وجود سازمان تبلیغی-تبشیری به نام«سازمان دعوت»،یکی از عوامل‌ پیش‌رفت و توسعه فرقه اسماعیلیه بود که در تأسیس امپراتوری بزرگ‌ اسلامی فاطمیان در قرن چهارم در مغرب و مصر نقش زیادی داشت. داشتن ساختاری پیچیده و سلسله مراتبی،از عواملی اصلی کارآمدی این‌ سازمان بود. سلسله مراتبی بودن ساختار سازمان دعوت،هم‌آهنگ با مراتب عالم علوی‌ و عالم سفلی،از ناطق،اساس و امام شروع می‌شود و با هفت مرتبه به‌ مستجیب ختم می‌گردد.وجه دیگر،مراحل دعوت بود که آموزه‌های‌ اسماعیلیه در هفت یا نه مرحله از علوم ساده و ظاهری به علوم پیچیده و باطنی حرکت می‌کرد.وجه سوم نیز قلمرو دعوت بود که براساس‌ آموزه‌های اسماعیلی،جهان به دوازده جزیره تقسیم می‌شد که و برای هر جزیره،یک حجت تعیین می‌گشت.در این مقاله سه وجه ساختار سازمان‌ جزیره،یک حجت تعیین می‌گشت.در این مقاله سه وجه ساختار سازمان‌ دعوت بررسی می‌شود.

منابع مشابه بیشتر ...

5e00f8bd9d1af.JPG

جایگاه شخصیتی و رجالی یحیی بن ام طویل در تاریخ تشیع

علیرضا اشتری تفرشی

هرچند یحیی بن امّ طویل در منابع حدیثی و تاریخی با اصطلاح «باب» برای امامان شیعه معرفی شده است، اما در مصداق این موضوع یعنی باب بودن وی برای امام سجاد و یا امام محمدباقر علیه السلام، میان امامیه و نصیریه اختلاف هست. برای درک این اختلاف و ارائه پاسخی راهگشا در باب آن، ضروری است تا ابتدا شخصیت تاریخی و سپس احادیث منقول از طریق یحیی و موضوعاتی مانند مشایخ حدیثی و راویان وی، مورد پژوهشی تاریخی– حدیثی قرار گیرد. در این پژوهش افزون بر شناختی مطلوب از احوال یحیی و نیز صفحاتی از تاریخ غیرمکتوب شیعیان ، نشان داده شد که اسناد و شواهد تاریخی موجود، دلیلی بر مصادیق باببودن یحیی و حتی حجتی بر کارکرد اصطلاح باب در جامعه امامیه، دست کم در مورد یحیی نخواهند بود.

5aa1714f16f6b.JPG

حوزه های کم شناخته و متقدم حدیث و معارف امامیه در عراق، شام و مصر

احمد پاكتچي

شیعیان از دیرباز در بومهای مختلف جهان اسلام زندگی می‌کرده، و حلقه‌های درس و بحث علمی هم داشته‌اند. گاه این حلقه‌های درس در امتداد زمان توسعه می‌یافته، و به پایگیری زنجیره‌های استاد و شاگردی می‌انجامیده، و تعالیمی را پدید می‌آورده که نسل اندر نسل منتقل می‌شده است. بدین سان، حوزه‌هایی علمی پدید می‌آمده که گاه مدتی طولانی استمرار داشته، و مکاتبی متمایز و شاخص را در خود جای می‌داده است؛ مکاتبی که بسیارشان هم اکنون کمتر شناخته شده‌اند. برخی از این حوزه‌های علمی مشهور، و بر جریانهای فرهنگی جهان تشیع بسی اثرگذار بوده‌اند؛ آن سان که در بارۀ کوفه و قم چنین می‌توان گفت. به نظر می‌رسد جایگاه برجستۀ این قبیل حوزه‌ها سبب شده است عالمان نسلهای بعد و نیز، محققان معاصر در تحلیلهای خویش از تاریخ علوم و معارف شیعی، کمتر به حوزه‌های دیگر توجه کنند و کارکرد آنها را بجویند. بناست که در این مطالعه، با مروری بر مهمترین بومهای شیعه‌نشین در جهان اسلام، حوزه‌های فرعی و کم شناختۀ فرهنگ شیعی، گرایشهای فکری غالب در هر یک، و شخصیتهای اثرگذار در هر بوم را بازشناسیم. این کوشش، مدخلی خواهد بود برای شناخت مکاتب فکری کم شناختۀ شیعی، امتداد تاریخی هر یک، و البته آموزه‌های متمایزی که هر یک داشته‌اند.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

582c65047c525.png

اهداف، وظایف و کارکرد آموزشی مراکز علمی فاطمیان

حمزه علی بهرامی

يكي از عوامل موفقيت و توسعه اسماعيليه كه به تأسيس يكي از امپراتوري هاي بزرگ اسلامي با نام فاطميان در قرن چهارم، در كشورهاي مغرب و مصر انجاميد، وج ود س ازماني تبليغ ي تبشي ري به نام سازمان دعوت بود . اين سازمان در طول حيات خود، داراي كاركردهاي زيادي از جمله تلاش براي تشكيل حكومت فاطميان در مصر، تلاش براي گسترش فرقه اسماعيليه در اقصي نقاط جهان (در هند و سند )، كاركردهاي سياسي، اجتماعي، اقتصادي و ... بود . يكي از اركان نهادهاي آموزشي فضاهاي آن است. اين مقاله با بررسي فضاهاي آموزشي، سه مسأله اهداف، وظايف و كاركرد اين سازمان ر ا به عنو ان يك نهاد آموزشي فاطميان مطالعه مي كند . مهم ترين مراكز و فضاهاي آموزشي اين سازمان؛ كتابخانه ها، دارالعلم ها، دارالحكم هها، مساجد و قصرها مي باشد، كه در اين نوشتار به بررسي سه مسأله پيش گفته در باره اين مراكز پرداخته خواهد شد.

تاریخ/دولت های شیعی/شمال افریقا/فاطمیان
مقاله
55f555bbd562e.png

بررسی تطبیقی محکم و متشابه «صفات خبری» از دیدگاه ماتریدیه، وهابیون و امامیه

حمزه علی بهرامی

این مقاله به بررسی و مفهوم لغوی و اصطلاحی محکم و متشابه، محل نزاع و اختلاف، روش و تعیین متشابهات و صفات خبری از دیدگاه فرقه ماتریدیه و وهابیون می پردازد و در نهایت با بیان نظریه امامیه، به داوری میان آنها و قول حق می پردازد. یکی از اصلی ترین موارد نزاع، اختلاف در تفسیر آیه 7 سوره آل عمران است که سلفیون «واو» در جمله «والراسخون فی العلم» را عاطفه در نتیجه متشابهات و نسبی و قابل فهم می دانند، در حالیکه ماتریدیان، واو مذکور را استینافه و فهم متشابهات را مخصوص خداوند می دانند. به نظر علامه طباطبایی - از علمای امامیه - اگرچه واو در این آیه استینافه و فهم متشابهات منحصر در خداوند است؛ ولی این آیه به آیات و روایات معتبره تخصیص خورده، اهل بیت از راسخان در علم و عالمان به متشابهات اند.

قرآن/علوم قرآنی/پژوهشی
مقاله