58ef7466073d5.jpg

تنزیل و تأویل در معنای راسخان در علم (تحلیلی از دو روایت متعارض از امام علی در باب راسخان در علم و دانش آنان به تأویل متشابهات)

یکی از مباحث مهم و تاثیرگذار در تفسیر و علوم قرآنی دانش محکم و متشابه است. موضوع اصلی این دانش آیه هفتم سوره آل عمران است. یکی از محورهای مهم بحث در این آیه اختلاف مفسران در باره عطف یا استینافی بودن حرف واو در این آیه و متعاقب آن، تبیین مقصود از راسخان در علم یا عدم علم آنان به تاویل آیات متشابه قرآن است. نکته قابل توجه در این میان، این که دو روایت متعارض از امام علی علیه السلام به ما رسده که یکی از آن دو، مستلزم آگاهی راسخان، و دیگری مستلزم عدم آگاهی آنان به تاویل متشابهات قرآن است. برای حل این تعارض وجوهی بیان شده است، اما در مقاله حاضر، با اشاره به نارسایی این وجوه، در تحلیلی متفاوت این تعارض برطرف شده است. حاصل مقاله این است که با تفکیک میان معنای تنزیل و تاویل، هر دو روایت مورد اشاره بر معنای تاویلی راسخان در علم حمل شده و در کنار آن دو، معنای سومی به عنوان معنای تنزیلی برای راسخان در علم بیان شده است، که در این معنا مقصود از راسخان عالمان با ایمان از اهل کتاب (مسیحیان نجران)اند.

منابع مشابه بیشتر ...

59639004aec5f.jpg

اهل بیت (ع) و تأویل

محمدعلی ایازی

در قرآن کریم در آیات بسیاری سخن از تأویل رفته و در یکی از آیات دانستن تأویل‌ محصور به علم الهی شده است.از سویی در روایات رسیده از اهل بیت نسبتی میان‌ اهل بیت و تأویل برقرار شده است.این مقاله در مقام بیان معنای تأویل در نظر اهل بیت‌ و تفاوت آن با تفسیر و نسبت میان ظاهر و باطن با تفسیر و تأویل است.همچنین تبیین‌ دیدگاه اهل بیت دربارهء قابل دسترس بودن تأویل برای دیگران با توجه به ظرفیت‌ پذیری تأویل قرآن است.تصدیق این نظریه نیز منوط به پاسخ شبهات از آن جمله‌ مذمت‌هایی است که در لسان اهل بیت(ع)نسبت به تأویل گران شده است.