربداران را یک نهضت موفق و اثرگذار شیعه معرفی می کنند که امراي آن توانستند در مدت کوتاه حکومتشان، آبادانی هاي بسیاري به بار آورند و تا حد زیادي خرابی هاي دوران مغول را جبران کنند. آنان به فکر بهبود زندگی مستضعفین و وستم دیدگان شهري و روستایی بودند و دراین زمینه موفقیت هاي خوبی به دست آوردند و در شهر سبزوار پایتخت حکومتشان سکه هاي دوازده امامی را ضرب کردند. راه آنها بعدها توسط حکومت قدرتمند صفویه دنبال شد ومذهب شیعه در همه کشور، رسمیت پیدا کرد. سربداران ابتدا از نفوذ عالمان صوفیه استفاده کرد و به حکومتش قوام داد درچنین محیطی، عالمان تنها راه حفظ این حکومت و نیز ترویج مذهب تشیع واقعی بودند. بنابراین، هم حکومت براي حیات خود به عالمان نیاز داشت و هم عالمان به منظور ترویج تشیع به حکومت سربداران نیاز داشتند. نوع تحقیق با توجه به هدف، کاربردي و از نظر ماهیت و روش توصیفی همبستگی می باشدکه بااستفاده ازمطالعات میدانی به بررسی وضعیت موجود پرداخته است. براي گردآوري داده هااز پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد.پایایی پرسش نامه 0/85 از طریق آلفای کرانباخ بدست آمده، داده ها بوسیله نرم افزار spss و با استفاده از آزمون های کلموگروف اسمیرنوف،پیرسون،رگرسیون خطی و Anova تجزیه و تحلیل شدند و نتایج نشان داد که : بین حکومت سربداران و فقها رابطه مثبت و معنا دار وجود دارد. بین حکومت سربداران و صوفیه همبستگی مثبت وجود دارد. بین حکومت سربداران و آموزه هاي شیعی و عرفاتی رابطه وهمبستگی مثبت وجود دارد.

منابع مشابه بیشتر ...

5ccf29a06a1da.JPG

واکاوی مفاهیم ظلم ستیزی و عدالت خواهی در نهضت شیعی سربداران خراسان

سعیده قره چاهی, شمس الدین نجمی

ظلم ستیزی و عدالت طلبی از اهداف بسیاری از جنبش ها در تاریخ ایران بوده است. این مفاهیم زمانی برجسته می شدند که مردم تحت سلطهٔ حاکمان مستنبد قرار داشتند و اوضاع سیاسی،اجتماعی و اقتصادی رو به وخامت می گذاشت. عصر مغولان و ایلخانان از جمله این دوره های تاریخ ایران است که ظلم و بی عدالتی در جامعه گسترش یافت و باعث پدید آمدن جنبش های مردمی ظلم ستیز و عدالت طلب شد. نهضت شیعی سربداران در قرن هشتم هجری قمری از جنبش های ظلم ستیز و عدالت طلب مخالف مغولان بودکه توانست با بازتولید مفاهیم ظلم ستیزانه و عدالت طلبانه شیعی حدود نیم قرن در خراسان حکومتی را تشکیل دهد . این پژوهش می کوشد تا پاسخی به این سوال دهد که چرا مفهوم ظلم ستیزی و عدالت طلبی بیشترین نقش را در تشکیل و موفقیّت حکومت سربداران خراسان داشته است ؟نتایج پژوهش بر این نکته تاکید دارد که عدالت طلبی و ظلم ستیزی نهضت سربداران تحت تاثیر نهضت عاشورا و فرهنگ اهل بیت قرار داشته است و این نهضت با توسل به این مفاهیم موفق به تشکیل حکومت شد. لذا شناسایی و معرفی اهداف ظلم ستیزانه و عدالت طلبانه نهضت شیعی سربداران از اهداف این پژوهش به شمار می آید. روش تحقیق به شیوه توصیفی و تحلیل و متکی بر منابع کتابخانه ای است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

5a103ec97ad16.JPG

بررسی تاثیر نهضت سربداران بر جامعه ایران با رویکرد دین مداری عدالت محوری مردم گرایی

محمدرضا آقاجانی, مهتاب عشقی عراقی

تاثیر نهضت سربداران بر جامعه ایران تا اندازه اي چشمگیر بود که نهضت شیعی سربداران که در دوران فترت پس از مرگ ابوسعید بهادرخان، واپسین ایلخان مقتدر مغول،شکل گرفته از جمله رخدادهاي مهم و تاثیرگذار در درازناي تاریخ سرشار از فراز و نشیب ایران است . نهضت سربداران را باید ترقی خواهانه دانست زیرا جنبش مزبور قشرهاي وسیع تولید کنندگان را در بر گرفت و آنان را به مبارزه مسلحانه بخاطر منافع اجتماعی خویش علیه بهره کشی فئودالی و فاتحان بیگانه دعوت کرد. تحقیق حاضر از نوع کاربردي و از نظر روش، پیمایشی -تحلیلی می آزمونهاي فریدمن، کوکران، و آزمون ،« تحلیل استنباطی » و « تحلیل توصیفی » باشد. ازدوروش ناپارامتریک، براي تجزیه و تح لیل داده ها استفاده شده است براي طبقه بندي اطلاعات و محاسبه متغیرها و تجزیه و تحلیل آنها از نرم افزار Spss کمک گرفته شده است است . انجام تحقیق در چارچوب استدلالات قیاسی - استقرایی است . براي گردآوري داده ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد . پایایی پرسشنامه 81/0 از طریق آلفاي کرانباخ بدست آمده است و نتایج نشان داد که : بین نهضت سربداران و عدالت محوري رابطه معنادار و موثر وجود دارد .بین نهضت سربداران و دین مداري رابطه معنا دار و موثر وجود دارد .بین نهضت سربداران و مردم گرایی رابطه معنا دار و موثر وجود دارد.

تاریخ/دولت های شیعی/ایران/سربداران
مقاله