در این مقاله تلاش شده میزا تاثیرات آموزه های اسماعیلیه بر تصوف بررسی شود. لذا آن را در یک مقدمه و چهار فصل تقدیم داشته ایم؛ که مختصر آن به شرح ذیل است: تاثیرپذیری و نمونه هایی از حوزهای آن. ادغام اسماعیلیه نزاری در صوفیه، بعد از الموت: تلفیق آرای اسماعیلی با اندیشه های صوفیانه و تداخل ادبیات اسماعیلیه و صوفیه - زندگی برخی از امامان نزاری قاسم شاهی در زی صوفیه - به وجود آمدن برخی از فرق صوفیه بعد از الموت. تاثیر اسماعیلیه بر ابن عربی: استفاده ابن عربی از آموزه ها و منابع اسماعیلی - اسماعیلیه و وحدت موجود - اسماعیلیه و غیب الغیوب - تاثیر مکتب ابن مسره بر ابن عربی - حلاج و ابن عربی - بررسی مذهب حلاج و اثبات اسماعیلی بودن وی - تاثیرات حلاج بر ابن عربی و بالاخره اخوان الصفا و صوفیه - برآیند و نتیجه گیری.

منابع مشابه بیشتر ...

625acd0bdb0e3.JPG

بررسی تطبیقی مراحل شکل گیری و عوامل پیدایش سازمان وکالت امامیه و سازمان دعوت اسماعیلیه

جعفر شریفی

سازمان های وکالت امامیه و دعوت اسماعیلیه دو نهاد سری بودند که هرکدام با هدف انتشار و استمرار فعالیت های عقیدتی،سیاسی و تبلیغی خود در نواحی متعدد سرزمین های اسلامی و در چارچوب برنامه ای منظم و سازمان یافته ، با محوریت امامان و سلسله وکلا و داعیان خود به وجود آمدند.امامان معصوم (علیهم السلام) در عصر حضور برای تسهیل و امکان بهتر ارتباط با شیعیان سازمان وکالت را تشکیل دادند و امامان اسماعیلیه نیز با ایجاد سازمان دعوت و بهره گرفتن از داعیان خود کوشش نمودند ارتباط منظم با پیروان خود را فراهم کنند.لازم به ذکر است که اهمیت بررسی تطبیقی این دوسازمان موجب قضاوت بهتر تاریخی نسبت به سیاست ها،اهداف وعملکرد آنان می شود. پرسش اصلی در این مقاله این است که دو سازمان وکالت و دعوت چه وجوه اشتراک و افتراقی در چگونگی شکل گیری و پیدایش سازمانی خود داشته اند؟در پاسخ می توان گفت،سازمان وکالت امامیه در شرایط خاص تاریخی دوره امام صادق(ع) به بعد بنا به دلایل افزایش تدریجی شیعیان ، سخت گیری روز افزون دولت عباسی ، دشمنی دیگر رقبا و مخالفان عقیدتی و سیاسی نسبت به آنان ،توسط امامان معصوم شکل گرفت.امامان(علیهم السلام) با اهداف چندگانه ساسی-اجتماعی به هدایت شیعیان ، حفظ ارتباط و صیانت از آنان ، گسترش و تحکیم عقاید شیعه ،احقاق حق اهل بیت و ترویج معارف شیعه کوششی مستمر داشتند.اسماعیلیه نیز با تشکیل سازمان دعوت مدعی امامت منصوص اسماعیل و فرزندش محمد بن اسماعیل، به عنوان امام پس از امام صادق(ع) بودند.

62541bc4d075a.JPG

عوامل موثر بر شکل‌گیری و گسترش تسنن دوازده امامی و تاثیر متقابل آن با تشیع در قرن نهم هجری

ناصر جدیدی, پوراندخت رمضان جماعت

هدف از پژوهش حاضر بررسی عوامل موثر بر شکل‌گیری تسنن دوازده امامی در قرن نهم هجری و تاثیرات متقابل آن در برابر تشیع می‌باشد. تلاش نگارندگان بر آن است تا به این پرسش جواب داده شود که چه عواملی در شکل-گیری اولیه و توسعه تسنن دوازده امامی در این قرن موثر بوده است؟ و تسنن دوازده امامی و تشیع چه تاثیرات متقابلی بر یکدیگر داشته‌اند؟ یافته‌های این پژوهش که به صورت توصیفی- تحلیلی صورت‌گرفته، حاکی از این است که برچیده‌شدن حلافت عباسی به عنوان قدرتمندترین نهاد دینی اهل تسنن، سبب شد تاسایر گروه‌های مذهبی بویژه شیعیان مجال فعالیت در فضای خاص سیاسی آن دوران را یافته و به تدریج بر تعداد پیروانشان افزوده‌شود. در کنار این امر فراگیر‌شدن نهضت‌‌های صوفی درایران با توجه به تسامح مذهبی تیموریان، نوعی خاص از تفکر جدید را وجود آورد که سعی داشت تا ضمن پایبندی به اصول مذهب تسنن، توجه ویژه‌ای به امامان شیعه (ع) داشته و روند متعادلی در همزیستی تسنن و تشیع در ایران بوجود‌آورد که تحت عنوان تسنن دوازده امامی شناخته می‌شود. در این بین تصوف به عنوان حلقه واسط جریانی شد که حاصل آن گذر مذهبی ایران از تسنن محض به تشیع در حدفاصل قرون هفتم تا نهم هجری بود.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

564828e59455c.jpg

ولایت اهل بیت(ع) از دیدگاه ابن عربی

خليل بهرامی قصرچمی

هر چند ابن عربي بيشتر به عنوان يک عارف اهل سنت مطرح است. اما ديدگاه هاي اين مرد بزرگ در زمينه ولايت، ائمه (ع) و اهل بيت (ع) به قدري به اعتقادات شيعه نزديک است که بسياري او را شيعه مي دانند. در اين مقاله کوشش شده است تا ديدگاه او نسبت به اهل بيت (ع) تبيين گردد. شيخ اکبر ولايت را باطن نبوت و رسالت معرفي نموده و معتقد است، ولايت يعني قرب به حق، زمينه دريافت نورانيت، فيض و وساطت بين حق و خلق را فراهم مي سازد؛ و هر رسول و نبيي ابتدا ولي است. اين ولايت با رسالت و نبوت حضرت ختمي مرتبت پايان نمي يابد؛ بلکه با استمرار آن در اهل بيت و ائمه (ع) به حضرت حجت (عج) ختم مي گردد. مصاديق اهل بيت جايگاه، منزلت و عصمت آنان از منظر ابن عربي در اين مقاله به روش اسنادي مورد بحث قرار گرفته است.  

تاریخ/تاریخ معصومان(ع)/کلیات
مقاله