در عصر ائمه (عليهم السلام)، علل و عوامل گوناگونى سبب شد تا جريانات فكرى متعددى در جامعه اسلامى گسترش يابد. در قرن چهارم هجرى مصادف با دوره امامت امام جواد (ع)، جريانات انحرافى به دلايل سياسى، فرهنگى، علمى، اجتماعى و اقتصادى، به اوج خود رسيد. فرقه‏هاى واقفيه، غلات، مفوضه، مجبره، معتزله، زيديه، متصوفه و خوارج را مى‏توان از جنبش‏ها و جريانات فكرى جامعه اسلامى برشمرد. با بررسى و مطالعه همه اسناد و مدارك موجود در اين زمينه به ويژه كتب رجالى و روايات امام جواد (ع)، به وضعيت فرقه‏هاى انحرافى آن دوره مى‏توان دست يافت. پژوهش حاضر با روش توصيفى- تحليلى، به بررسى هر يك از جريان‏هاى فكرى عصر امام در قالب فرقه‏هاى انحرافى پرداخته است. در پايان نتيجه مى‏شود، فرقه‏هاى متعددى در عصر امام شكل‏گرفتند و در جامعه اسلامى در حال فعاليت و توسعه بودند و امام با بينش و بصيرت خود، جامعه شيعه را در برابر اين‏گونه انحرافات و جريان‏ها حفظ كردند.

منابع مشابه بیشتر ...

5cbad5bd52cb7.JPG

نقد و بررسی تاریخ ولادت و شهادت امام جواد(ع)

یدالله مقدسی

تاریخ ولادت و شهادت امام جواد(ع) از جمله موضوعاتی است که گزارش های تاریخی چندگانه ای از آن، در منابع تاریخی آمده است. رسیدن به نتیجه ای روشن در این گونه موارد، علاوه بر افزودن آگاهی های قابل اعتماد درباره معصومان(ع)، به شناخت بهتر زمان صدور برخی روایات و رویدادها مدد می رساند. این مقاله برای تعیین زمان دقیق تولد و شهادت امام جواد(ع)، با بررسی گزارش های موجود در منابع شیعه و اهل سنت درباره سال و ماه تولد امام(ع)، گزارش های تولد آن حضرت در غیر سال 195 قمری و نیز گزارش تولد ایشان در دهم ماه رجب را نامعتبر و گزارش تولد آن حضرت در پانزدهم ماه رمضان سال 195 قمری را مستند و برتر از دیگر گزارش ها شمرده است. این نوشتار، گزارش های دال بر شهادت امام جواد(ع) در غیر سال 220 قمری را نیز دارای اعتبار ندانسته و گزارش شهادت آن حضرت در آخر ماه ذی قعده سال 220 قمری را برتر از دیگر گزارش ها نهاده است.

5cbad217ef298.JPG

نقش امام جواد علیه السلام در آماده سازی جامعه شیعی برای دوران غیبت

یکی از مهم ترین فعالیت های امامان شیعه، به ویژه امامان متاخر، آماده سازی جامعه شیعی برای ورود به دوره غیبت امام مهدی عجّل الله تعالی فرجه الشریف بود. شایدچنین به نظر رسد که این فعالیت برای امامانی که با سن کم و دوره کوتاه امامت مواجه بودند، دشوار بوده است. تحقیق پیش رو درصدد پاسخ به این پرسش اصلی است که نقش امام جواد علیه السلام در آماده سازی جامعه شیعی برای عصر غیبت حضرت قائم عجّل الله تعالی فرجه الشریف، به چه میزان و چگونه بوده است نتیجه توصی و تحلیل متون تاریخی و حدینی، در بررسی فعالیت ها و آموزه های امام جواد علیه السّلام ، فرضیه نویسنده را تایید می کند که جوادالائمه علیه السلام با وجود به امامت رسیدن در خردسالی و کوتاهی عمر شری شان، نقش مهمی در ترسیم و تبیین درست زوایای مختل غیبت حضرت مهدی عجّل الله تعالی فرجه الشریف و آماده کردن شیعیان برای آن دوران داشتند.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

557949666bdee.jpg

جایگاه سیاق در تفسیر آیات از دیدگاه امام رضا علیه السلام

زهرا قاسم نژاد

سیاق یکی از قرائن پیوسته در متن قرآن است که به مثابه ابزاری برای فهم بهتر قرآن به کار می ­رود. ابعاد گوناگون سیاق عبارتند از: سیاق کلمات، سیاق جمله­ ها، سیاق آیات و سیاق سوره ­ها.  امام رضا، علیه ­السّلام، که از بزرگ­ترین مفسران قرآن کریم هستند و قرآن در اندیشه، گفتار و کردار ایشان تجسّم و عینیت تمام یافته است، سیاق و روند کلی کلام را یکی از قواعد زبان­ شناختی در تفسیر قرآن کریم دانسته و در موارد زیادی با توجه به بافت کلمات، جملات و آیات به شرح و بیان آیات قرآن کریم پرداخته ­اند.  در این مقاله، نمونه­ هایی از تأثیر و جایگاه سیاق در تفسیر آیات از دیدگاه امام رضا، علیه ­السّلام، بررسی می­شود.

قرآن/تفاسیر/پژوهشی
مقاله