منابع مشابه بیشتر ...

6261147d3f4a0.JPG

بازخوانی و نقد دیدگاه‌های کلبرگ و مدرسی طباطبایی دربارۀ پیدایش تشیع دوازده‌امامی

حامد منتظری مقدم

در این نوشتار، در بازخوانی و نقد دیدگاه‌های کلبرگ و مدرسی دربارۀ پیدایش تشیع دوازده‌‌امامی، بر پایۀ روش تاریخی ـ کلامی و با هدف مقایسۀ دیدگاه‌ها و بیان کاستی‌ها و اشتباهات کمترشناخته‌شدۀ این دو، موارد زیر دانسته شد: کلبرگ پیدایش تشیع دوازده‌امامی را «انتقال از امامیه»، و مدرسی «تکامل تدریجی مکتب تشیع» خوانده است. هر دو، تاریخ آن را تقریبا همسان، نیمة قرن چهارم هجری دانسته و در این‌باره به موارد انعکاس اندیشة «دوازده امام» در متون کهن استناد کرده و دچار اشتباهاتی بعضا فاحش شده‌‌اند؛ چنان‌که هر دو، ثبت عقاید اثناعشری را در برخی متون که کامل به ما نرسیده‌اند، انکار نموده و از ثبت آن در برخی منابع غفلت کرده و دیدگاه‌هایی ناهمگون و گاه متناقض داشته‌اند. افزون بر این، کلبرگ به هم‌پایگی واژة امامیه با اثناعشریه توجه نداشته و مدرسی نیز دچار «تردیدها» و «تعمیم‌ها»ی ناروا، اشتباه در «شناسایی متن و نسخه‌های کهن یک روایت» و «بی‌دقتی در فهم اصطلاحات مهدویت» شده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

5a0990dc12d48.JPG

سیره ی اطلاعاتی و ضداطلاعاتی ائمه ی معصومین(ع)

مصطفی صادقی

بیشترین برخورد اطلاعاتی و ضداطلاعاتی قابل استنباط از تاریخ و سیره ی ائمه ی معصومین(ع)، مربوط به دوره ی خلافت امیرالمؤمنین و امام حسن مجتبی(ع) است؛ متأسفانه چنین اقداماتی به صورت صریح و جدّی برای دیگر ائمه ی معصومین(ع) ثبت و ضبط نشده است. ممکن است عدم اطلاع ما از این موضوع، به دلیل مخفی بودن فعالیتهای آن بزرگواران بوده باشد، اما شواهد و قرائنی نیز در دست نیست که نشان دهد آن حضرات، برنامه ی مشخصی برای نفوذ در دستگاه خلافت داشته و با بهره مندی از یک تشکیلات منظم، از توطئه های دشمنانِ خود باخبر میشده اند. مقاله ی حاضر با بررسی روایات و گزارش هایی که به این دو موضوع در زندگی ائمه ی معصومین(ع) میپردازد، تلاش دارد سیره ی پیشوایان دینی را در کشف توطئه ها شناسایی کند.

تاریخ/تاریخ معصومان(ع)/کلیات
مقاله
580883fc3eac8.png

بررسی نظریه شیخ مفید درباره شهادت امام جواد (ع)

مصطفی صادقی

شيخ مفيد در پايان شرح‏حال امام جواد (ع) به رحلت آن حضرت اشاره كرده و مسموم شدن او را نپذيرفته است. از سوى ديگر، شيخ صدوق شهادت همه ائمه را جزئى از اعتقادات شيعه مى‏داند. با توجه به قِدمت و عظمت اين دو عالم شيعه، بررسى اختلاف‏نظر ميان آن دو كه در كتاب تصحيح‏الاعتقاد بروز بيش‏ترى يافته، از مباحث تحقيقى است كه مى‏تواند بخشى از تاريخ اين امام بلكه تاريخ امامان معصوم را براى ما روشن‏تر كند. مقاله حاضر، با توجه به سخن اين دو عالم، به بررسى مبانى آن دو بزرگوار و شواهد و قراين تاريخى توجه كرده، مى‏كوشد بين اين دو نظريه را جمع كند.

تاریخ/تاریخ معصومان(ع)/امام جواد(ع)
مقاله