منابع مشابه بیشتر ...

5de67eb2baa22.JPG

متدولوژی پژوهش در عرصه شیعه شناسی مراکز علمی پژوهشی متعلق به دانشگاه های فرانسه (دانشگاه سوربون و مدرسه علمی پژوهش های عالی)

سعید جازاری معمویی

دانشگاه‌ها و محققان مراکز پژوهشی کشور فرانسه؛ از قرن پانزدهم میلادی مطالعات و پژوهش‌های خویش را در حوزه اسلام، مذاهب و فرق آن آغاز نموده‌اند. به راستی می‌توان مدعی شد که نخستین مراکز علمی- دینی غرب که به مطالعه و تحقیق در عرصه شناخت تشیع گام برداشته است، دانشگاه‌ها و مدارس عالی پاریس در فرانسه می‌باشند. دانشگاه سوربون و مدارس پژوهشی و علمی زیر مجموعه آن، یکی از مهمترین این مراکز پژوهشی به شمار می‌روند. بررسی و شناخت متدولوژی تحقیقات و مطالعات حوزه ادیان و مذاهب این مراکز مهم علمی، با توجه به عمق و گستره پژوهش‌هایشان، حائز اهمیت فراوان است. مطالعه وآگاهی نسبت به روش‌های رایج تحقیق در حوزه علوم ادیان و مذاهب این مجموعه، خصوصا در حوزه مذهب امامیه و یا تشیع اثنی‌عشری (chiisme duodécimain)، و نیز شناخت متدولوژی و شیوه‌شناسی اساتید و محققین آن در کنار بررسی کاربردی آن روش‌ها، برای متتبعین و پژوهشگران داخل کشور اهمیت و ضرورت دارد. علاوه بر اینکه این سبک و طرق مطالعاتی، برای بسیاری از محققین حوزه مطالعات دین، در دیگر کشورهای غربی مستند و مبنای روشی علمی پژوهش در حوزه علوم انسانی به شمار می‌روند، برای محققین حوزوی و دانشگاهی داخل نیز می‌تواند ضمن آشنا نمودن آنان با دقائق و ظرائف کارهای تحقیقاتی صورت گرفته در غرب، در آنجا که خلایی باشد و ضرورتی احساس گردد، به مجموعه علمی و روش مطالعاتی ایشان نیز عمق، دقت و ملاحظات لازم دیگری بیفزاید.

5a255bfa5f88c.JPG

Conversion to Twelver shiism among american and canadian women

Amina Inloes, Liyakat Takim

Little research has been done on Western women who convert to Shi‘i Islam. To fill this gap, this study was conducted on American and Canadian women who have converted to Shi‘i Islam. Most of the research subjects in this study reported a moderate to severe sense of social marginalization after conversion. This marginalization resulted from membership in multiple minority groups (Shi‘i, Muslim, convert, and female); Black converts reported the most severe sense of marginalization due to the added pressure of being a racial minority in North America. Most of the research subjects also experienced a sense of social exclusion from other Shi‘i Muslims. Therefore, the question arises as to why these women continued to adhere to Shi‘i Islam despite these difficulties. This article will attempt to answer this question through an analysis of the data provided by the research subjects. تحقیقات کوچکی در مورد زنان غربی انجام شده که به اسلام شیعه تبدیل شده اند. برای پر کردن این شکاف، این مطالعه بر روی زنان آمریکایی و کانادایی که به اسلام شیعی تبدیل شده اند انجام شد. بیشتر مطالعات انجام شده در این تحقیق، پس از تبدیل، به معنای محرومیت تا شدید محرومیت اجتماعی بوده است. این حاشیه سازی منجر به عضویت در گروه های اقلیت های مختلف (شیعه، مسلمان، تبدیل و زن) شد. سیاهان به دلیل افزایش فشار اقلیت نژادی در آمریکای شمالی، حس شدیدترین حادثه را گزارش کردند. بسیاری از افراد تحقیقاتی نیز احساس ازدواج اجتماعی را از دیگر مسلمانان شیعه تجربه کردند. بنابراین، این پرسش مطرح می شود که چرا این زنان با وجود این مشکلات همچنان به اسلام پیروی می کنند. این مقاله تلاش خواهد کرد تا از طریق تجزیه و تحلیل داده های ارائه شده توسط پژوهشگران، به این سوال پاسخ دهد.