586e084637b3e.png

بررسی فقهی تطبیقی احادیث کتب اربعه شیعه و صحاح سته اهل سنت در مورد نقش تعلیم و تربیت ارزش ها در تکالیف خاص زنان

زن اگر به تکالیف و وظایف خاص خود آشنا باشد می تواند خانه را به «بهشت برین» تبدیل کند و خانه را محل آسایش فضیلت و خوشبختی قرار دهد. حال اگر خانواده از حالت تعادل خارج شود به سمت تزلزل و شقاوت پیش می رود. زن با اینامتیاز خاص، استعدادها و توانایی های ویژه ای برای به دوش کشیدن تکالیف و وظایف در قبال شوهر، اولاد و جامعه می یابدو می تواند اساس و بنیاد هر حرکت در جامعه باشد . زنان علاوه بر پرورش افرادی لایق ، خلاق و پویا می توانند تحول بارزی در خانواده و جامعه ایجاد کنند . بنابراین در اینجا نقش تعلیم و تربیت ارزش ها در تکالیف خاص زنان مشخص می گردد کهدر رابطه او با خانواده و جامعه تبلور می یابد .در این مقاله به بررسی این احادیث در کتب اربعه شیعه و صحاح سته اهل سنت می پردازیم.

منابع مشابه بیشتر ...

5e2608d390a46.JPG

بررسی آماری نقش موالی خاندان اشعری در کتب اربعه شیعه

عبدالرفیع رحیمی, محممدکاظم شفائی

موضوع پژوهش حاضر، بررسی آماری نقش موالی خاندان اشعری در کتب اربعه شیعه است که در آن، تعداد احادیث نقل شده از چهار تن از محدثان قمی قرن ‌سوم و اوایل قرن‌ چهارم هجری به نام‌های احمد بن محمد بن ‌خالد برقی، محمد بن ‌حسن‌ صفار قمی، علی بن ابراهیم بن ‌هاشم‌ قمی و محمد بن ‌‌یحیی ‌‌العطار در کتاب‌های الکافی، من‌ لایحضره‌ الفقیه، تهذیب‌‌الاحکام و الاستبصار فی‌ مااختلف‌ من‌ الاخبار، نقش و تأثیر این محدثان را بررسی می‌نماید. با توجه به اهمیت و برجستگی مکتب حدیثی قم و راویان این شهر در این‌ دوره تاریخی، میزان تأثیرگذاری محدثان قمی بر تألیف این کتب و تأثیر وضعیت این اجتماع شیعی بر روایات نقل‌شده از این راویان، مسأله اصلی پژوهش حاضر است. روش پژوهش توصیفی و گردآوری داده‌ها بر منابع کتابخانه‌ای مبتنی است. نتیجه به‌دست آمده از این‌ پژوهش، نشان می‌دهد که فارغ از احادیث مشترک، در سند بیش از 43% احادیث کتب اربعه نام اینان دیده می‌شود که در کتاب کافی این ‌رقم بیش از 75% احادیث را شامل می‌گردد که این به نقش پررنگ راویان قمی اشاره دارد. بیش‌ترین احادیث نقل‌شده از اینان، مربوط به احکام ازدواج است و کم‌ترین به احکام جهاد اختصاص دارد، اما در مقابل بیش‌ترین درصد روایات نقل‌شده از این راویان در باب جهاد است.

5a0172fab862a.JPG

بررسی و نقد مصداق اهل‌بیت در صحاح ستّه

حمیدرضا شجاعی فرد

باتوجه به فضایل بی‌نظیر اهل‌بیت در قرآن و روایات و وصیت رسول خدا (ص) به امت درباره اهل‌بیتش (حدیث ثقلین)، تعیین و شناخت مصداق این اصطلاح، مقدمه نجات امت از گم‌راهی‌هاست. تعیین این مصداق در صحاح سته که از وثوق قطعی نزد فرقه‌های اهل‌سنت برخوردار است، باتوجه به خود روایات صحاح و بررسی عقلی آنها، برای شناخت حقیقت دور از تعصب سودمند و تأثیرگذار است. این نوشتار به بررسی این اصطلاح در چهار صحیح از صحاح سته می‌پردازد که در این‌باره احادیثی نقل کرده‌اند. دیدگاه صاحبان صحاح سه بخش تقسیم می‌پذیرد: 1. پنج تن آل عبا مصداق اهل‌بیتند؛ 2. همسران پیامبر مصداق اهل‌بیتند؛ 3. منسوبان پیامبر (همسر و خویشاوندانش) اهل‌بیت ایشانند. پس از بررسی این فرض‌ها، با کمک المیزان فی تفسیر القرآن، مشخص شده است که با استناد به متن قرآن و روایات و دلیل عقلی، می‌توان ثابت کرد که اهل‌بیت در صحاح پنج تن آل عبایَند.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

586e11459b417.png

بررسی فقهی تطبیقی احادیث کتب اربعه شیعه و صحاح سته اهل سنت در مورد نقش زنان در ایجاد بیداری اسلامی

حسین صمدیار

زن اگر به تکالیف و وظایف خاص خود آشنا باشد می تواند اساس و بنیاد هر حرکت در جامعه باشد . زنان علاوه بر تحول درخانواده و جامعه و پرورش افرادی لایق ، خلاق و پویا در جوامع بشری بویژه اسلامی ، می توانند نقش بارزی در بیدارگری اسلامی و آشنایی نسل آینده با ارزشهای دینی بازی کنند . در نتیجه جنبش احیاگری دینی در تمام دنیا اتفاق خواهد افتاد .امروزه زنان مسلمان دنیا دوشادوش مردان در دفاع از اسلام و قرآن در میدان نبرد با دشمن به پا خواسته اند و بنابراین کسی نمی تواند نقش زنان در بیداری اسلامی را نادیده بگیرد . یکی از مهمترین نکته ها در جنبش بیداری امت اسلامی حضورپر شور زنان در این قیامهای اسلامی و مردمی به ویژه با حجاب اسلامی بوده است.

فقه/فقه/زنان
مقاله