تاريخ‏نگاران قديم و جديد، درباره چگونگى درگذشت ائمه و اين‏كه آنان به مرگ طبيعى از اين جهان رخت بربسته‏اند يا به شهادت رسيده‏اند، اختلاف نظر دارند. اين اختلافات را مى‏توان در تعابير گوناگونى دريافت كه نويسندگان در اين زمينه دارند. در اين نوشتار، با بررسى واژه‏هاى به كار رفته براى رحلت امام جواد (ع) در كهن‏ترين متون حديثى، تاريخى و شرح‏حال، درصدد تحليل و بررسى مفهومى اين واژه‏ها هستيم. در بررسى هر واژه، ابتدا معناى اصلى آن در كتب لغت بررسى مى‏گردد و سپس نوع كاربرد آن در ادبيات و گفتمان نويسندگان پى‏گيرى مى‏شود. پنج واژه اصلى به كار رفته در اين متون عبارتند از: مضى، قُبِضَ، استُشهِدَ، توفى و مات. دستاورد اين تحقيق آن است كه از ميان واژه‏هاى ياد شده، تنها واژه «استشهد» داراى بار ارزشى است و بر نوع خاصى از درگذشت دلالت مى‏كند. نويسندگان قديم، هنگام نوشتن درباره زندگانى امامان از اين واژه به ندرت استفاده كرده‏اند. نخستين نويسندگان در اغلب موارد، براى ياد از درگذشت آنان، از واژه‏هايى استفاده كرده‏اند كه بار ارزشى خاصى ندارند.

منابع مشابه بیشتر ...

5cbad5bd52cb7.JPG

نقد و بررسی تاریخ ولادت و شهادت امام جواد(ع)

یدالله مقدسی

تاریخ ولادت و شهادت امام جواد(ع) از جمله موضوعاتی است که گزارش های تاریخی چندگانه ای از آن، در منابع تاریخی آمده است. رسیدن به نتیجه ای روشن در این گونه موارد، علاوه بر افزودن آگاهی های قابل اعتماد درباره معصومان(ع)، به شناخت بهتر زمان صدور برخی روایات و رویدادها مدد می رساند. این مقاله برای تعیین زمان دقیق تولد و شهادت امام جواد(ع)، با بررسی گزارش های موجود در منابع شیعه و اهل سنت درباره سال و ماه تولد امام(ع)، گزارش های تولد آن حضرت در غیر سال 195 قمری و نیز گزارش تولد ایشان در دهم ماه رجب را نامعتبر و گزارش تولد آن حضرت در پانزدهم ماه رمضان سال 195 قمری را مستند و برتر از دیگر گزارش ها شمرده است. این نوشتار، گزارش های دال بر شهادت امام جواد(ع) در غیر سال 220 قمری را نیز دارای اعتبار ندانسته و گزارش شهادت آن حضرت در آخر ماه ذی قعده سال 220 قمری را برتر از دیگر گزارش ها نهاده است.

5cbad217ef298.JPG

نقش امام جواد علیه السلام در آماده سازی جامعه شیعی برای دوران غیبت

یکی از مهم ترین فعالیت های امامان شیعه، به ویژه امامان متاخر، آماده سازی جامعه شیعی برای ورود به دوره غیبت امام مهدی عجّل الله تعالی فرجه الشریف بود. شایدچنین به نظر رسد که این فعالیت برای امامانی که با سن کم و دوره کوتاه امامت مواجه بودند، دشوار بوده است. تحقیق پیش رو درصدد پاسخ به این پرسش اصلی است که نقش امام جواد علیه السلام در آماده سازی جامعه شیعی برای عصر غیبت حضرت قائم عجّل الله تعالی فرجه الشریف، به چه میزان و چگونه بوده است نتیجه توصی و تحلیل متون تاریخی و حدینی، در بررسی فعالیت ها و آموزه های امام جواد علیه السّلام ، فرضیه نویسنده را تایید می کند که جوادالائمه علیه السلام با وجود به امامت رسیدن در خردسالی و کوتاهی عمر شری شان، نقش مهمی در ترسیم و تبیین درست زوایای مختل غیبت حضرت مهدی عجّل الله تعالی فرجه الشریف و آماده کردن شیعیان برای آن دوران داشتند.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

625427ce841a7.JPG

بررسی منابع و محتوای نامه امام صادق(ع) به نجاشی

منصور داداش نژاد

تعداد 58 نامه از امام صادق (ع) در منابع شناسایی شده که از جمله آنها نامه بلند آن حضرت به نجاشی، کارگزار منصور عباسی (متوفای 158 ه.ق.) بر اهواز، است. این نامه، که در رده متن‌های سیاست‌نامه دسته‌بندی می‌شود، درباره چگونگی تعامل حاکم با رعیت است و می‌تواند الگویی در تنظیم روابط حاکمان با زیردستان باشد. نوشته حاضر در صدد است این نامه را از لحاظ منبع و متن بررسی و تحلیل کند. متن کامل این رساله بار نخست در کتاب الاربعون حدیثا فی حقوق الاخوان، نوشته ابن‌زهره حلبی (متوفای 634 ه.ق.) از دانشمندان قرن هفتم درج شد و پس از آن به منابع دیگر، به‌ویژه منابع عصر صفوی، راه یافت و با عنوان رسالة الاهوازیة نام‌بردار شد. از نظر محتوا، متن نامه دارای دو بخش مجزا از یکدیگر با دو گفتمان متفاوت است که در یکی بر حقوق مردم و در دیگری بر حقوق مؤمن تأکید می‌شود. دستاورد پژوهش آن است که با عنایت به بی‌توجهی متون کهن به این نامه و نقل آن در منبعی متأخر و نیز دوگانگی گفتمان متن نامه، بخشی از آن غیراصیل و ملحق به نامه اصلی است، به‌ویژه بندی از رساله که خوزیان را سرزنش می‌کند ناظر به رقابت گروه‌های فعال جامعه در قرن دوم افزوده شده است.

تاریخ/تاریخ معصومان(ع)/امام جعفر صادق(ع)
مقاله
5964f1fb39805.jpg

تاریخ نگاری شیعیان در سده های نخستین

منصور داداش نژاد

در نوشته حاضر،روند و جریان تاریخ نگاری شیعیان در سده‌های نخستین بررسی شده است.طرح دو دیدگاه در باره جهت‌گیری مذهبی گزارش‌های موجود در مصادر تاریخی اهل‌سنت،و نیز بررسی واژه‌ها و اصطلاحات تاریخ‌نگاری در کتاب‌های فهرست شیعه،به‌ویژه رجال نجاشی،و هم‌چنین تجزیه و تحلیل‌ نوشته‌های تاریخی شیعیان،از جمله مباحث این نوشته است.نتیجه این پژوهش آن است که شیعیان به‌ تاریخ‌نگاری(به‌ویژه حوزه‌ها و محورهایی،مانند غیبت امام دوازدهم که دیگر فرقه‌ها به آن کمتر توجه‌ داشته)اهمیت داده‌اند.البته از آن‌جا که به صاحبان قدرت،اعتماد نداشته به روند تاریخ‌نگاری عمومی و تاریخ خلافت،رغبت چندانی نشان نداده‌اند.در ادامه،شیوه و سبک تاریخ‌نگاری«جلودی»یکی از مورخان پرتألیف،اما گمنام شیعه بررسی شده است.

کتابشناسی/پژوهش ها/تاریخ نگاری
مقاله