نقدی بر مقاله «محسن بن علی» موضوع این اثر می‌باشد. این مقاله كه در مجله طلوع نور به چاپ رسیده تلاش داشت تا تولد این فرزند و شهادت وی را بعد از پیامبر مشكوك جلوه دهد. نویسنده در ابتدا، سه قرینه برای ولادت ایشان در زمان پیامبر (صلی الله علیه وآلهنقدی بر مقاله «محسن بن علی» موضوع این اثر می‌باشد. این مقاله كه در مجله طلوع نور به چاپ رسیده تلاش داشت تا تولد این فرزند و شهادت وی را بعد از پیامبر مشكوك جلوه دهد. نویسنده در ابتدا، سه قرینه برای ولادت ایشان در زمان پیامبر (صلی الله علیه وآله) از اهل سنت ذكر نموده كه نویسنده نیز به ضعف آن‌ها معترف است و سپس برای قول دوم كه سقط شدن وی بعد از پیامبر(صلی الله علیه وآله) به وسیله مهاجمان بوده است در نهایت، مساله را مشكوك می‌نمایاند. این مقاله در نقد آن سعی دارد ضمن پاسخگویی به برخی دعاوی مقاله مذكور، با اضافه كردن روایات و بیاناتی از علمای قرن اول تا دوازدهم و بیان اقوال كسانی از شیعه و اهل سنت كه این مساله را جزء امور مشهور شیعه می‌دانند، مساله را امری مسلم و قطعی معرفی كند و شهادت او را ثابت كند.) از اهل سنت ذكر نموده كه نویسنده نیز به ضعف آن‌ها معترف است و سپس برای قول دوم كه سقط شدن وی بعد از پیامبر(صلی الله علیه وآله) به وسیله مهاجمان بوده است در نهایت، مساله را مشكوك می‌نمایاند. این مقاله در نقد آن سعی دارد ضمن پاسخگویی به برخی دعاوی مقاله مذكور، با اضافه كردن روایات و بیاناتی از علمای قرن اول تا دوازدهم و بیان اقوال كسانی از شیعه و اهل سنت كه این مساله را جزء امور مشهور شیعه می‌دانند، مساله را امری مسلم و قطعی معرفی كند و شهادت او را ثابت كند.

منابع مشابه بیشتر ...

5c31c08bcf3b1.JPG

بررسی اخبار محسن بن علی علیهما السلام در منابع فریقین

محمدرضا جباری

منابع تاریخی و حدیثی فریقین ذیل بررسی فرزندان امیرالمومنین علی علیه السلام و حضرت زهرا علیها السلام، «محسن» را یکی از فرزندان آنان شمرده­اند. اما منابع عامه درباره تولد، وفات و یا شهادت محسن اختلاف نظر دارند. بسیاری از آنها ضمن برشماری ایشان در عداد اولاد حضرت علی علیه السلام و فاطمه علیها السلام، صرفا به مرگ او در کودکی اشاره کرده اند. برخی از آنها نیز یا اساسا اخبار شهادت محسن را نقل نکرده و یا تحریف و حذف کرده اند. از سوی دیگر، اکثر قریب به اتفاق منابع شیعه علاوه بر ذکر نام محسن، به سقط شدنش در اثر هجوم به بیت حضرت فاطمه علیها السلام تصریح دارند و معدودی نیز وفاتش در کودکی را بدون ذکر سبب نقل کرده اند که با قول به سقط و شهادت منافات ندارد. ازآن روکه برخی از پژوهندگان معاصر ضمن گزارش اخبار متون شیعه، در اعتبار و دلالت آنها تشکیک روا داشته اند، در این مقاله، گزارش های موجود در منابع فریقین بررسی و اعتبارسنجی شده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

55f50b7e21199.png

تأمل در کتاب عاشورا پژوهی

محمد نجفی یزدی

مقاله حاضر در راستای بررسی تحریفات عاشورا به نقد و تحلیل کتاب عاشورا پژوهی می پردازد. در این مقاله، چهار مورد از مواردی که ادعای تحریف و بطلان در آن شده است، مورد بررسی و تامل قرار گرفته است. 1. جریان استعفاء جناب مسلم بن عقیل در ادامه راه کوفه، 2. ادعای سه تحریف بزرگ از ابن عساگر در کتاب عاشورا پژوهی، 3. نقد و بررسی ادعای گزافه بودن برخی آمارها با عنوان یک کلاغ چهل کلاغ که شمار کشته های سپاه عمر سعد فقط 88 نفر ذکر نموده و مدعی شده که آمار شهداء کربلا بیش از 107 نفر نیست و یاران حضرت نیز از 89 نفر تجاوز نمی کرده است، 4. نقد و بررسی ادعای کتاب مذکور مبنی بر بطلان طلب آب توسط سیدالشهداء(ع) از دشمن.  

کتابشناسی/پژوهش ها/معرفی منابع
مقاله