کتاب از دو بخش (یک مقدمه علمی مفصل و یک بخش اصلی) تشکیل شده است. بخش یا مقدمه‏ نخست که کوچکتر بوده و بیشتر جنبه مقدمی نسبت به اصل کتاب دارد شامل ۲۰ حدیث در فضائل امام علی و اهل بیت(ع) و شیعیان بوده که متن عربی حدیث با ترجمه و احیانا شرحی درباره آن نقل گردیده است. او افزون بر نقل احادیث، در چند مورد اشعاری هم در فضائل اهل بیت(ع) روایت می‌کند. طبری عنوان این فصل را اخبار و احادیث وارده در این باب می‌داند که شیعیانِ امامی فرقه مُحقّه بوده و رستگارند. وی ضمن شرحی که بر حدیث ششم نوشته، به مصیبت هایی که شیعه در طول تاریخ تحمل کرده اشاره نموده از سقیفه و بعد از آن رفتار معاویه و یزید با شیعیان و به طور کلی بنی امیه که «‌هشتاد سال در شرق و غرب، شیعه را می‌کشتند و لعنت خاندان رسول می‌کردند‌» سخن گفته و سپس از بنی عباس که «‌هشت امام را به زهر کشتند و سادات اهل بیت را زنده در دیوار می‌گرفتند‌» بحث کرده است. منبع اصلی این احادیث کتاب المجتبی‏ اثر محمود صالحانی اصفهانی شافعی است. در قسمت دوم به نقد و بررسی ۲۳ خبر پرداخته که درباره فضیلت صحابه و خلفا نقل شده است. وی ضمن نقل هر خبر به نقد و بررسی و بیان اشکالات این اخبار می‌‏پردازد. قسمت اصلی کتاب را همین اخبار و بیان اشکالات دربرگرفته و مؤلف ضمن نقد این اخبار، روایات صحیح، مناقب اهل بیت و شخص امیرمؤمنان را بیان می‌کند. وی در مواردی هم با ذکر تنبیهاتی به مناسبت، از ظلم ‏های رفته بر اهل بیت و شیعیان سخن گفته است. مترجم در هر دو قسمت، متن عربی احادیث را ذکر کرده و سپس ترجمه می‌کند.

منابع مشابه بیشتر ...

625bb003d4105.JPG

مرويّات أهل البيت (ع) من كتب أخبار المدينة

احمد خامه یار

تحتوي مصادر حديث الشيعة على كمٍّ كبير بل هائل من تراث أئمة أهل البيت (عليهم السلام) وما رُوي عنهم، ولكنّ نعلم أن رواياتهم وأخبارهم ليست منحصرة في مصادر الشيعة فقط، والباحث في تراثهم (عليهم السلام) يجد في ثنايا مصادر التراث الإسلامي القديمة بمختلف مواضيعها، كالفقه والحديث والسيرة والتاريخ، مرويات كثيرة أخرى عن أئمة أهل البيت (عليهم السلام).

625820ac5538c.JPG

بررسی زمینه‌ها، انگیزه‌ها و نقش عبدالرحمن بن ملجم مرادی در شهادت امام علی علیه السلام

مریم سعیدیان جزی

این تحقیق به بررسی و بازسازی نقش عبدالرحمن بن ملجم مرادی و عوامل اثرگذار در مسئله شهادت امام علی (ع) می‌ پردازد و نقش فرهنگ قومی، نظام اجتماعی و طبقات اثرگذار را در شکل‌گیری و جهت‌دهی تحولات تاریخ صدر اسلام برجسته می‌ سازد. بر اساس تحقیق روشن می‌ گردد؛ مخالفان امام علی (ع) ائتلاف کرده و در مسئله توطئه و ترور آن حضرت وفاق داشتند. ظهور خوارج و تعامل آنها با این گروه فرصتی را فراهم آورد تا جبهه مخالفان قوت بیشتری بگیرد و ترور آن حضرت توسط ابن ملجم صورت بگیرد. او در انجام این امر مصمم و آگاهانه عمل کرد. ابن ‌ملجم شخصیتی برخاسته از نظام قبیله‌ ای، فرهنگ بدوی و کج‌ اندیشی دینی بود. مواضع و عملکرد او و جریان ائتلافی در مسئله شهادت امام علی (ع) در راستای این تفکر قرار داشت. در پژوهش‌‌های انجام شده تنها برخی روایت‌‌های تاریخی مرتبط با ابن ملجم بررسی شده و خالی از تحلیل انتقادی یا ارزیابی سندی و محتوایی است. هم چنین در این تحقیقات متغیرهای اثرگذار در مسئله شهادت امام علی (ع) مورد غفلت واقع‌ شده و آن را ناشی از خشونت و تزلزل اخلاقی و اجتماعی ابن ملجم و گرایش‌های افراطی وی می‌ دانند. در این جستار روش تحقیق تاریخی است و با مراجعه به منابع، روایت‌‌های موجود درباره نقش ابن ملجم در مسئله شهادت امام علی (ع) و عوامل و متغیر‌های موثر در این زمینه صورت‌ بندی، مستند سازی، تبیین، ارزیابی و تحلیل انتقادی می‌ گردد.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

556091867a59f.jpg

تحفة الابرار فی مناقب الائمة الاطهار (تعریب)

عمادالدین حسن بن علی مازندرانی طبری

تحفه الابرار مشتمل بريك مقدمه و ده باب و هر باب متضمن فصولى است: اول:در بيان معناى رسول و نبى و محدث و بيان مبانى نبوت و نيز عصمت و محل عصمت. دوم: در بيان لزوم نصب امام براى آدميان. سوم :پرسش و پاسخ درباره دليل بر حقانيت مذهب شيعه با استناد به دلايل عقلى و نقلى. چهارم:بيان نسب پيامبر اكرم و فاطمه و ائمه (ع)و زمان ولادت ايشان و نيز مدت عمر ايشان و تعداد و نام فرزندان آن بزرگواران همچنين مدفن آنان(ع). پنجم :اثبات وجود صاحب الزمان ونيز غيبت و خفاء ولادت حضرت و طول عمرش. ششم :بيان بلاد اسلام و بلاد كفر و نيز تقيه .همچنين بيان حال كافر و مجانين و اطفال كفار و اطفال مومنان و.... هفتم:اخبار ساختگى امويان و افترائاتى كه بر پيامبر اكرم(ص)بسته اند.. هشتم: چند سوال درباره شيعه ايراد مى كنند و شيعه بدانها پاسخ مى گويد. نهم:آنچه عالمان سلف و عالمان پس از ايشان درباره صحابه گفته اند. باب دهم: مسائل متفرقه.

تاریخ/تاریخ معصومان(ع)/امامان(ع)
کتاب