شاعر برای بیان ما فی الضمیر و اندرون خویش از ابزار و امکانات عدیده ای استفاده می کند که مجموعه این امکانات تصویری می سازد که القا کننده ذهن و ضمیر وی است. تصویرپردازی یکی از مباحث اساسی زیبایی شناسی در کلام است که از دیرباز مورد توجه اهل ذوق و فن بوده است. شاعران، تصویر را جزء جدایی ناپذیر شعر خود می دانستند و ناقدان از این منظر به تحلیل و ارزیابی آثار ادبی پرداختند. نقد تصویری به ویژه در دوران معاصر، بسیار مورد توجه اهل ادب قرار گرفته است. از طرفی شعر شیعی به ویژه شعر عاشورایی به عنوان بخش عظیمی از میراث ادبیات متعهد ملل همواره تصویرگر حوادث زندگی ائمه و بویژه امام حسین(ع) و کربلا بوده و هست. این هنر ادبی همواره با شکل و محتوا به دنبال ترسیم زیبا و در عین حال روشن کردن حوادث و آرمان های نهضت آنان بوده است. روشن کردن این بخش از زیبایی های ادبی در شعر شیعی سید حیدر حلی و شهریار هدفی است که در این پژوهش تلاش می کنیم با در پیش گرفتن روش توصیفی تحلیلی و بر اساس اصول مکتب آمریکایی در ادبیات تطبیقی و از طریق بررسی شعر این دو شاعر ایران و عراق که در مدح و رثای اهل بیت(ع) و به ویژه رثای امام حسین(ع) و حادثه کربلا سروده اند، به آن دست یابیم. از آنجا که در زمینه تصویر ادبی شعر این دو شاعر اثری دیده نشده، می توان این گفتار را در راستای نقد و بررسی تصویرهای ادبی در شعر آن دو قرار داد. از نتایج این پژوهش وسعت و تنوع تصاویر و ابتکار و پویایی تصویر در شعر شهریار است و نیز از آنجایی که مخاطب شعر عاشورایی آنان، همه اقشار جامعه اند اغلب از تصاویر ساده و محسوس بهره جسته اند.

منابع مشابه بیشتر ...

5e03ac169cc9a.JPG

عمادالدین نسیمی و جایگاه او در شعر شیعی ترکی

خلیل پروینی, علی احمدزاده

عمادالدین نسیمی، از شاعران متعهد شیعی، با عاطفه‌ای صادق و قلمی ساده و روان، اشعاری زیبا و دل‌انگیز در مدح و رثای پیامبر (ع) و اهل‌بیت (ع) ایشان به زبان ترکی سروده است. دیوان ترکی این شاعر نام‌دار ایرانی، بیان‌گر بخشی از فرهنگ و ادبیات این مرز و بوم است که تاکنون از لحاظ علمی به آن توجه نشده و غبار فراموشی هم‌چنان بر صفحات آن سنگینی می‌کند. این پژوهش که اساس آن توصیف و تحلیل است، به تحلیل بن‌مایه‌های شیعی و نقد ادبی دیوان نسیمی می‌پردازد و بدین ترتیب، بخشی از ادبیات و فرهنگ شیعی کشور را معرفی می‌کند که در قالب زبان غیرملی تبلور یافته است. نسیمی در دیوان ترکی، خود را ولایی نامیده و از ولایت و حقانیت اهل‌بیت (ع) سخن گفته و در بیان بزرگی و کرامت پیامبر (ص) و اهل‌بیت: و بیان مظلومیت آنها به ویژه امام حسین (ع)، قلم‌فرسایی کرده است. وی شاعری صوفی است و هنگام سخن از اهل‌بیت (ع)، بیش‌تر از آیات قرآنی و اصطلاحات عارفانه مانند «تجلی»، «وحدت وجود» و «کشف و شهود» استفاده می‌کند. شعر شیعی نسیمی، به دلیل نگرش واقع‌بینانه، بیش‌تر جنبه خطابی دارد و خیال شعری کم‌تر در آن به چشم می‌خورد. هم‌چنین شاعر تحت تاثیر آموزه‌های ادبیات عرفانی، در مدح اهل‌بیت (ع) به تغزل نیز می‌پردازد. غزل او هر چند رنگ و بوی غزل انسانی و زمینی دارد، به دلیل آمیختگی با آیات قرآنی و اوصاف فرازمینی، غزل عرفانی و روحی محسوب می‌شود.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

5a2bff9e4f509.JPG

مدح اهل بیت (ع) در دیوان بوصیری

ابوالحسن امین مقدسی

مدح پیامبر(ص)و اهل بیت(ع)در دیوان شعرا جاری است.تبیین اوصاف‌ اهل بیت(ع)با استناد به آیات و روایات،سنتی است که اکثر مدیحه‌سرایان‌ بدان پرداخته‌اند.در میان شعرا بوصیری بخاطر برده‌اش و دیگر سروده‌هایش از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است،جایگاهی که شاعران قرون و اعصار را به تقلید واداشته است.بوصیری در دیوان خود با اشاره به آیات قرآن و احادیث،پیامبر را نذیر مبین و افصح من نطق بالضاد معرفی کرده و به حدیث شق القمر و ستون‌ حنانه و حرکت شجر و نطق حجر اشاره می‌کند او در مدح اهل بیت(ع)از کربلا و حدیث کساء وحدیث منزلت و سوره هل اتی و آیه مودتی یاد کرده و حضرت‌ فاطمه را با وصف خیر النساء مدح می‌کند و پابه‌پای شعرای شیعی به مدح اهل‌ بیت می‌پردازد.

فرهنگ و تمدن/ادبیات/شعر شیعی/پژوهشی
مقاله