در این جلسه پس از معرفی کتاب و نویسنده، آقای دکتر جباری، به عنوان نویسنده کتاب، در مورد فصل های نه گانه آن توضیحاتی دادند. سپس آقای حسینیان مقدم ضمن تشکر از نویسنده و بازگویی نقاط قوت کتاب، از جمله اینکه چنین اثری نیاز جامعه علمی ما بوده، نکاتی را در نقد کتاب متذکر شدند و ابراز داشتند: کتاب غلط املایی زیادی دارد، فهرست ها فنی نیست و ساختار بحث نیز مشکلی دارد و فصل ها در غیاث با یکدیگر حجم متناسبی ندارند. اما پرسشی که مطرح می شود این که درباره زمینه ها، عوامل و زمان تاسیس سازمان وکالت بررسی مناسبی انجام نشده است. سوال دیگر اینکه آیا نمی توان گفت نهاد وکالت الگوپذیری از عباسیان است؟ دیگر اینکه به این مباحث پرداخته نشده که چرا عباسیان ظاهرا در تشکیلات خود موفق بودند اما امامان چنین توفیقی را به دست نیاوردند؟ اشکال کار در تشکیلات بود یا در مسائل دیگر؟ در ادامه جناب آقای دکتر صفری ضمن قدردانی از نویسنده کتاب چنین متذکر شدند: مناسب بود مقدمه ای قوی تر بر کتاب نوشته می شد و دیگر این که در این کتاب بین فرضیه با پیش فرض خلط شده است. یعنی ایشان فرض کرده که واقعا چنین سازمانی بوده و لذا به توضیح درباره آن پرداخته است. حال آیا می توانیم وجود این تشکیلات را اثبات کنیم؟ برای عباسیان و فاطمیان می توان اثبات کرد، اما برای ائمه خیر. دیگر اینکه روش کتاب مشخص نیست و آیا کلامی است یا تاریخی؟ منابع ایشان نیز جای گفتگو دارد. آقای دکتر جباری در پاسخ اظهار داشتند من مجموعه نصوص را کنار هم گذاشتم و به این نکته رسیدم که واقعا یک نظام تشکیلاتی وجود داشته است. راجع به فصل ها هم اجتناب ناپذیر بود. اما این که آیا وکیلان نقش سیاسی هم داشتند یا نه، حساسیت دشمن قرینه بر آن است که این نقش را داشته اند. اگر صرفا ماموریت مالی بود، این قدر حساسیت وجود نداشت. نقد دیگر آقای حسینیان مقدم این بود که به نظر می رسد خمس از زمان امام صادق(ع) نبوده و به زمان امام کاظم(ع) مربوط می شده است و دیگر این که وکیلان الزاما عالم ترین افراد زمان خود نبوده اند و در این کتاب به این مسائل پاسخی داده نشده است. آقای دکتر جباری در جواب اظهار داشتند: این نشان می دهد که هم وکالت و هم خمس از زمان امام صادق(ع) وجود داشته و جمع آوری اموال منحصر به خمس نبوده است. نقد دیگر آقای دکتر صفری در مورد باب های ائمه(ع) مطرح شد. ایشان ابراز داشتند، اشکالاتی متوجه بحث باب های ائمه(ع) است. در پاسخ آقای دکتر جباری گفتند: بحث این باب ها از زمان پیامبر آغاز می شود و دیگر این که کتاب های تاریخی به لفظ باب تصریح دارند. اگر چه اشکالاتی هم متوجه برخی از باب ها هست. در مورد این که انحراف آنها با علم امام(ع) چگونه سازگاری دارد باید گفت آنها به استفاده از علم خود در ظاهر مامور نبوده اند.

منابع مشابه بیشتر ...

625acd0bdb0e3.JPG

بررسی تطبیقی مراحل شکل گیری و عوامل پیدایش سازمان وکالت امامیه و سازمان دعوت اسماعیلیه

جعفر شریفی

سازمان های وکالت امامیه و دعوت اسماعیلیه دو نهاد سری بودند که هرکدام با هدف انتشار و استمرار فعالیت های عقیدتی،سیاسی و تبلیغی خود در نواحی متعدد سرزمین های اسلامی و در چارچوب برنامه ای منظم و سازمان یافته ، با محوریت امامان و سلسله وکلا و داعیان خود به وجود آمدند.امامان معصوم (علیهم السلام) در عصر حضور برای تسهیل و امکان بهتر ارتباط با شیعیان سازمان وکالت را تشکیل دادند و امامان اسماعیلیه نیز با ایجاد سازمان دعوت و بهره گرفتن از داعیان خود کوشش نمودند ارتباط منظم با پیروان خود را فراهم کنند.لازم به ذکر است که اهمیت بررسی تطبیقی این دوسازمان موجب قضاوت بهتر تاریخی نسبت به سیاست ها،اهداف وعملکرد آنان می شود. پرسش اصلی در این مقاله این است که دو سازمان وکالت و دعوت چه وجوه اشتراک و افتراقی در چگونگی شکل گیری و پیدایش سازمانی خود داشته اند؟در پاسخ می توان گفت،سازمان وکالت امامیه در شرایط خاص تاریخی دوره امام صادق(ع) به بعد بنا به دلایل افزایش تدریجی شیعیان ، سخت گیری روز افزون دولت عباسی ، دشمنی دیگر رقبا و مخالفان عقیدتی و سیاسی نسبت به آنان ،توسط امامان معصوم شکل گرفت.امامان(علیهم السلام) با اهداف چندگانه ساسی-اجتماعی به هدایت شیعیان ، حفظ ارتباط و صیانت از آنان ، گسترش و تحکیم عقاید شیعه ،احقاق حق اهل بیت و ترویج معارف شیعه کوششی مستمر داشتند.اسماعیلیه نیز با تشکیل سازمان دعوت مدعی امامت منصوص اسماعیل و فرزندش محمد بن اسماعیل، به عنوان امام پس از امام صادق(ع) بودند.

5e1f53fa89e30.JPG

نگرشی در اخبار تحلیل نفی ضمان خمس سابق بر ملکیت شیعه

علی مظهر قراملکی, حمیده عبداللهی علی بیک, سیدمحمدرضا امام, عابدین مومنی

اصل تحلیل خمس اجمالا مسلم است. حکم تحلیل خمس، از جانب اکثر ائمه (ع) صادر شده است. متعلق تحلیل همه ی ائمه (ع)، اعم از متقدم و متاخر یکی بوده است. تحلیل یک امام به عصر خودش اختصاص ندارد.علاوه بر این تحلیل مختص عصر حضور یا غیبت نیست. حکم تحلیل خمس تنها متعلق به کسی نیست که رساندن حق ائمه (ع) برایش امکان ندارد بلکه همه ی مکلفان را شامل می شود. با تحلیل، خمس ساقط می شود نه این که به ذمه تعلق گیرد. تحلیل شامل فوایدی نمی شود که در ملک شیعه به دست می آید بلکه شامل فوایدی است که هنگام ملکیت غیر، خمس به آن تعلق گرفته و با بخشش، بیع و ... به شیعه منتقل شده است. بنابراین علت تحلیل، ورود اموال متعلق خمس به ملک شیعه است و غایت آن، پاکی ولادت، خوردنی، آشامیدنی و ... شیعه است.