583d6ea3bfd43.png

دیدگاه های 33 تن از بزرگان امامیه درباره اعتبار احادیث شیعی (نکته های پژوهشی - 5)

درباره مبانی ارزیابی اعتبار احادیث کتابهای حدیثی شیعه، دانشمندان امامی-از فقیه و متکلم و مفسر و محدث-سخنانی گفته‌اند. بسیاری از آنان عقیده دارند که ارزیابی سندی،تنها عامل در بررسی‌ اعتبار حدیث نیست.نگارنده در این مقاله،دیدگاههای 33 تن از دانشمندان شیعه را-از قرن چهارم تا دورهء اخیر-در این زمینه آورده‌ است که در این میان آنان،بزرگانی مانند شیخ مرتضی انصاری،مولی‌ محمد باقر وحید بهبهانی،مولی محمد تقی مجلسی و علامه محمد باقر مجلسی را می‌توان یافت.

منابع مشابه بیشتر ...

590b08bb4aacd.jpg

تمایزات مبنایی دیدگاه شیعه امامیه با دیدگاه های فرجام گرایانه متاخر

مونا علوی معینی, مهناز امیرخانی

امروزه جهان با شتاب به سمت اینده پیش می رود و فرجام جهان، هر انسان متفکری را به اندیشیدن وامی دارد. حاصل این تفکرات ایجاد دیدگاه های فرجام گرایانه متعددی بوده است که برخی از آنها در میان اندیشه ورزان معاصر غربی شکل گرفته است. البته در ادیان مختلف الهی و غیرالهی نیز از دیرباز نظراتی در زمینه پایان این جهان وجود داشته است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

55659c6eb97ab.jpg

نقدی بر رویکرد طبری در کتمان و تحریف فضائل اهل بیت علیهم السلام در دو اثر تاریخی و تفسیری خویش

مرتضی فرج پور

ابوجعفر محمد بن جریر طبری مورخ و مفسر مشهور قرن سوم و از علمای عامه است. در این مقاله بخشی از شواهد روشن اعتماد او به راویان غیر معتمد از سویی و کتمان و تحریف وقایع تاریخی از سوی دیگر به همراه برخی از کاستی های محتوایی و عقیدتی، در دو اثر تاریخی و تفسیری وی (تاریخ الامم و الملوک و جامع البیان عن تاویل آی القرآن)، مرور می شود. در ضمن به معرفی شخصیت و عقاید خاص طبری نیز خواهیم پرداخت.

تاریخ/تاریخ معصومان(ع)/کلیات
مقاله