54ccf0a49dd7a.jpg

الإمام الصادق و المذاهب الأربعة - (جلد سوم)

مکان چاپ: بیروت ناشر: دارالتعارف تاریخ چاپ: ۱۴۲۲ هجری قمری نوبت چاپ: پنجم زبان: عربی
درباره نویسنده

شيخ اسد حيدر بن محمد بن عيسى از خاندانى مشهور در عراق است كه به سال 1327 قمرى در نجف اشرف ديده به جهان گشود. اساتيد از اساتيد او مرحوم آيةالله حكيم و آيةالله خويى ميتوان نام برد. وى پس از آشنايى با علامه امينى و كتاب الغدير، علاقمند شد تا درباره اهل بيت قلم زند. آثار كتاب الامام الصادق(ع) يكى از آثار او در اين زمينه است. برخى از كتب ديگرى كه از او بر جاى مانده عبارتند از: مع الحسين فى نهضته، عائشه و التشريع الاسلامى، الشيعه فى قفس الاتهام، تاريخ الكوفه، الصحابة في نظر الشيعة الاماميه. آثار اين عالم امامى در ميان اهل سنت و انديشمندان آنان جايگاهى داشته و اين نشان دهنده روش تأليف و برخورد علمى او تواند بود. او را به كثرت مطالعه و تأليف و حسن خلق وصف كرده‏اند. اسد بر خلاف شيوه جارى بدون لباس معمول روحانى بود و تنها عقال عربى بر سر داشت. اسد حيدر خطيب و شاعر نيز بود و برخى اشعار و سخنرانيهايش در عراق شورى بر پا كرد. گويا همين فعاليتهاى او سبب سخت گيرى نظام حاكم بر عراق شد و او مجبور به ترك اين كشور گرديد و سرانجام به سال 1364 شمسى در كويت درگذشت و جنازهاش به نجف منتقل و به خاك سپرده شد. شيخ اسد حيدر بن محمد بن عيسى از خاندانى مشهور در عراق است كه به سال 1327 قمرى در نجف اشرف ديده به جهان گشود. اساتيد از اساتيد او مرحوم آيةالله حكيم و آيةالله خويى ميتوان نام برد. وى پس از آشنايى با علامه امينى و كتاب الغدير، علاقمند شد تا درباره اهل بيت قلم زند. آثار كتاب الامام الصادق(ع) يكى از آثار او در اين زمينه است. برخى از كتب ديگرى كه از او بر جاى مانده عبارتند از: مع الحسين فى نهضته، عائشه و التشريع الاسلامى، الشيعه فى قفس الاتهام، تاريخ الكوفه، الصحابة في نظر الشيعة الاماميه. آثار اين عالم امامى در ميان اهل سنت و انديشمندان آنان جايگاهى داشته و اين نشان دهنده روش تأليف و برخورد علمى او تواند بود. او را به كثرت مطالعه و تأليف و حسن خلق وصف كرده‏اند. اسد بر خلاف شيوه جارى بدون لباس معمول روحانى بود و تنها عقال عربى بر سر داشت. اسد حيدر خطيب و شاعر نيز بود و برخى اشعار و سخنرانيهايش در عراق شورى بر پا كرد. گويا همين فعاليتهاى او سبب سخت گيرى نظام حاكم بر عراق شد و او مجبور به ترك اين كشور گرديد و سرانجام به سال 1364 شمسى در كويت درگذشت و جنازهاش به نجف منتقل و به خاك سپرده شد.

منابع مشابه بیشتر ...

62542898d10d6.JPG

نقد نظریه بوکلی دربارۀ روایات دیدارهای امام صادق علیه السلام با منصور عباسی

زهرا سرباز

این مقاله در صدد نقد نظریه بوکلی درباره روایات دیدارهای امام صادق(ع) با منصور عباسی است. آقای بوکلی، نویسنده مقاله « ریخت شناسی و مفاد بعضی از روایات شیعه امامی » ، بخشی از روایات مربوط به مواجهه امام صادق(ع) و منصور عباسی را که غالبا مربوط به احضار امام به دربار منصور است مورد بررسی قرار داده است. بررسی او تنها مبتنی بر ساختار روایات است. نویسنده تلاش کرده است با این روش به منشا جعل این روایات دست یابد و دیدگاه شیعه امامی درباره ارتباط بین مذهب و قدرت سیاسی را نشان دهد. در مقاله پیش رو ضمن بررسی این روایات، روش آقای بوکلی و دستاوردهای او بررسی شده و نشان داده شده است که روش مبتنی بر ساختار تنها، فاقد کارآیی لازم است و به ویژه برای دستیابی به منشأ جعل یک روایت، شناخت راویان آن ضروری است. در این میان از پدیده‌هایی چون «تقطیع» و «نقل به معنا» در حدیث، در بررسی ساختار این روایات نباید غفلت نمود. از نظر مفهومی، این گروه از روایات به تنهایی برای بیان دیدگاه سیاسی شیعه کافی نیست.

6252cd5ce600e.JPG

شیعه شناسی در روزگار صفوی مروری بر یک اربعین حدیث باارزش

رسول جعفریان

کتاب بستان الناظرین فی معرفه ائمه الهادین اثر محمد یوسف بیکا که در سال 1119 - 1120 نوشته شده، شرح چهل حدیثی است که نویسنده ضمن آن سعی کرده است به مسائل مختلفی که به تشیع و اعتقادات صحیح او مربوط می شود، بپردازد. در واقع، می توان آن را اثری در معرفی شیعه و ویژگی های آن دانست. نویسنده در نوشتار پیش رو، با ارائه گزارشی از کتاب، محتوای آن را در بوته بررسی قرار داده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

54faa99fea428.jpg

امام صادق (ع) و مذاهب چهارگانه (ترجمه)

اسد حیدر

نويسنده اين اثر اسد حيدر از علماى معاصر شيعه اماميه است. اين كتاب در چهار جلد تنظيم شده و هر جلد شامل دو جزء است كه البته تفكيك اجزاء، تغييرى در تسلسل صفحات هر جلد ندارد. كتاب به منزله دائرة المعارف كوچكى در تاريخ و فقه و حديث شيعى است و نويسنده به نقد و تحليل تاريخى موضوع موردنظر خود نشسته و از عقايد و آراء شيعى در برابر انتقادهاى وارده بر اين طايفه عالمانه دفاع ميكند. به اقتضاى عنوان كتاب، نويسنده مى‏بايست در محدوده فقه جعفرى و ارتباط آن با مذاهب چهارگانه اهل سنت سخن بگويد و يا مذهب جعفرى را با ديگر مذاهب مقايسه كند، اما چنين نيست بلكه بسيار فراتر رفته و در عرصه‏هايى گام برداشته كه گاه هيچ ارتباط مستقيمى با موضوع كتاب ندارد. گويا موضوع اصلى براى نويسنده «شيعه» بوده و لذا در هر مناسبتى عرصه سخن را چنان فراخ گرفته كه بتواند از مواضع شيعه در زمينه‏هاى مختلف اعتقادى، كلامى، سياسى، اخلاقى، علمى و فقهى دفاع كند و هر ابهامى را بزدايد؛ هر چند كه ارتباطى با امام صادق و مذاهب چهارگانه نداشته باشد.

تاریخ/تاریخ معصومان(ع)/امام جعفر صادق(ع)
کتاب