پيش رو، اشاراتى است به برخى عبارات كتاب نقض كه بر اعتدال دينى و انديشه اصولى مؤلّف، دلالتى روشن دارند. نخست آشكار مى‏گردد كه اين ميانه‏روى در كتاب، دستاورد تقيه و مماشات نيست. مؤلّف دانشمند نقض، در عين دفاع جانانه از همه مبانى شيعه اثناعشرى، پاره‏اى از آنچه در روزگار وى از آموزه‏هاى شيعى به شمار مى‏آمد و در سده‏هاى پسين بر شمار آنها افزوده شد، جزء اصول و فروع مذهب نمى‏داند. وى، حشويه و غلات را مقصّران اصلى‏ در اين بدعت‏ها مى‏ خواند. نقض، اگرچه در نقد كتابى است كه در زمان او در نقد شيعه به تحرير درآمده بود، آراى غاليان و حشويه را نيز از تيغ نقد خود بى‏ نصيب نمى‏ گذارد. غير از تصريحات عبد الجليل در جاى‏جاى كتاب، شيوه او در نقد كتاب بعض فضائح الروافض نيز به‏ خوبى، مرام اعتدالى او را نشان مى‏دهد كه شايد از همه آشكارتر، احترامى است كه براى همه بزرگان فِرَق و مذاهب اسلامى قائل است. در بخش پايانى نوشتار حاضر، نمونه‏هايى از مواضع اعتدالى او در مواجهه با اصحاب و خلفا آمده است.

منابع مشابه بیشتر ...

5ddebc8956ee0.JPG

تشیع و خاورشناسان

محمدباقر آقایی نیارکی

سابقه رقابت شرق و غرب به دوران باستان و جنگ های دو امپراتوری ایران و روم برمی گردد، اما با ظهور اسلام و گسترش آن به غرب وارد مرحله تاز های شد. جنگ های صلیبی بود که غرب را متوجه عقب ماندگی خود نسبت به شرق کرد و آ نها را وادار به مطالعه بر روی شرق و دین و فرهنگ و علوم آ نها نمود. با هدفمند و شیوه مند شدن این مطالعات شرق شناسی یا orientalism متولد شد. نحوه مطالعه و تعامل این افراد با شرق و نیز دیدگاه شرقیان نسبت به آن ها متفاوت است. کتاب تشیع و خاورشناسان به بررسی این رشته مطالعاتی پرداخته است. کتاب سعی داشته با دیدگاه های متفاوت شرق شناسان درمورد اسلام و تشیع و نیز نظر شرقیان نسبت به این افراد را بررسی کند. نویسنده تا حد قابل قبولی موفق به این امر شده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

557fd91abd427.jpg

آسیب شناسی مجالس عزاداری

رضا بابایی

آنچه پیش روی خواننده گرامی است، طرح و شرح مختصر آسیب های عزاداری است. متاسفانه، شمار آفات وارده بر مجالس عزاداری، اندک نیست. از این رو در این نوشتار، پس از توضیح مختصری درباره حکمت سوگ و سابقه و فواید آن، برخی از مهم ترین آسیب ها را نام برده ایم که عبارت اند از: 1. ناهمخوانی با روح نهضت حسینی؛ 2. تحریف و انحراف؛ 3. غلو؛ 4. مداح محوری و سکوت عالمان؛ 5. سوء استفاده های مالی. نیز در بخش «آسیب های دیگر» سیزده آفت را فهرست وار یاد کرده ایم؛ مانند «اکتفا به مداحی و کاستن از برنامه های محتوایی»، «استفاده از الحان و نغمه های مبتذل یا هر آهنگی که ترانه های مشهور را برای شنونده تداعی می کند»، «استفاده از دلایل سست برای اثبات حقایق استوار»، «افراط در شاعرانگی»، «طولانی شدن برنامه ها تا دیروقت»، «آسیب رساندن به بدن با قمه یا هر وسیله دیگر»، «مریدسازی»، «غلبه بعد عاطفی و رثایی بر بعد عقیدتی و حماسی عاشورا»، «استفاده از اشعار و نواهایی که در شان عزاداری نیست». در پایان نیز یادآوری شده است که مبارزه با افات عزاداری نیاز به عزم همگانی، به ویژه حضور عالمان و فرهیختگان در این میدان سرنوشت ساز دارد.

فرهنگ و تمدن/آداب و رسوم و فرهنگ/آیین ها/سوگواری
مقاله