در دوران خفقان و اختناق موجود در قرن هشتم که بر اثر استیلاي قوم تاتار و مغول بر ایران مستولی شده بود . قیام سربداران با اتکاء به دین و مذهب به عنوان یک نهضت اید ئولوژیک توانست قیام خود را گسترش دهد . علماي دینی که در تمامی اعصار تاریخ رهبري بزرگترین حرکتهاي ظلم ستیزانه را بر عهده داشته اند ، در زمان سربداران ، سکوت و عزلت ناشی از ترس و خفقان را کنار گذاشتند و چون ستارگانی در آسمان بیداري قرن هشتم درخشیدند . با ظلم و جور مغولان ، تصوف گسترش فراوانی یافته بود ولی شیخ خلیفه صوفی شیعی مذهب ، که مراد و مقصود خود را در تصوف و عرفان نمی یافت ، درس استادان زمان را رها کرد و خود در مسجد سبزوار به تبیین دین و لزوم ظلم ستیزي و تلاش براي ایجاد عدل و داد پرداخت . تا جایی که فقهاي اهل سنت احساس خطر کردند و او را به قتل رساندند . شیخ خلیفه اي که با مواعظ و بیدارگري هایش در شهر سبزوار اولین دولت شیعی قبل از صفویه را تاسیس کرد . شاگردش شیخ حسن تبلیغات او را گسترش داد و علناً مفاهیم انتظار ، اختفا و مهدویت را بیان می کرد تا جامعه را آماده ظهور مهدي موعود کند و این مهم جز با تشکیل حکومتی بر مبناي اسلام و تشیع ناب میسر نمی شد. نهضت سربداران با چنین عقابد و رهبرانی پا گرفت و تا پایان هم ایجاد عدل و مساوات سر لوحه عمل فرمانروایان بود ، هر چند گاهی تنها به ظواهر آن اکتفا می شد ولی هیچگاه اصول ن هضت فراموش نشد تا جایی که شهید اول دولت سربداران را مأمنی برای کتاب ارزشمند خود اللمعه الدمشقیه دانست و این کتاب را بنام آخرین سردمدار سربداری (خواجه علی موید) نوشت تا فقه شیعه در آن دیار جان دوباره ای پیدا کند.

منابع مشابه بیشتر ...

626118cc57bba.JPG

الحقبة التأسیسیة للتشیع الاثني عشري: حوار الحدیث بین قم وبغداد تألیف الدکتور أندرو ج. نیومان؛ عرض ودراسة

علی زهیر هاشم الصراف

خلّف المستشرقون أسلاف الباحثین الغربیین حالیاً تراثاً لا بأس به من الدراسات المشرقیة والإسلامیة إستفاد منه هؤلاء الباحثون، فالإستشراق تحوّل إلى مجالات علمیة بحتة أصبحت تدرسها الکلیات ومراکز الأبحاث، لکنّ تلک الأبحاث بقیت تخدم أهداف ومصالح الغرب الإمبریالیة فی بعض الموارد، إلا أن الکثیر منها حالیاً نابعة عن وجدان باحثین غربیین أحرار یصنّفون الکتب والأبحاث من أجل إرضاء أطماحهم البحثیة واستکمالاً لمسیرتهم العلمیة. ومن جملة الحقول البحثیة المهمة التی کتب فیها الباحثون الغربیون الکثیر من هذه الدراسات، هی الدراسات الإسلامیة والحدیث الشریف منها بالتحدید سیّما الحدیث الشیعی. ومن هؤلاء الباحثین المعاصرین أستاذ جامعة إدینبرا الدکتور أندرو ج. نیومان الذی شهدنا له العدید من المساهمات فی حقل الفکر الإمامی وبالتحدید دراساته فی الحدیث الشیعی وجهود علماء الإمامیة فی العصر الصفوی وتحدیداً فی موضوع جدلیة الدین والعلماء مع السیاسة ورجالها. وما نهدف إلیه من دراستنا هذه هو نقد کتاب الباحث نیومان الهامّ عن تاریخ الحدیث الشیعی فی القرون التأسیسیة للمذهب الإمامی وأثر النهجَین الفکریَین الهامَّین عند علماء الإمامیة وهما: النهج الأصولی والنهج الإخباری الذی یمثله قم والقمّیون آنذاک فی تدوین أقدم ثلاثة مجامیع روائیة عند الشیعة الإمامیة: المحاسن للبرقی (توفی بین 274ـ280 ه‍/ 887ـ893 م) وبصائر الدرجات للصفّار القمّی (ت 290 ه‍/ 903 م) والکافی فی علم الدین للکلینی الرازی (ت 329 ه‍/ 941 م) وفق منهج التحلیل التاریخی والإستقرائی للنصوص التاریخیة والروائیة سیّما من تلک الکتب.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

5a13ee35d4b20.JPG

واکاوی تاثیرگذاری مبانی فقهی در هویت بخشی نهضت سربداران

ناصر سلمانی ایزدی

نهضت سربداران نخستین و گسترده ترین نهضت شیعی، پیش از رسمیت یافتن این مذهب در ایران است . از آنجایی که می توان اصول اساسی تمامی نهضت ها را بر پایه ي سه اصل ضدیت یا مخالفت، هویت و همگانی بودن استوار دانست؛و اصل ضدیت اشاره به عناصري دارد که افراد جامعه با آن مخالف اند، در نتیجههمین عناصر می توانند به عنوان عوامل ثبوتی، زمینه هاي ساختاري را براي تشکیل جنبش ها و در نهایت، هویت یابی آنانفراهم سازند، پژوهش حاضر می کوشد با رویکردي توصیفی _تحلیلی و از طریق تحلیل اطلاعات منابع تاریخی، ضمن احصاء مبانی فقهی تاثیرگذار در شکل گیري این نهضت به عنوان عوامل ثبوتی نظیر؛ موعود گرایی، نظریه فقه حکومتی و مبانی آن مانند آمیختگی دین و سیاست، قاعده نفی سبیل، قاعده حرمت اعانه بر اثم و عدوان، عوامل اثباتی را بر پایه ي دو اصل هویت و همگانی بودن، و عوامل سلبی را نیز نظیر؛ از دست دادن روحیه جهاد، قدرت طلبی و ... که زمینه نافرجامی و شکست جنبش را فراهم ساخته اند، مورد نقد و ارزیابی قرار دهد.

تاریخ/دولت های شیعی/ایران/سربداران
مقاله