553e4b6d4e76e.jpg

بررسی و نقد دیدگاه مادلونگ در کتاب جانشینی محمد(ص) بخش خلافت علی(ع)

منبع: نقد و بررسی کتاب تاریخ چاپ: هجری شمسی زبان: فارسی

علی (ع) در دوران خلافت، شیوه ای متفاوت از خلفای ذشته در پیش گرفتند. تایید نکردن نگرش خلفای پیشین توسط ایشان در شورای خلافتی که عثمان در آن به قدرت رسید، به طور بارز مشخص شد. آن حضرت در دوره خلافت عثمان  نیز هر چند با وی هم راهی کردند، اما نوع حکومت داری خلیفه را بر اساس ارزش های دینی نمی دانستند. این موضع گیری ، از دیدگاه اصول گرایانه ای داشت که هدفش اجرای ارزش های دینی بود. بر این اساس، زمانی که ایشان به خلافت رسیدند، احتمال دگرگونی و تعویض والیان منصوب خلفای پیشین، بالا گرفت. معاویه از قدرت مندترین این والیان بود که توانست در مدت طولانی حاکمیت خود، پایه های قدرتش را مستحکم کند. تعویض وی بنابر اهداف حاکمیت خود، پایه های قدرتش را مستحکم کند. تعویض وی بنابر اهداف قدرت طلبانه اش که در نوع سیاست های وی مشخص می شود، نمی توانست در مدت طولانی حاکمیت خود، پایه های قدرتش را مستحکم کند. تعویض وی بنابر اهداف قدرت طلبانه اش که در نوع سیاست های وی مشخص می شود، نمی توانست به آسانی صورت گیرد. از طرفی دیدگاه اصولی و ارزشی امام، به ایشان اجازه نمی داد که با چنین افرادی مدارا کنند. این دو نوع موضع گیری، تقابل آنان را بالا می برد. این پژوهش ، با استفاده از تئوری کنش های رفتاری که ماکس وبر ارائه داده است، دو کنش عقلایی معصوف به هدف و عقلایی معطوف به ارزش را متناسب با دو نوع موضع گیری ارزشی علی (ع) و اهداف قدرت طلبانه معاویه پی می گیرد و بر اساس این روی کرد، به نقد  دیدگاه مادلونگ در کتاب جانشینی محمد(ص) می پردازد. مادلونگ در برخی از موارد ، موضع گیری اصول گرایانه علی (ع) و سیاست های ایشان در قبال معاویه را ناشی از ساده لوجی و سطحی نگری می داند. در حالی که شاخصه های رفتاری معاویه در عرصه های سیاسی چون حیله، ترفند،تطمیع،زور و ... را ناشی از تدابیر زیرکانه سیلسی وی قلمداد می کند. این پژوهش موضع گیری مادلونگ را با کمک داده های تاریخی و با تحلیل جامعه شناختی از دو نوع کنش رفتاری وبر، به چالش می کشد. در دو کنش رفتاری ، کنش عقلایی معطوف به هدف، با گروه قدرت طلبان و کنش عقلایی معطوف به ارزش ، با نگرش اصول گرایان تطابق دارد. دست آورد این بررسی، تنها با شناخت اهداف قدرت طلبانه معاویه و اصول گرایی علی(ع) عملی می گردد که در پیش گرفتن سیاست هایی چون تطمیع، زور، ترفند، حیله و ... را با اصول ارزشی مغایر می دانستند.

منابع مشابه بیشتر ...

5d2b2ce3a6cbf.JPG

مطالعه تطبیقی اخلاق اقتصادی در مذاهب پروتستانتیسم و شیعه

هادی نوری

پژوهش حاضر، این مسأله را بررسی می‌کند که تفسیر ماکس وبر از اسلام، با حکم ویژه او درباره پروتستانتیسم ارتباط بسیار ضعیفی دارد. بر این اساس، پرسش علمی پژوهش حاضر این است که «اخلاق اقتصادی موجود در پروتستانتیسم (در چارچوب نظریه اخلاق پروتستانی وبر) تا چه اندازه با اخلاق اقتصادی مذهب شیعه قابل مقایسه است؟» از این جهت، روش پژوهش از نوع مقایسه‌ای بوده که دنبال یافتن وجوه تفاوت و تشابه این مذاهب در مقوله اخلاق اقتصادی است. بر این اساس، هفت شاخص از تز اخلاق پروتستانی وبر استخراج گردیده و به‌عنوان مبنای مقایسه اخلاق اقتصادی از آن استفاده شده است. یافته‌های این پژوهش، نشان می‌دهد که اخلاق اقتصادی در پروتستانتیسم و تشیع بر مبنای نظریه ماکس وبر، فاقد انطباقند.

5cd1551ad7e3b.JPG

مروری بر تازه ترین دیدگاه های فان اس و مادلونگ در باب تکوین تشیع و مسئله جانیشی پیامبر (ص)

حمید عطائی نظری

ویلفرد مادلونگ اسلا مشناس برجستۀ آلمانی، به مناسبت معرّفی و نقد کتاب ارزشمندِ «یکی و دیگر ]یعنی: خدا و همۀ اندیشه های انسان در باب او [: ملاحظاتی در باب کتابهای مِلَل و نِحَ لنگاشتی اسامی » نوشتۀ دیگر اسا مپژوه برجستۀ آلمانی، پروفسور یوزف فان اس، به اختصار بسیار، دیدگا ههای خویش را در باب مسألۀ جانشینی پیامبر ا کرم )ص( و موضع شیعیان و اهل سنّت در این باره بازگو کرده است و این بار با صراحتی بیشتر به تبیین و توضیح نظرگاه خویش و آنچه در کتاب جانشینی حضرت محمّد )ص( بیان کرده بود، پرداخته است. به جهت اهمّیّت نگر شها و نظرگاه هایی که وی در مقالۀ یادشده دربارۀ تاریخ پیدائی تشیّع و موضوع جانشینی پیامبر )ص( و نقد برخی از آراء فان اس در مسائل یادشده، مطرح کرده است، در این نوشتار ب هطور جدا گانه بعضِ آراء شایان توجّه او در این موضوعات مرور می شود.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

54fd8d012292d.jpg

عباسیان و فاطمیان

هدیه تقوی

به قدرت رسیدن فاطمیان، با نفوذ و گسترش قلمرو آنها در مناطق تحت نفوذ عباسیان و گرایش توده مردم به آنان همراه شد. خلافت عباسی این روند را تهدیدی جدی برای خلافت خود قلمداد کرد و در صدد مقابله با آن برآمد. از آن­جایی که در این ایام آل بویه بر مرکز خلافت عباسی سیطره پیدا کرده بودند، عملا دست خلفای عباسی در امور کوتاه شد. به این دلیل در زمان خلافت المطیع والطایع که اوج قدرت و حاکمیت آل بویه بود، آنان نتوانستند به اقدام جدی بر ضد فاطمیان دست زنند، اما در زمان القادر بالله،‌غزنویان در صحنه سیاسی حضور فعالی یافتند و با توجه به تعصب مذهبی ایشان، راه برای اقدامات القادر و خلفای بعد از او بر ضد فاطمیان هموار گردید. در این مقاله، تبلیغات گستردة عباسیان بر ضد فاطمیان مصر، خصوصا ‌از سال 381 تا 512هـ به طور اجمال بررسی می‌شود.

تاریخ/دولت های شیعی/شمال افریقا/فاطمیان
مقاله