سيره اقتصادى امام جواد (ع)، تجسم عينى احكام، آرمان‏ها و ارزش‏هاى اسلامى و فعاليت‏هاى اقتصادى آن حضرت براساس يك برنامه كامل اقتصادى است. امام جواد (ع) با دريافت اموال از طريق خمس، درآمد ناشى از موقوفات، هدايا و تجارت، كسب كار و توزيع مناسب اموال دريافتى به وسيله وكلا، نقش مهمى در بهبود وضعيت اقتصادى شيعيان، داشتند مخصوصاً آنانى كه از ناحيه دستگاه حكومت زير فشار اقتصادى قرار گرفته بودند. اين نوشتار، با استناد به منابع اصلى و به روش تحليلى- توصيفى، با تحليل اوضاع اقتصادى حاكم بر جامعه دوران امام جواد (ع)، اقدامات اقتصادى آن حضرت در جهت سلسله دستورها و تكاليف اقتصادى و عبادى اسلام و اداره جامعه تشيع را مطالعه و بررسى مى‏كند. به نظر مى‏رسد كه مهم‏ترين اين اقدامات، در دو فرايند تأمين منابع مالى و توزيع آن قابل‏بررسى و تحقيق باشد.

منابع مشابه بیشتر ...

5e1f53fa89e30.JPG

نگرشی در اخبار تحلیل نفی ضمان خمس سابق بر ملکیت شیعه

علی مظهر قراملکی, حمیده عبداللهی علی بیک, سیدمحمدرضا امام, عابدین مومنی

اصل تحلیل خمس اجمالا مسلم است. حکم تحلیل خمس، از جانب اکثر ائمه (ع) صادر شده است. متعلق تحلیل همه ی ائمه (ع)، اعم از متقدم و متاخر یکی بوده است. تحلیل یک امام به عصر خودش اختصاص ندارد.علاوه بر این تحلیل مختص عصر حضور یا غیبت نیست. حکم تحلیل خمس تنها متعلق به کسی نیست که رساندن حق ائمه (ع) برایش امکان ندارد بلکه همه ی مکلفان را شامل می شود. با تحلیل، خمس ساقط می شود نه این که به ذمه تعلق گیرد. تحلیل شامل فوایدی نمی شود که در ملک شیعه به دست می آید بلکه شامل فوایدی است که هنگام ملکیت غیر، خمس به آن تعلق گرفته و با بخشش، بیع و ... به شیعه منتقل شده است. بنابراین علت تحلیل، ورود اموال متعلق خمس به ملک شیعه است و غایت آن، پاکی ولادت، خوردنی، آشامیدنی و ... شیعه است.

5cbad5bd52cb7.JPG

نقد و بررسی تاریخ ولادت و شهادت امام جواد(ع)

یدالله مقدسی

تاریخ ولادت و شهادت امام جواد(ع) از جمله موضوعاتی است که گزارش های تاریخی چندگانه ای از آن، در منابع تاریخی آمده است. رسیدن به نتیجه ای روشن در این گونه موارد، علاوه بر افزودن آگاهی های قابل اعتماد درباره معصومان(ع)، به شناخت بهتر زمان صدور برخی روایات و رویدادها مدد می رساند. این مقاله برای تعیین زمان دقیق تولد و شهادت امام جواد(ع)، با بررسی گزارش های موجود در منابع شیعه و اهل سنت درباره سال و ماه تولد امام(ع)، گزارش های تولد آن حضرت در غیر سال 195 قمری و نیز گزارش تولد ایشان در دهم ماه رجب را نامعتبر و گزارش تولد آن حضرت در پانزدهم ماه رمضان سال 195 قمری را مستند و برتر از دیگر گزارش ها شمرده است. این نوشتار، گزارش های دال بر شهادت امام جواد(ع) در غیر سال 220 قمری را نیز دارای اعتبار ندانسته و گزارش شهادت آن حضرت در آخر ماه ذی قعده سال 220 قمری را برتر از دیگر گزارش ها نهاده است.