یحیی محمد در «مشکله الحدیث» بر اساس دلایلی مانند شیوه اصحاب ائمه متاخر(ع) در برخورد با مساله امامت، شکل گیری فرقه های گوناگون شیعی، حیرت و اختلاف شیعه در امامت امام بعد در هر دوره، عدم عرضه کتاب کافی به نواب اربعه و برداشت عدم اعتقاد به علم و عصمت ائمه(ع) با توجه به دیدگاه خاص مکتب قم درباره غلو، به انکار علم و عصمت ائمه(ع) پرداخته است که البته ادعای او خالی از اعتبار است؛ زیرا وضعیت سیاسی و اجتماعی شیعیان در دوران ائمه متاخر(ع) که به سبب تضییقات ائمه جور با تقیه شدید ایشان همراه بود، دسترسی اصحاب ائمه(ع) به ایشان را محدود و مشکل می ساخت و سبب نقل روایات کمتری از ایشان می گردید؛ چنان که عواملی مانند آماده سازی شیعیان برای ورود به عصر غیبت، تعهد و امانت داری راویان شیعه به ضبط صحیح اسناد و از بین رفتن نامه ها و مکتوبات ائمه(ع) نیز نقل مستقیم روایت از ائمه معاصر(ع) را کاهش می داد. عدم عرضه کتاب کافی به نواب اربعه نیز به سبب عواملی مانند وجود جو ناامنی و تقیه، وجود قرائن صحت صدور روایات کافی نزد کلینی، عدم معاشرت مستقیم کلینی با نواب اربعه است و نشانه تردید کلینی در علم و عصمت امام(ع) یا بی اعتمادی به نایبان آنان نیست؛ افزون بر آنکه ذکر فضائل و صفات الهی ائمه(ع) از سوی بزرگان و مشایخ قم در آثار روایی آنان، نشانه اعتقاد راسخ به علم غیب و عصمت ائمه(ع) و اثبات خلافت الهی آنان در روایاتی بوده که به جمع و نقل آن همت گماشته اند.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

557805ace8d57.jpg

درآمدی بر نقش غالیان در علوم قرآنی و تفسیر در حوزه عدم تحریف و تأویل آیات قرآن

عبدالهادی فقهی زاده

يکي از پديده هايي که در جهان اسلام رخ نموده، پديده غلو است. اين پديده از جهات متعددي داراي اثراتي در جهان اسلام بوده که يکي از اين اثرات، استفاده از جعل حديث در راستاي اهداف غاليانه در اين حوزه فرهنگي است. احاديث جعلي در حوزه غلو موضوعات متعددي را شامل مي شوند که شناسايي آن ها بر حديث پژوهان امري ضروري است.همچنين به نظر مي رسد پديده غلو در حوزه علوم قرآني و تفسير نيز وجود داشته و اثراتي برجاي نهاده است که از جمله نمودهاي اين حضور را مي توان در تاويلات نابجا و تبليغ عقيده تحريف قرآن و جعل احاديثي در هر دو موضوع مشاهده کرد. در اين مقاله تلاش شده است اين موضوع در بوته نقد و ارزيابي قرار گيرد.

قرآن/علوم قرآنی/پژوهشی کلام و فرق/فرق/غلاه/کلیات
مقاله
556c02c69de34.jpg

عوامل و زمینه های تقویت اخلاق کار از دیدگاه امام علی(ع)

عبدالهادی فقهی زاده

  اهتمام و توجه قرآن به اخلاق و تاکید پیامبران عظام و ائمه اطهار(ع) بر متخلق شدن به آن در تمامی شئون زندگی، از نقش بی بدیل اخلاق در زندگی فردی و اجتماعی انسان حکایت دارد. بر این اساس، توجه و به کارگیری آن در همه عرصه های زندگی، ضرورتی اجتناب ناپذیر است. کار نیز به واسطه ارتباط تنگاتنگ با اخلاق، به نتایج مطلوب و شایسته منتهی نخواهد شد مگر اینکه اصول و معیارهای اخلاقی مرتبط با آن مدنظر قرار گیرد. در این میان، عواملی هم در تقویت اتخاذ چنین رویکردی موثرند. در این مقاله سعی شده است با استناد به آیات و روایات و به ویژه با تکیه بر کلمات گهربار امام علی(ع)، این عوامل شناسایی و تجزیه و تحلیل شود.

تاریخ/تاریخ معصومان(ع)/امام علی(ع)
مقاله