تاریخ ولادت و شهادت امام جواد(ع) از جمله موضوعاتی است که گزارش های تاریخی چندگانه ای از آن، در منابع تاریخی آمده است. رسیدن به نتیجه ای روشن در این گونه موارد، علاوه بر افزودن آگاهی های قابل اعتماد درباره معصومان(ع)، به شناخت بهتر زمان صدور برخی روایات و رویدادها مدد می رساند. این مقاله برای تعیین زمان دقیق تولد و شهادت امام جواد(ع)، با بررسی گزارش های موجود در منابع شیعه و اهل سنت درباره سال و ماه تولد امام(ع)، گزارش های تولد آن حضرت در غیر سال 195 قمری و نیز گزارش تولد ایشان در دهم ماه رجب را نامعتبر و گزارش تولد آن حضرت در پانزدهم ماه رمضان سال 195 قمری را مستند و برتر از دیگر گزارش ها شمرده است. این نوشتار، گزارش های دال بر شهادت امام جواد(ع) در غیر سال 220 قمری را نیز دارای اعتبار ندانسته و گزارش شهادت آن حضرت در آخر ماه ذی قعده سال 220 قمری را برتر از دیگر گزارش ها نهاده است.

منابع مشابه بیشتر ...

5cbad217ef298.JPG

نقش امام جواد علیه السلام در آماده سازی جامعه شیعی برای دوران غیبت

یکی از مهم ترین فعالیت های امامان شیعه، به ویژه امامان متاخر، آماده سازی جامعه شیعی برای ورود به دوره غیبت امام مهدی عجّل الله تعالی فرجه الشریف بود. شایدچنین به نظر رسد که این فعالیت برای امامانی که با سن کم و دوره کوتاه امامت مواجه بودند، دشوار بوده است. تحقیق پیش رو درصدد پاسخ به این پرسش اصلی است که نقش امام جواد علیه السلام در آماده سازی جامعه شیعی برای عصر غیبت حضرت قائم عجّل الله تعالی فرجه الشریف، به چه میزان و چگونه بوده است نتیجه توصی و تحلیل متون تاریخی و حدینی، در بررسی فعالیت ها و آموزه های امام جواد علیه السّلام ، فرضیه نویسنده را تایید می کند که جوادالائمه علیه السلام با وجود به امامت رسیدن در خردسالی و کوتاهی عمر شری شان، نقش مهمی در ترسیم و تبیین درست زوایای مختل غیبت حضرت مهدی عجّل الله تعالی فرجه الشریف و آماده کردن شیعیان برای آن دوران داشتند.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

58086ce1941a2.png

نقد و بررسی تاریخ ولادت و شهادت امام جواد (ع)

یدالله مقدسی

تاريخ ولادت و شهادت امام جواد (ع)، يكى از ابعاد زندگى آن گرامى است كه گزارش‏هاى متفاوتى از آن در منابع آمده است. بررسى اين گزارش‏ها، به پژوهش‏گران سيره و فقه، كمك مى‏كند تا بهتر بتوانند زمان صدور روايت و رفتار ايشان را بررسى كنند. اين پژوهش، براى پى‏بردن به زمان دقيق تولد و شهادت ايشان، نخست گزارش‏هاى منابع شيعيان و سنيان درباره سال و ماه تولد را بررسى مى‏كند و به نقد گزارش‏هاى تولد آن حضرت در غير سال 195 قمرى و هم‏چنين نقد گزارش تولد در دهم ماه رجب مى‏پردازد و نقل پانزدهم ماه رمضان سال 195 قمرى را مستند مى‏داند؛ سپس گزارش‏هاى مربوط به شهادت را بررسى كرده، با نقد گزارش‏هاى شهادت در غير سال 220 قمرى و ترجيح نقل آخر ذى‏القعده آن سال، گزارش‏هاى مختلف شهادت آن گرامى در روزهاى ديگر را ارزيابى مى‏كند.

تاریخ/تاریخ معصومان(ع)/امام جواد(ع)
مقاله