امامت محوری ترین جایگاه را در منظومه اعتقادی شیعه امامی دارد. نوع تعیین و نصب امام نیز در این مکتب با دیگر مکتب های اسلامی متفاوت است. امامیان از همان ابتدا به دلیل آنکه مقام امامت را امتداد مقام نبوت می دانستند، معتقد بودند امامت امیرالمومنین علی(علیه السلام)نه به دلیل فضائل بی شمار او نسبت به سایر صحابه و نه به دلیل انتخاب مسلمانان، بلکه بر اساس تعیین و معرفی رسول خدا(صلی الله علیه و آله) بوده است. این رویکرد در لسان علمی اندیشمندان امامی با تئوری (نص) تبیین شد. آنان در بحث امامت عامه (مقام ثبوت) بر آن شدند که نص، طریق انحصاری تعیین امام است؛ از این رو، در صدد ابطال راه های دیگر برآمدند، و در بحث امامت خاصه (مقام اثبات)، امامت امیرالمومنین علی (علیه السلام)را هم با نصوص جلی، هم با نصوص خفی و هم با نص فعلی (اظهار معجزه) اثبات کردند. مقاله پیش رو (تئوری نص) امامیان را با روی آورد توصیفی _ تحلیلی بررسیده است.

منابع مشابه بیشتر ...

56e01bb69aa51.jpg

امامت عامه در اندیشه خواجه نصیرالدین طوسی

عباس گوهری

از جمله مسائل مهمی که مورد توجه تمامی فرق مسلمان قرار گرفته است، مسئله امامت است. تقریبا تمامی متکلمان مسلمان در این باب قلم زده اند و در تمامی کتب کلامی می توان بحث امامت را یافت. خواجه نصیرالدین طوسی بزرگ فیلسوف و متکلم مسلمان نیز در جای جای تالیفات فراوان خویش به این مسئله پرداخته و سعی در تبیین آن نموده است. از جمله مباحثی که خواجه به آن پرداخته است مباحث امامت عام از جمله تعریف امامت است. اولین و مهمترین گام در تبیین امامت، همین تعریف و روشن شدن محل نزاع است. در این مقاله به نقد تعریف امام از منظر خواجه پرداخته ایم و با تعاریف سایر متکلمان مقایسه کرده ایم و به برخی مسائل در امامت عامه از منظر خواجه اشاره کرده ایم.

56e015009e376.jpg

نص جلی بر امامت امیرالمومنین علیه السلام در شب معراج

رضا امیری

يكي از مهم ترين مباحث امامت، گفتگو پيرامون راه هاي تعيين امام است. در اين ميان، بهترين راه تعيين امام، نص بوده كه موردپذيرش انديشمندان مذاهب اسلامي است. نص از جهت وضوح دلالت به دو قسم «نص جلي» و «نص خفي» تقسيم مي شود. نص جلي بدون واسطه، امامت را اثبات خواهد كرد؛ و از همين رو داراي اهميت ويژه اي است. در اين پژوهش نص جلي بر امامت بلافصل حضرت اميرالمومنين عليه السلام در شب معراج، از منابع اهل سنت موردبررسي قرار خواهد گرفت و صحت سند آن با توجه به مباني ايشان در علوم حديث اثبات خواهد شد. از آنجاكه اين نص، از نصوص جليه است، با اثبات صحت سند و بدون ضميمه شدن مقدمه اي ديگر، امامت بلافصل اميرالمومنين عليه السلام ثابت خواهد شد.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

56b6140a24a25.jpg

مناسبات اهل حدیث و امامیه در بغداد (از غیبت صغرا تا افول آل بویه)

علی امیرخانی

درگیری های علمی و عملی اهل حدیث با امامیان بغداد در دوران غیبت، روند صعودی و افزایشی داشته است. شواهد تاریخی حاکی از آن است که با افزایش تکاپوی اجتماعی و علمی امامیان در اواخر سدۀ سوم و اوایل سدۀ چهارم، اهل حدیث (حنبلیان) آشوب های اجتماعی را علیه شیعیان ایجاد کردند. پس از ورود آل بویه و رشد فعالیت های سیاسی _ اجتماعی شیعیان و آشکار شدن شعائر و آیین های آنان، حساسیت ها و درگیری ها به مراتب بیشتر شد و در اواخر سدۀ چهارم و اوایل سدۀ پنجم _ همزمان با اوج شکوفایی مدرسۀ بغداد _ فتنه های اجتماعی به بالاترین حد رسید. موضع بزرگان امامیه و اهل حدیث در برابر آشوب های مذهبی متفاوت بود. اندیشه وران امامیه گرچه در مقام بحث و نظر علمی در ردّ و انکار مبانی و مبادی اهل حدیث پویا بودند، اما نه تنها در درگیری های اجتماعی جلودار نبودند، بلکه در خاموش کردن فتنه تلاش می کردند. این در حالی است که محدثان و عالمان اهل حدیث، از سردمداران و جلوداران درگیری ها و تحریک و تهییج عوام بودند؛ کسانی چون ابو محمد بربهاری، ابوبکر محمد بن عبدالله محدث، ابن بطۀ حنبلی، ابن سمعون حنبلی و ابوعلی ابن المذهب.

تاریخ/تاریخ عمومی/از سال 329 تا آخر آل بویه
مقاله