مقاله حاضر، به بررسى ابعاد علمى- فرهنگى مبارزات امام جواد (ع) به عنوان بعدى از مبارزات منفى آن حضرت در عصر مأمون و معتصم عباسى مى‏پردازد. پس از معرفى اوضاع فرهنگى- سياسى آن دوران و جايگاه تشيع در عصر آن حضرت، مواردى چون: شركت در مجالس پرسش و پاسخ، مقابله با چالش مسأله غيب، مقابله با تلاش براى آلوده شدن، شكل‏دهى به كانون‏هاى شيعى، مبارزه با مذهب حكومت، تشويق به عزادارى و مرثيه‏سرايى، ترويج انديشه مهدويت و حمايت از قيام‏هاى ظلم‏ستيز، به عنوان نمونه‏هاى اين رفتار تحليل مى‏گردد. برخى از اين موارد مانند مبارزات تبليغاتى امام و مقابله با كام‏جويى‏هاى نامشروع، تاكنون در اين چارچوب بررسى نشده و در مواردى ديگر مانند مناظرات امام، تلاش شده تا تحليل جديدى درباره آن آورده شود.

منابع مشابه بیشتر ...

6257f49f583dd.JPG

واکاوی روابط فضل بن سهل با امام رضا علیه السلام

سید علاالدین شاهرخی

چگونگی ورود و سپس اقامت علی بن موسی الرضا در مرو، پایتخت خلافت اسلامی در دوران خلافت مأمون عباسی، موجب طرح فرضیه‌های مختلف به‌ویژه با محوریت برخی شخصیت‌های مهم آن دوران است. فضل بن سهل ملقب به ذوالریاستین در جریان ولایت‌عهدی و دیگر موضوع‌های مهم مرتبط با امام، گاه با تحلیل‌های متفاوت و حتی متضاد مواجه شده است. چنین به نظر می‌رسد برای دست‌یابی به درکی جامع و منطقی از مسائل مربوط به آن حضرت با مأمون و دربارش، ضرورت دارد افکار و اقدامات ذوالریاستین در مورد امام به دقت بررسی گردد. این پژوهش تلاش دارد با رویکردی توصیفی ـ تحلیلی و با استفاده از روش پژوهش تاریخی، نقش این وزیر مقتدر را در چگونگی رابطه مأمون با امام رضا بررسی کند. یافته‌های پژوهش، گویای نفوذ فوق‌العاده ذوالریاستین بر مأمون است، با این حال وی در ارتباط با امام بیش‌تر متأثر از مأمون بود و کوشید با نزدیک ساختن افکار و تصمیم‌گیری خود به خلیفه، موقعیت خودش را تحکیم نماید. فضل با وجود داشتن اقتدار، نتوانست بر آن حضرت تسلط یابد، در عین حال شواهد متقنی نیز بر ارادت او نسبت به امام وجود ندارد.

5cbad5bd52cb7.JPG

نقد و بررسی تاریخ ولادت و شهادت امام جواد(ع)

یدالله مقدسی

تاریخ ولادت و شهادت امام جواد(ع) از جمله موضوعاتی است که گزارش های تاریخی چندگانه ای از آن، در منابع تاریخی آمده است. رسیدن به نتیجه ای روشن در این گونه موارد، علاوه بر افزودن آگاهی های قابل اعتماد درباره معصومان(ع)، به شناخت بهتر زمان صدور برخی روایات و رویدادها مدد می رساند. این مقاله برای تعیین زمان دقیق تولد و شهادت امام جواد(ع)، با بررسی گزارش های موجود در منابع شیعه و اهل سنت درباره سال و ماه تولد امام(ع)، گزارش های تولد آن حضرت در غیر سال 195 قمری و نیز گزارش تولد ایشان در دهم ماه رجب را نامعتبر و گزارش تولد آن حضرت در پانزدهم ماه رمضان سال 195 قمری را مستند و برتر از دیگر گزارش ها شمرده است. این نوشتار، گزارش های دال بر شهادت امام جواد(ع) در غیر سال 220 قمری را نیز دارای اعتبار ندانسته و گزارش شهادت آن حضرت در آخر ماه ذی قعده سال 220 قمری را برتر از دیگر گزارش ها نهاده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

5815fe7ff288d.png

تحلیلی از سیره اقتصادی امام کاظم (ع)

محمدسعید نجاتی

اين نوشتار بر آن است تا با توجه به تنگناهاى اقتصادى حاكم بر جامعه دوران امام كاظم (ع، تلاش آن حضرت را در جهت حمايت اقتصادى از مدينه ترسيم كند. اين حمايت، با كمك به فقرا و بازماندگان قيام‏هاى ضد عباسى و حمايت از علويانى انجام پذيرفت كه مورد بى‏مهرى شديد دستگاه بودند. جامعه شيعه نيز با آزاد شدن بردگان و پرورش مواليان شيعه گسترش يافت.

تاریخ/تاریخ معصومان(ع)/امام موسی کاظم(ع)
مقاله
5814a8474333b.png

بررسی رویکردهای سیاسی و معنوی امامت شیعه در زندگی امام کاظم (ع)

محمدسعید نجاتی

در این مقاله، پس از ارائه تحلیلی درباره پیوستگی تلاش پیگیر سیاسی امام کاظم علیه السلام ، با اهتمام به شئون معنوی امامت که احیانا با امور فوق عادی بشری همراه است، انگاره تکامل تدریجی مذهب در دوره آن حضرت نقد شده است. بخش اول مقاله که ویژه تبیین فعالیت‌های سیاسی امام هفتم علیه السلام است، این فعالیت‌ها را با روش تحلیل تاریخی و به کمک یافته ­های رجالی و حدیثی یک سیاست تهاجمی ‌و تلاش جدی برای انقلاب و قیام عمومی ‌تحلیل می‌کند و بخش دوم، به اهتمام امام علیه السلام برای تبیین جایگاه معنوی امامت شیعه با تکیه بر منابعی که متهم به غلو نیستند، اختصاص یافته است. بخش پایانی این نوشتار نیز به‌هم­پیوستگی این دو شأن را در نگاهی شیعی ترسیم می‌کند و به استناد آن، تکامل تدریجی و یا حرکت امامت از رهبری سیاسی به رهبری معنوی و فرابشری را نفی می‌نماید.

تاریخ/تاریخ معصومان(ع)/امام موسی کاظم(ع)
مقاله