دليل عقل از ديرباز در نظريه‏پردازي علوم اسلامي و نيز در فقه شيعه، جايگاه ويژه‏اي داشته است. دانشمندان اسلامي از عقل، بهره‏ها برده‏اند و فقهاي شيعي در فهم متون و استخراج احكام آن را يكي از دلايل چهارگانه فقه برشمرده و از اين راه، كاستيهايي را برطرف نموده‏اند. اين نوشتار، با نگاهي تاريخي - تحليلي به مقوله بهره‏وري از عقل، از ابتداي شكل‏گيري فقه شيعه، به عنوان يكي از ادلّه احكام فقهي پرداخته است و با بررسي مفهوم عقل و پيشينه به كارگيري آن در فقه شيعه، اين مهم را با تقسيم‏بندي و تبيين دوره‏هاي نياز به اجتهاد و مراحل و رويكردهاي گوناگون به دليل عقل و بهره‏وري از آن، عهده‏دار شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

58f224f5d0e81.jpg

عقل و علم از منظر میرزامهدی اصفهانی

حسین مفید

آیت الله میرزا محمد مهدی اصفهانی (1303-1365 قمری) بنیانگذار مکتب معارف خراسان است که به مکتب تفکیک شهرت یافته است. او از مشاهیر و شاگردان میرزای نایینی بوده است. وی صاحب اندیشه­هایی ویژه در فهم روایات معصومین (ع) است و از برجسته­ترین منتقدان فلسفه و عرفان اسلامی است. از جمله کوشش­های علمی و فکری اواین است که معنای علم و عقل و جایگاه رفیع آنها در معارف شیعی را باز شناسد. وی علم و عقل را دو نور ظاهر بالذات و مظهر غیر دانسته که می­توانند حیث واقعیت اشیا را بنمایانند. این نوشتار گزارشی است از دیدگاه­های میرزا در این زمینه.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

545dda52a23d2.jpg

زمینه های بهره گیری از عقل در فقه شیعه

سعید قماشی

عقل آدمی ظرفیت چشم‌گیری در دستیابی بسیاری از ملاکات احکام فقهی دارد خواه این دستیابی از طریق سیر و بررسی در متون دینی باشد یا بیرون از آن، چرا که احکام فقهی در یک دسته‌بندی به دو قسم تأسیسی و غیر تأسیسی بخش‌بندی می‌شود و احکام غیر تأسیسی نیز به دو قسم عقلی و عقلایی تقسیم می‌گردد و قلمرو این دسته از احکام، در فقه گسترده و سهم عقل نیز در فهم ملاکات آنها غیر قابل انکار است. از این رو، فهم ملاکات احکام نه تنها امری ممکن است بلکه ضرورتی است که بایستی در دو قلمرو استنباط احکام شرع و تشخیص احکام حکومتی آن را باز شناخت.

فقه/پژوهش ها
مقاله