جريان فكرى غلو، يكى از جريان‏هاى خطرناك و آسيب‏رسان در دوره امامان است. بررسى اين جريان فكرى در دوره امام جواد (ع) و نوع برخورد و مقابله آن حضرت با آن، موضوع اصلى پژوهش حاضر است. بررسى منابع مختلف رجالى، فرقه‏شناختى و تاريخى، نشان مى‏دهد اين جريان فكرى كه از دوره‏هاى قبل آغاز شده بود، در دوره امام جواد (ع) تداوم يافت و آن حضرت همانند ديگر امامان، به مقابله با آن پرداختند و تلاش كردند به معرفى و رسواسازى غاليان اين دوره بپردازد كه عمدتاً در خط فكرى غاليانِ متقدم بودند. علاوه بر اين، آن حضرت با استدلال به آياتى از قرآن و احاديثى از پيامبر اكرم (ص) سعى مى‏كردند باورهاى غاليانه مطرح در مورد خلفا (ابوبكر، عمر) را نادرست معرفى كنند.

منابع مشابه بیشتر ...

5e36c44702b41.JPG

جایگاه اسرار در هندسه تبیین معارف امامیه

محمدتقی شاکر, حسن محمدی احمدآبادی

پذیرش وجود لایه های معرفتی برتر و لوازم آن، اهمیت جایگاه اسرار در رسیدن به فهم دقیق از معارف ‌دینی را جلوه گر می سازد. نگاشته حاضر میکوشد با رویکردی توصیفی–تحلیلی و با استفاده از داده های ‌کتابخانه ای، پس از بررسی معناشناختی سر و اشاره به خاستگاه آن در اسلام، دلایل استفاده پیشوایان شیعه ‌از اسرار را بیان دارد؛ سپس به اهمیت واکاوی مسئله سر و انتقال بخشی از اسرار موجود در میان ‌مجموعه معارف اهل بیت (ع) می پردازد؛ همچنین زوایای ایجابی و سلبی اسرار و افشای آن را نمایان ‌می سازد تا با اثبات لایه های متناظر آموزه های شیعی، به پیامدهای آن مروری داشته باشد.‌

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

597c72fa063fb.JPG

غالیان دوره امام رضا (ع) و چگونگی برخورد آن حضرت (ع) با آنها

یدالله حاجی زاده

بررسی جریان فکری غلو در زمان امام رضا(ع) (183 ـ 203 ق) و نوع برخورد آن حضرت(ع) با این جریان، موضوع اصلی این مقاله است. بررسی این جریان فکری نشان می‌دهد پدیده غلو که از دوران امامان قبلی وجود داشت در این دوران در قالب غالیان برجسته و مشهوری چون یونس بن ظبیان و محمد بن فرات و طرح افکار غالیانه دیگری به خصوص از جانب غالیان واقفی (بشیریه) تداوم یافته است. هم چنین در این دوره شاهد بروز عقاید غالیانه تفویض، تشبیه، تناسخ و احادیث غلوآمیز هستیم. امام رضا(ع) در مقام برخورد با این جریان علاوه بر مناظره با افراد سرشناس غالی و نقد صریح آنها، از دوستی و معاشرت با غالیان به شدت نهی نمودند. و در مواجهه با افکار غلوآمیزی مانند تشبیه، تفویض و تناسخ نادرستی آنها را تبیین فرمودند.

کلام و فرق/فرق/غلاه/کلیات
مقاله
5746a2b72756f.jpg

غالیان دوره امام رضا علیه السلام و چگونگی برخورد آن حضرت با آنها

یدالله حاجی زاده

بررسي جريان فكري غلو در زمان امام رضا(ع) (183 ـ 203 ق) و نوع برخورد آن حضرت(ع) با اين جريان، موضوع اصلي اين مقاله است. بررسي اين جريان فكري نشان مي دهد پديده غلو كه از دوران امامان قبلي وجود داشت در اين دوران در قالب غاليان برجسته و مشهوري چون يونس بن ظبيان و محمد بن فرات و طرح افكار غاليانه ديگري به خصوص از جانب غاليان واقفي (بشيريه) تداوم يافته است. هم چنين در اين دوره شاهد بروز عقايد غاليانه تفويض، تشبيه، تناسخ و احاديث غلوآميز هستيم. امام رضا(ع) در مقام برخورد با اين جريان علاوه بر مناظره با افراد سرشناس غالي و نقد صريح آنها، از دوستي و معاشرت با غاليان به شدت نهي نمودند. و در مواجهه با افكار غلوآميزي مانند تشبيه، تفويض و تناسخ نادرستي آنها را تبيين فرمودند. 

تاریخ/تاریخ معصومان(ع)/امام رضا(ع)
مقاله