این مقاله به بررسی سبکشناسی دعاي عرفه از منظر سطح صوتی و آوایی میپردازد. دعاي عرفه داراي بافتی منسجم و بینظیر میباشد. ویژگیهاي صوتی واژگان و جملات و تکرار بعضی صوتها و کلمات و عبارات و هجاهاي صوتی و صنایع بدیعی همچون سجع و جناس موجب افزایش ایقاع و آهنگین شدن سخن گردیده است. ریتم و آهنگ از نشانههاي متون برجسته اعم از شعر ونثر به شمار می آید و موسیقی و آهنگ قادرتر است که متصل به احساسات درونی و انفعالات نفسانی شود.

منابع مشابه بیشتر ...

57494d29d4c87.jpg

سبک شناسی مواجهه امامان معصوم علیهم السلام با مدعیان دروغین مهدویت

امیرمحسن عرفان

اين پژوهه با روشي توصيفي ـ تحليلي مي کوشد تا سبک مواجهه ائمه عليه السلام با مدعيان دروغين مهدويت را واکاوي کند. اين جستار در پاسخ گويي به اين پرسش که سبک مواجهه امامان معصوم عليه السلام با مدعيان دروغين مهدويت به چه نحوي بوده، تاکيد دارد که سبک مواجهه آنان از سنخ «مديريت بحران» بوده است؛ بدين معنا که ائمه عليه السلام در مقابله با مدعيان دروغين به دنبال اتخاذ تصميماتي بودند که به کاهش روند پيدايش مدعيان و به کنترل و دفع آنان بينجامد. در اين راستا با دو گونه «مديريت دفعي در مرحله پيشيني» و «مديريت رفعي در مرحله پسيني» روبه روييم. در ادامه سازوکارهاي ائمه عليه السلام در هر قسمت بررسي مي شود. بررسي هاي اين مقاله مقدمه اي است براي پاسخ به اين پرسش که بايد از چه الگويي براي تقابل با مدعيان دروغين مهدويت بهره جست؟

572f476445af5.jpg

سبک شناسی دعا در صحیفه سجادیه

محمدرضا رضوانی

صحیفه سجادیه یادگار ارزشمند سید الساجدین حضرت امام علی بن الحسین(ع) است و یکی از غنی ترین گنجینه حقایق و معارف الهی به شمار می رود و مشتمل بر دقیق ترین مسائل توحیدي، عبادي، اجتماعی و اخلاقی است. حضرت سجاد(ع) به خاطر اختناق شدید اموي، بسیاري از معارف ناب اسلامی را در قالب دعاهاي صحیفه بیان داشته است. نوشتاري را که در پیش رودارید می خواهد روش و سبک امام سجاد(ع) در دعاهاي صحیفه را در بیان اهداف و مفاهیم موردنظر آن حضرت بازگو نماید. پرسش اصلی تحقیق این است که سبک و روش دعاهاي صحیفه سجادیه چگونه است؟ و چرا امام سجاد(ع) معارف بلند الهی ر ا در قالب نیایش بیان کرده است و سرانجام راهبرد و اهداف نیایش در این زبور آل محمد چیست؟ در پاسخ به همین سؤال ، این مقاله « توصیفی تحلیلی » تهیه و تدوین گردیده است . قالب، قالب دعا و نیایش است ولی سبک و مضمون آن، تبیین دین و ارزش هاي اخلاقی و معارف قرآنی و وظایف عبادي و آداب بندگی، و نیز منعکس کننده اوضاع اجتماعی، اقتصادي و سیاسی امت اسلامی است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

558962cf055a5.jpg

تجلی عاشورا و انقلاب حسینی در شعر شیعه؛ بررسی تطبیقی شعر حماسی - آیینی عاشورایی در گستره ادبیات عربی و فارسی

حسین سیدی

در مقاله حاضر، با يک نگرش تطبيقي، زمينه هاي تاريخي، سياسي، اجتماعي، فرهنگي و ادبي در روند شکل گيري شعر حماسي ـ آييني عاشورايي با زبان ادبي ويژه و مستقل آن، تبيين ميشود و انعکاس ارزشهاي آييني (ديني) عاشورا همچون استمرار غدير و ولايت، تولي و تبري، ظلم ستيزي، عدالت محوري، جهاد و شهادت و تبليغ و ترويج آرمانهاي انساني و اسلامي و انديشه هاي انقلابي تشيع در گستره ادب عربي و فارسي با ارايه نمونه هاي تامل برانگيز و آموزنده پي گرفته ميشود و سرانجام، مقاله با بررسي اغراض شعري، مضامين و ساختار لفظي و معنوي و پيامدهاي ارزشي و ادبي آن، پايان مي پذيرد.

فرهنگ و تمدن/ادبیات/شعر شیعی/پژوهشی
مقاله
54c3484a2d83e.jpg

تجلی عاشورا و انقلاب حسینی در شعر شیعه

حسین سیدی

این مقاله با بررسی زمینه های تاریخی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ادبی شعر حماسی ـ آیینی عاشورایی، دوره شکل گیری و تحول آغازین و ساختار آن را تبیین می کند و ارزش های دینی نهفته در قیام کربلا، همچون استمرار غدیر و ولایت، تولی و تبری، جهاد و شهادت و انتظار را منعکس می سازد. در ادامه، شیوه های تبلیغ و ترویج آرمان های انسانی و اسلامی همانند ظلم ستیزی و عدالت محوری و اندیشه های انقلابی تشیع را مطرح می نماید. مقاله حاضر، در موضوعات یادشده، نمونه های تامل برانگیز و آموزنده را از گستره ادبیات عربی ارائه می دهد و در پایان به بررسی پیامدهای ارزشی و ادبی این شعر می پردازد.

فرهنگ و تمدن/ادبیات/ادبیات آئینی/ادبیات عاشورایی
مقاله