میر داماد برای رفع اختلاف بین متکلمان و فیلسوفان،نظریه‌ «حدوث دهری»را ابداع کرد.وی با طرح این مطلب که ما سه وعاء زمان، دهر و سرمد داریم و خداوند با تمام صفات و ویژگی‌های خود در وعاء سرمد قرار دارد،نه در وعاء زمان و دهر،بر آن داشت تا مشکل‌ پیش‌آمده در مسأله حدوث و قدم عالم را حل نماید.اگرچه گروهی از حکما از نظریه او دفاع کردند،بسیاری از آنان به عنوان مخالف،نظریه‌ این فیلسوف متأله را نقد نموده‌اند.در این نوشتار برآنیم تا نگاهی به‌ دیدگاه برخی از مخالفان انداخته،اندیشه این حکیم را نقد کنیم؛زیرا معتقدیم میر داماد سعی وافری در این زمینه داشته است؛ولی هنوز مشکل حل نشده و این نظریه در حقیقت همان حدوث ذاتی یا امری‌ شبیه به آن،اما با اسم دیگر است.

منابع مشابه بیشتر ...

585f803d37a58.png

مبانی کلامی اندیشه سیاسی شیعه از منظر میرداماد

قاسم جوادی

میرداماد از فیلسوفان و متکلمان بنام شیعه در عصر صفوی است. آثار او را می‌توان تبیین گر بسیاری از مقوله‌های بنیادین کلام شیعی تلقی کرد. در مقاله حاضر برای تبیین اندیشه‌های کلامی شیعه از دریچه آثار میرداماد، به بررسی موضوعاتی چون توحید، جبر و اختیار، نبوت و... می‌پردازیم و آنها را به عنوان بنیادهای کلام شیعی مورد امعان نظر قرار می‌دهیم.

55910ec4ea890.jpg

مهدویت و ضرورت وجود امام از دیدگاه صدرالمتألهین

اصغر پوربهرامی

در مقاله حاضر نخست گزارشی جامع از دیدگاه ملاصدرا پیرامون مهدویت ارایه می شود. سپس موضع وی در این باب با مواضع برخی از متکلمان و فیلسوفان سلف او مورد مقایسه قرار خواهد گرفت. برای نیل به این دو مقصود پیش از هر چیز، از آن جا که وی میان نبوت و امامت، تفاوت اساسی قایل نیست، نظریه او پیرامون نبوت، خصایص نبی و کیفیت دریافت وحی و الهام و به مقتضای بحث، مطالبی در باب ولایت و ختم نبوت ذکر می شود. پس از تمهید این مقدمات، نظریه او در باب امامت، فواید وجودی امام و نیز به جهت ارتباط وثیق میان قول به ضرورت وجود یک امام در هر زمان و قول به مهدویت، استدلال های ده گانه او بر اثبات وجوب وجود امام، به تفصیل مورد بحث قرار می گیرد و با بیان عقیده او پیرامون امام دوازدهم و غیبت آن امام، گزارش آرای وی در باب مهدویت به انجام خواهد رسید. در پایان هم به عنوان نتیجه بحث با بررسی استدلال های او بر اثبات وجوب وجود امام و مقایسه آن ها با استدلال های دیگر متفکران سلف او، جایگاه وی در تاریخ این مساله روشن خواهد شد.