پژوهش حاضر، با مراجعه و بررسى 43 كتاب تاريخى، حديثى، فقهى و پانزده كتاب انساب بين قرن سوم تا پانزدهم هجرى، تمام القاب ذكرشده براى امام جواد (ع) را كه 164 لقب هستند، به تفكيك كتب انساب و ساير كتب استخراج كرده و به ترتيب حروف الفبا و با ذكر منابع بيان نموده است. در ادامه، فراوانى هر لقب در منابع گوناگون مشخص گرديده و سير تاريخى و آمارى القاب و مقايسه فراوانى القاب در كتب انساب و ساير كتب بررسى شده است. تأثير مذهب و اعتقادات دينى تاريخ‏نگاران و نسّابان شيعه و سنى و اشتباهات و تصحيف نسخه‏نويسان، از جمله موضوعاتى است كه در اين نوشتار بدان توجه مى‏شود. در بخش پايانى اين پژوهش، با جمع‏بندى اطلاعات و آمار، نتيجه‏گيرى شده و نويسنده اهتمام ورزيده كه نظر بيان شده با واقعيت مطابقت داشته باشد. هدف اين مقاله، سير تطور تاريخى و آمارى القاب امام جواد (ع) در طول تاريخ اسلام است. از آن‏جايى كه بازكاوى و شناخت القاب امام جواد (ع) به كاوش و آگاهى اجمالى با تاريخچه زندگانى آن حضرت نياز دارد، در نوشتار پيش رو، برآنيم تا در مقدمه، اطلاعات مختصرى از دوران حيات آن امام همام در اختيار خوانندگان ارجمند قرار دهيم تا پيش از مطالعه مجموعه حاضر، نگاهى گذرا به زندگانى آن حضرت داشته باشند.

منابع مشابه بیشتر ...

5cbad5bd52cb7.JPG

نقد و بررسی تاریخ ولادت و شهادت امام جواد(ع)

یدالله مقدسی

تاریخ ولادت و شهادت امام جواد(ع) از جمله موضوعاتی است که گزارش های تاریخی چندگانه ای از آن، در منابع تاریخی آمده است. رسیدن به نتیجه ای روشن در این گونه موارد، علاوه بر افزودن آگاهی های قابل اعتماد درباره معصومان(ع)، به شناخت بهتر زمان صدور برخی روایات و رویدادها مدد می رساند. این مقاله برای تعیین زمان دقیق تولد و شهادت امام جواد(ع)، با بررسی گزارش های موجود در منابع شیعه و اهل سنت درباره سال و ماه تولد امام(ع)، گزارش های تولد آن حضرت در غیر سال 195 قمری و نیز گزارش تولد ایشان در دهم ماه رجب را نامعتبر و گزارش تولد آن حضرت در پانزدهم ماه رمضان سال 195 قمری را مستند و برتر از دیگر گزارش ها شمرده است. این نوشتار، گزارش های دال بر شهادت امام جواد(ع) در غیر سال 220 قمری را نیز دارای اعتبار ندانسته و گزارش شهادت آن حضرت در آخر ماه ذی قعده سال 220 قمری را برتر از دیگر گزارش ها نهاده است.

5cbad217ef298.JPG

نقش امام جواد علیه السلام در آماده سازی جامعه شیعی برای دوران غیبت

یکی از مهم ترین فعالیت های امامان شیعه، به ویژه امامان متاخر، آماده سازی جامعه شیعی برای ورود به دوره غیبت امام مهدی عجّل الله تعالی فرجه الشریف بود. شایدچنین به نظر رسد که این فعالیت برای امامانی که با سن کم و دوره کوتاه امامت مواجه بودند، دشوار بوده است. تحقیق پیش رو درصدد پاسخ به این پرسش اصلی است که نقش امام جواد علیه السلام در آماده سازی جامعه شیعی برای عصر غیبت حضرت قائم عجّل الله تعالی فرجه الشریف، به چه میزان و چگونه بوده است نتیجه توصی و تحلیل متون تاریخی و حدینی، در بررسی فعالیت ها و آموزه های امام جواد علیه السّلام ، فرضیه نویسنده را تایید می کند که جوادالائمه علیه السلام با وجود به امامت رسیدن در خردسالی و کوتاهی عمر شری شان، نقش مهمی در ترسیم و تبیین درست زوایای مختل غیبت حضرت مهدی عجّل الله تعالی فرجه الشریف و آماده کردن شیعیان برای آن دوران داشتند.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

5a192b35ef999.JPG

نقش و عملکرد ناصر کبیر در نشر اندیشه شیعی در طبرستان

محمد شورمیج

در عرصه سیاسی مهمترین نتیجه مهاجرت سادات علوی به شمال ایران در قرن سوم هجری،تاسیس حکومت شیعی علوی در طبرستان بود.در اوایل قرن چهارم هجری با شکل‌گیری و بنیان گرفتن مکتب ناصریه، شهرهایی چون آمل و هوسم از مراکز اصلی‌ ترویج فرهنگ شیعی در سراسر طبرستان و دیلم به شمارمی‌رفتند. این نوشتار بر آن است با شیوه توصیفی و تحلیلی‌، تلاش ناصرکبیر در نشر اندیشه شیعی طبرستان را مورد بررسی قرار دهد. در مجموع می‌توان چنین نتیجه گرفت، محبوبیت علویان در بین عامه مردم طبرستان از یک سو و تلاش ناصرکبیر در نشر اسلام و اندیشه شیعی، سبب ساخت و راه اندازی مدارس، کتابخانه‌ها، محافل بحث و مناظره و تدریس علوم دینی شد.تمامی این موارد در اعتلای فرهنگ شیعی تاثیرگذار بوده‌است.اهمیت این تلاش‌ها در این است که با توجه به جو سیاسی و تسنن حاکم ،این منطقه در احیای فرهنگ شیعی تلاش نموده است.

تاریخ/دولت های شیعی/ایران/علویان طبرستان
مقاله
5a16e7bd468c5.JPG

علل ورود علویان به طبرستان تا تشکیل دولت علوی - 25 ق

محمد شورمیج

این نوشتار بر آن است تا علل و چگونگی روی‌آوردن علویان به طبرستان تا تشکیل دولت علوی (250 ق) را بررسی کند. منطقه طبرستان به دلیل موقعیت جغرافیایی و سیاسی، اهمیت ویژه‌ای داشت و همواره پناهگاه مخالفان رسمی دستگاه خلافت بود. ویژگی‌های منطقه طبرستان، آن را محل مناسبی برای علویان ساخته بود تا دور از دستگاه خلافت آرزوهای خود را عملی سازند.

تاریخ/دولت های شیعی/ایران/علویان طبرستان
مقاله