55d0b142e0c69.png

عیسی از دیدگاه اناجیل نامه های پولس و روایات اهل بیت علیهم السلام

حضرت مسیح(ع) از جمله پیام آوران الهی است که ماموریت هدایت را در میان قوم بنی اسرائیل بر عهده داشت، اما پس از عروج مسیح(ع)، برداشتهای مختلف و متفاوتی از شخصیت و زندگی ایشان ارائه گردید. این مقاله می کوشد تا با استفاده از اناجیل چهارگانه (متی، مرقس، لوقا، یوحنا) از عهد قدیم و رسائل پولس از عهد جدید که نزد مسیحیان دارای اعتبار است و نیز روایات اهل بیت پیامبر اسلام(ص) به شیوه مقایسه ای زوایای شخصیتی و زندگی حضرت مسیح(ع) را مورد بررسی قرار دهد.

منابع مشابه بیشتر ...

55f560db69593.png

بررسی و نقد دیدگاههای فهد رومی پیرامون مکتب تفسیری شیعه و المیزان

فتح الله نجارزادگان

دکتر فهدبن عبدالرحمن بن سلیمان الرومی در کتاب اتجاهات التفسیر فی القرت الرابع عشر درصدد ارائه مکاتب تفسیری (عقایدی، علمی، ادبی، عقلی و ...) در قرن چهاردهم است. در این کتاب از منهج شیعه در تفسیر قرآن نیز سخن به میان آمده و پاره ای از مهم ترین کتابهای تفسیری معاصر به اجمال معرفی شده اند. فهد رومی در این میان به بررسی تفسیر المیزان با تفصیل بیشتری پرداخته و منهج تفسیری علامه را با ذکر نمونه هایی ارائه کرده است. نویسنده در این معرفی دچار لغزش و تناقض گوییهای آشکار است. پیش داوریهای وی درباره امامیه و اصول تفسیر شیعه، وی را به طرح ادعاهای بی اساس سوق داده است. وی تفسیر شیعه را از پای بست ویران می بیند، علامه را به خرافه گویی و پندارزدگی متهم می کند، مقاله حاضر داوریها و ادعاهای وی را مورد بررسی قرار می دهد.

55f555bbd562e.png

بررسی تطبیقی محکم و متشابه «صفات خبری» از دیدگاه ماتریدیه، وهابیون و امامیه

مهدی فرمانیان, حمزه علی بهرامی

این مقاله به بررسی و مفهوم لغوی و اصطلاحی محکم و متشابه، محل نزاع و اختلاف، روش و تعیین متشابهات و صفات خبری از دیدگاه فرقه ماتریدیه و وهابیون می پردازد و در نهایت با بیان نظریه امامیه، به داوری میان آنها و قول حق می پردازد. یکی از اصلی ترین موارد نزاع، اختلاف در تفسیر آیه 7 سوره آل عمران است که سلفیون «واو» در جمله «والراسخون فی العلم» را عاطفه در نتیجه متشابهات و نسبی و قابل فهم می دانند، در حالیکه ماتریدیان، واو مذکور را استینافه و فهم متشابهات را مخصوص خداوند می دانند. به نظر علامه طباطبایی - از علمای امامیه - اگرچه واو در این آیه استینافه و فهم متشابهات منحصر در خداوند است؛ ولی این آیه به آیات و روایات معتبره تخصیص خورده، اهل بیت از راسخان در علم و عالمان به متشابهات اند.