منابع مشابه بیشتر ...

6252cd5ce600e.JPG

شیعه شناسی در روزگار صفوی مروری بر یک اربعین حدیث باارزش

رسول جعفریان

کتاب بستان الناظرین فی معرفه ائمه الهادین اثر محمد یوسف بیکا که در سال 1119 - 1120 نوشته شده، شرح چهل حدیثی است که نویسنده ضمن آن سعی کرده است به مسائل مختلفی که به تشیع و اعتقادات صحیح او مربوط می شود، بپردازد. در واقع، می توان آن را اثری در معرفی شیعه و ویژگی های آن دانست. نویسنده در نوشتار پیش رو، با ارائه گزارشی از کتاب، محتوای آن را در بوته بررسی قرار داده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

5817240fdb3e6.png

داستان پیامبران و منقبت امامان شیعه (ع) در دیوان امام خمینی (ره)

محمد فولادی

در این مقاله پس از اشاراتی به شاعران منقبت‏ گوی اهل‏بیت در شعر عرب و عجم به جنبه ‏های ادبی اشعار امام خمینی و تأثیرپذیری‌اش از شاعران بزرگ پارسی پرداخته شده، سپس داستان پیامبر و مضامین قرآنی و روایی و مناقب امامان شیعه در دیوان امام بررسی شده است. امام خمینی در دیوان اشعار خود با نگاهی ادبی، عرفانی و قرآنی به داستان پیامبران، مضامین و تصاویر زیبایی آفریده است. داستان آدم، موسی، عیسی، ابراهیم، یوسف، نوح، سلیمان، خضر، داود، حضرت محمد و اهل‏بیت علیهم السلام به‌ویژه امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف در دیوان امام خمینی بازتاب یافته است.

تاریخ/تاریخ معصومان(ع)/امامان(ع)
مقاله
54c88df748f67.jpg

نخستین سوگنامه کربلا در شعر فارسی

محمد فولادی

این مقاله به بررسی جایگاه ادبی و سبک‌شناسی اشعار بازمانده از کسایی می‌پردازد. کسایی در توصیف طبیعت و ابداع تصاویر طبیعی نقاشی چیره‌دست بوده است. بررسی اوضاع زمان او و صور خیال بازتاب یافته در شعر کسایی از موضوع‌های دیگر مقاله است. کسایی در دوره دوم زندگی خود از شعر مدیحه پشیمان شد و به شعر اندرز و موعظه و منقبت اهل بیت علیهم‌السلام روی آورد. نوشتار حاضر ضمن بررسی این موضوع، به تحلیل قصیده مسمط او، که نخستین سوگنامه کربلا در شعر فارسی است، می‌پردازد.

تاریخ/تاریخ معصومان(ع)/امام حسین(ع)
مقاله